Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Věc: Navýšení rozpočtu MK ČR, otevřený dopis

Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
Sněmovní 4
118 26 Praha 1 – Malá Strana

Vážené poslankyně, vážení poslanci,

jako Platforma uměleckých profesních organizací jsme v předvolebním období uskutečnili kampaň Kultura volí 2017 a položili jsme politickým stranám zásadní otázky týkající se resortu kultury.

Všechny strany, které ve volbách uspěly a které nyní v Poslanecké sněmovně reprezentujete, deklarovaly účinnou podporu oblasti kultury, včetně dosažení hranice minimálně 1% na kulturu ze státního rozpočtu. S výjimkou KDU-ČSL, strany přímo nebo implicitně vyjádřily zájem oddělit vyrovnání s církvemi od rozpočtu MKČR. Plné znění otázek a odpovědí kampaně přikládáme v příloze.

Dovolte nám tedy připomenout, že stěžejní otázkou je právě rozpočet resortu, který přes dlouhodobé sliby nedosáhl ještě nikdy onoho 1% státního rozpočtu. Dle Vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2018 hrozí, že se tak nestane ani v následujícím období. Navrhovaných 13,034 mld. Kč činí 0,955 %. Toto procentní vyjádření je opticky zkresleno započítáním částky na vyrovnání s církvemi a jejich další náklady, které činí cca 3,5 mld. Kč. Po jejich odečtení, zjistíme, že skutečné výdaje na kulturu činí pouze 0,69% státního rozpočtu.

Úkolem Ministerstva kultury ČR je rozvíjení tradičních kulturních hodnot, podpora vzniku nových, udržování kultury živé a komunikující, péče o historický odkaz i současnou uměleckou tvorbu.  Nevyčíslitelným přínosem kultury je pak vzdělávání, posilování demokratických a etických hodnot, což má dopad na celkovou kvalitu života společnosti. Z ekonomické perspektivy je oblast kultury přínosná 2,4% hrubému domácímu produktu. Je tedy obrovským potenciálem pro návratnost vložených investic.

Žádáme Vás tímto, aby byl rozpočet MK ČR navýšen na skutečné 1% státního rozpočtu, a to bez započítání částky na vyrovnání s církvemi a jejich další náklady.

V tomto ohledu panuje hluboký konsenzus profesních i odborových organizací napříč celým sektorem kultury, k němuž se tímto připojujeme.

Na závěr nám dovolte, abychom Vám popřáli hodně úspěchů ve Vaší odpovědné práci.

V Praze 7. 12. 2017

Platforma uměleckých profesních organizací:
Asociace nezávislých divadel ČR
Asociace profesionálních divadel ČR
Herecká asociace
Taneční sdružení ČR
Vize tance

Štěpán Kubišta, v.r. – předseda Asociace nezávislých divadel ČR
Stanislav Moša, v.r. – předseda Asociace profesionálních divadel ČR
Ondřej Kepka, v.r. – prezident Herecké asociace
Zdeněk Prokeš, v.r. – předseda Tanečního sdružení ČR
Jana Návratová, v.r. – předsedkyně Vize tance

///

Více na i-DN:

Deset odpovědí kandidujících stran

Úvodní dopis Platformy uměleckých profesních organizací s přesným zněním otázek a komentářů k nim najdete zde:

Vážený pane předsedo…

Odpovědi deseti kandidujících stran:

ANO: Na kulturu máme zajímavé lidi

ČPS: Černé na bílém

ČSSD: V souladu s naším programem

KDU-ČSL: Výtky musíme razantně odmítnout

KSČM: Legislativa by se měla řešit od hlavy

ODS: Smysluplné investice

SPD: Kdo může být arbitrem umění?

STAN: Neprosazovali bychom žádný obrat

SZ: Kultura neexistuje mimo společnost

TOP 09: Máme jasný plán

  • Autor: DN
  • Publikováno: 07. prosince 2017

Komentáře k článku: Věc: Navýšení rozpočtu MK ČR, otevřený dopis

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,