8/2024

16. 4. 2024

Nácek mezi námi

Znepokojivá satira německého autora Timura Vermese Už je tady zas (2012, česky 2013) patří k literárním bestsellerům, vznikla též jeho filmová verze, nyní dílo prezentuje v původní dramatizaci a režii Michala Balcara Divadlo Na Jezerce.

Adolf Hitler (Ondřej Kavan) se probudil ze zimního spánku do současnosti… FOTO IVAN KAHÚN

O co v poněkud vykloubené fabuli běží? Adolf Hitler se probudí „ze zimního spánku“, ocitá se v Berlíně těchto dní a nijak se nezměnil. Jeho podobou (tak věrnou!) je šokován a hned nato i nadšen náhodný trafikant, který zaktivizuje televizního manažera, s nímž se zná, a Hitler brzy započíná svou novou, zprvu mediální, později i politickou kariéru. Nikdo nevěří, že se jedná o skutečného führera, ale všichni se domnívají, že podivný a herecky schopný chlapík hraje svoji roli pouze velmi důsledně včetně toho, že o sobě permanentně tvrdí: Jsem Adolf Hitler. Komické situace nevznikají ovšem pouze z těchto nedorozumění či z Adolfových prvních setkání s pokročilou komunikační technikou, ale také (a tady jde o humor značně černý) z podobnosti či totožnosti tezí, které tento podivný „hrdina“ hlásá, se slovníkem dnešních rasistů, xenofobů a neonacistů.

Režisér Balcar vytvořil stylově čistou inscenaci (od svého vstupu na prkna Jezerky féerií Cesta kolem světa udělal výrazný krok kupředu), herecky vyrovnaná komedie se vyznačuje dobře fungujícím temporytmem. Mezi ostatními vyniká Ondřej Kavan v partu démona z minulosti, svoje fanaticky vyřvávané postoje zklidňuje spojovacími promluvami posouvajícími děj, protagonistou ztvárněná postava nabízí sebejistou udivenost a perverzní „charakternost“. Dobře odstíněny jsou figurky mediálního týmu, který o svoji novou hvězdu „pečuje“: poněkud hystericky samolibý Udo v podání Zdeňka Hrušky, chladnokrevně kalkulující manažerka Carmen, ztvárněná Miluší Šplechtovou, nesmělý kreativec Frank, jemuž Michal Kern vtiskl křehkost, náchylnou k okouzlení totalitním manipulátorem. Kristýna Hrušínská ztvárňuje oddanou sekretářku Veru, sympatie k Hitlerovi však nahlodá konfrontace s babičkou, jejíž celá rodina skončila v plynové komoře. Dojemný výstup, v němž se s kauzou Vera Hitlerovi svěřuje, se poněkud vymyká ze stylu inscenace, za její trochu problematičtější vyznění nemohou herci, ale žánrové vychýlení textu. Připomeňme i Martina Sittu v dvojroli zemitého trafikanta a tureckého kabaretiéra a Terezu Němcovou v partu zprvu neústupné, později však přizpůsobivé novinářky Ute. Téma inscenace je, bohužel, děsivě aktuální, rasismus těchto dní dokreslují i „televizní“ zpravodajské a diskusní dotáčky, v nichž vystupují také Daniela Drtinová či Václav Kopta.

Na mnou navštívené repríze se publikum smálo a nešetřilo potleskem tehdy, když mě mrazilo, nechci však diváky mustrovat, mohlo jít o „sebeobranu“, k níž často při vnímání tíživých problémů dochází. Ale už nejistota nad postoji dobře se bavících návštěvníků během představení svědčí o tom, že nová produkce Divadla Na Jezerce je trefou do černého.

Divadlo Na Jezerce – Timur Vermes: Už je tady zas. Překlad Michaela Škultéty, režie a dramatizace Matěj Balcar, scéna Jan Balcar, kostýmy Lucie Halgašová, produkce Jan Hrušínský. Premiéra 16. března 2017. (Psáno z reprízy 6. dubna 2017.)

• Publikováno: 2. května 2017