Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Vážený pane ministře

Ministr kultury ČR
Mgr. Daniel Herman
Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1

Mgr. Daniel Herman, ministr kultury ČR

Vážený pane ministře,

v návaznosti na otevřený dopis Asociace nezávislých divadel, vyjadřuje i naše profesní organizace zastupující zájmy současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu znepokojení nad rozporem deklarovaného posílení podpory umění formou grantových programů a výslednou realitou.

Jako zástupci segmentu živého umění jsme koncem minulého roku uvítali informaci o navýšení celkového rozpočtu MK a deklarované ujištění, že se tím významně posílí podpora kulturních projektů v kapitole Kulturních aktivit.

Jako systémový krok jsme také uvítali nový Program státní podpory festivalů profesionálního umění, který mj. podpořil tři významné festivalové akce z oboru tanec, nonverbální divadlo a nový cirkus (Tanec Praha, 4 + 4 dny v pohybu a Letní Letnou).  Festivaly z této umělecké oblasti se v podpoře posunuly o významných 23, 9% oproti roku 2016, kdy byla jejich podpora řešena v rámci tzv. priorit.

Oddělené financování těchto velkých akcí mělo zajistit stabilizaci rozpočtů jednotlivých grantových okruhů, které byly dříve festivaly neúnosně zatíženy. Za velký problém považujeme nedodržení slibu o zachování prostředků na granty minimálně na úrovni roku 2016, který formulovala náměstkyně Kateřina Kalistová v dopise výboru ITI koncem minulého roku. Tento závazek byl veřejně prezentován i jinými zástupci Ministerstva kultury.

V oblasti tance však paradoxně došlo k poklesu financí o 4,96 %, což představuje částku 1.120.000 Kč. Ve světle dlouhodobého podfinancování je to pro náš obor znepokojivě vysoké číslo. Má–li se živá tvorba v tanci, nonverbálním divadle a novém cirkuse kontinuálně rozvíjet, jakákoli redukce financí tuto křehkou oblast zásadně ohrožuje.

Ale nejde jen o částky a čísla, jde o celkový přístup k oboru, který je z hlediska lidských zdrojů znevýhodněn mj. vysokým rizikem úrazů a limitem věku.

Rozvíjet kvalitní, mezinárodně konkurenceschopnou tvorbu, která obohatí duchovní a společenské klima, přinese hodnotnou reflexi společenských témat, je možné jen při zajištění určitých podmínek. Ty jsou dlouhodobě kritické. V zájmu zachování hodnot, které porevoluční umělecká taneční komunita vytvořila, Vás žádáme o naplnění příslibů finanční podpory, stejně jako realizaci témat státní kulturní politiky, včetně péče o druhou kariéru tanečních profesionálů. Situace uměleckého personálu je podle našich podkladů alarmující a vyžaduje komplexní pozorný přístup. Jako profesní organizace Vám v tom nabízíme odbornou součinnost.

V Praze 26. 3. 2017

Za Vizi tance z.s. Jana Návratová, předsedkyně

///

Více na i-DN:

Otevřený dopis ministrovi kultury od Asociace nezávislých divadel

  • Autor: DN
  • Publikováno: 31. března 2017

Komentáře k článku: Vážený pane ministře

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,