Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

VČD hlásí osm premiér

Východočeské divadlo Pardubice během své 108. divadelní sezóny nastuduje osm premiér, z nichž pět uvede na velkém jevišti Městského divadla, dvě na Malé scéně ve dvoře a jednu na letní scéně na vyhlídce hradu Kunětická hora. Jaké konkrétní tituly v sezóně 2017/18 Východočeské divadlo nabídne, oznámila minulý týden novinářům dramaturgyně Jana Pithartová.

Předseda Spollu pro zřízení divadelního domu v Pardubicích, právník, spisovatel a dramatik Josef Štolba 16. května 1907 při projevu u příležitosti položení základního kamene divadla. Od tohoto aktu uplynulo dnes 110 let. FOTO archiv VČD

Na velké scéně Městského divadla se diváky chystá bavit svižná komedie Z postele do postele s podtitulem Zmatky sobotní noci. Potkají se v ní čtyři manželské páry, které chtějí strávit klidný večer. Jenže klid do situační komedie samozřejmě vůbec nepatří a brilantní anglický autor Alan Ayckbourn ho svým postavám nedopřál ani na chviličku. Název této hry vzbuzuje lechtivé naděje, ale divák by se neměl nechat zmást. Postavy mají co dělat, aby si v závěru těžké sobotní noci obhájily postel (ne vždy svou) aspoň k nepříliš klidnému spánku. Režírovat bude Zdeněk Dušek, který ve VČD inscenoval úspěšné komedie už mnohokrát.

Vážná témata přinese česká (dokonce východočeská!) klasika, Kalibův zločin. Tvůrci jevištní adaptace stejnojmenného románu K. V. Raise dali budoucí inscenaci podtitul Podkrkonošský thriller a charakterizují ji jako vesnické drama o tom, jak se ryze dobrosrdečný a mírumilovný člověk může stát obětí i vrahem. Titulní hrdina, starý mládenec, vmanipulovaný do sňatku s mnohem mladší ženou, se stane terčem intrik, pomluv a psychického týrání. A jeho zdeptaná mysl se vymkne kontrole. Dávný Raisův příběh překvapuje svou nadčasovostí, ba dokonce aktuálností. Režisér Břetislav Rychlík se ve Východočeském divadle představil mimořádně citlivou a působivou inscenací Konce masopustu. Ke Kalibovu zločinu přizval „hradišťanského“ skladatele Jiřího Pavlicu.

Pohled na pardubickou Královskou třídu a na parcelu (vlevo v místě ohybu Městské řeky) před stavbou Východočeského divadla kolem roku 1904. Repro archiv VČD

Ke 100. výročí konce první světové války a vzniku Československé republiky chystá VČD inscenaci Tančírna na motivy stejnojmenného filmu (v originálu Le Bal) Ettore Scoly, který nabízí obrazy míjející historie, ve které se prolínají životy pravidelných návštěvníků jedné pařížské předměstské tančírny s během velkých dějin… pomocí syntézy hudby, tance, pantomimy, masek a kostýmů. Českého divadelního ztvárnění se tento námět (původně také divadelní) dočká již poněkolikáté a jeho podoba je vždy dílem konkrétních inscenátorů. Inscenace VČD začne vznikem Československa. Euforii postupně vystřídá strach z fašismu, válka a kolaborace, diktatura proletariátu, uvolněná šedesátá léta a éra hippies, normalizace, sametová revoluce, aktuální dění… To vše s dobovou hudbou v režii Petra Novotného a v hereckém ztvárnění herců VČD.

Kvítek z horrroru je muzikálová komedie o velké lásce a zpívající masožravé květině. Americká „Adéla“, kterou vypěstuje Seymour, naivní zaměstnanec zapadlého květinářství ohroženého krachem, přitáhne pozornost zákazníků i médií a obchůdek je zachráněn. Jenže pozoruhodná rostlina si žádá krvavé oběti, stane se hrozbou lidstva, a mimo jiné má chuť také na Seymourovu vyvolenou dívku. Autor libreta Howard Ashman a skladatel hudby Alan Menken napsali muzikál s původním názvem Malý krámek hrůz podle amerického filmu z roku 1960. Jimi upravený, rokenrolovými hity oživený příběh bude v Pardubicích inscenovat režisér Petr Gazdík.

Budova VČD byla otevřena v roce 1909. Repro archiv REHAAK

Do luxusního apartmá v hotelu na pobřeží severního Atlantiku nás zavede milostný thriller Richard Beana Až na věky v režii Radovana Lipuse, který v Pardubicích před časem zpracoval Schnitzlerovu hru Duše – krajina širá. Mladičcí novomanželé Edie a Irene tam přijíždějí strávit líbánky. Jsou opojení láskou, mladistvým nadšením a společnými životními plány. Oba jsou z nuzných poměrů a žasnou nad luxusně vybaveným apartmá, které jim za trochu záhadných okolností zaplatil Irenin otec. Co tomuto šťastnému páru dají a vezmou další dvě čtvrtstoletí životních výher i nezdarů a ztrát se postupně odhaluje v průběhu dvou jejich návratů na místo romantické svatební noci, kterou nepatrně zkomplikoval pouze Irenin strach z předčasného otěhotnění.

V létě hraje VČD na nedaleké Kunětické hoře. FOTO archiv

Na Kunětické hoře budou diváci moci v létě 2018 (a později jako obvykle i v Městském divadle) vidět bláznivě pohádkovou veselohru o lásce, zášti, touze po moci, chamtivosti a jiném lidském dychtění Král jelenem, jejímž autorem je barokní italský mistr Carlo Gozzi. V jeho komedii se dějí divy: Veliký mág a astrolog Durandarte se promění v papouška… Mladý král poctí důvěrou svého prvního ministra a pak je z toho jelen… Několik srdcí se zlomí láskou… Prozradí se dvě velemagická tajemství… Z koule na noze nevinného trestance se stane pečený bažant, ze staré (ne)panny krasavice k nakousnutí. A ještě mnoho dalších divů bude inscenovat režijní mág Marián Pecko.

Malá scéna ve dvoře se v příští sezóně rozezní klasickou hudbou. V komorní hře Commedia finita české dramatičky Viktorie Hradské vzpomínají na slavnou operní divu Emu Destinnovou čtyři ženy, jež část svého života strávily v její blízkosti: učitelka hudby, která jí záviděla úspěch, nevzdělaná uklízečka, placená společnice, která ji soustavně okrádala a ponižovala, a žárlivá komorná. Hra s ironií, nadhledem i humorem vypovídá nejen o slavné pěvkyni a zúčastněných ženách, ale také o české malosti, která neodpouští úspěch. A v inscenaci režiséra Petra Novotného, podbarvené bájným sopránem božské Emy, zbledne závistí.

Východočeské divadlo Pardubice. Současná podoba náměstí, kde původně bylo koryto řeky. FOTO archiv

Druhá komorní hra Mohla to být hvězdná chvíle přiblíží dva velikány hudebního baroka Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela, skladatele stejné národnosti a stejného věku, avšak velice rozdílných povah a nejen jimi daných možností. První z nich se po celý život těžce protloukal jako hudebník v různých službách a slavným skladatelem se stal až léta po smrti, druhý proslul svými operami a oratorii napříč Evropou už v aktivním věku. Nikdy se spolu nesetkali. Hra hudebně vzdělaného německého dramatika Paula Barze líčí, jak by jejich setkání mohlo probíhat. V režii Michaela Taranta a s živými koncertními vstupy bude mít ve Východočeském divadle českou premiéru.

Radek Smetana, tiskový mluvčí VČD

  • Autor: DN
  • Publikováno: 16. května 2017

Komentáře k článku: VČD hlásí osm premiér

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,