Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Úspěšná mise do Washingtonu

    Performerka Miřenka Čechová a soubor Tantehorse slaví – pro českou nezávislou skupinu pohybového a tanečního divadla – nebývalý úspěch. Před zhruba měsícem  v sobotu 10. listopadu  vyšla pochvalná kritika na jejich představení S/He is Nancy Joe hostující ve Wahingtonu na titulní stránce přílohy Style The Washington Post (viz i-DN 11. listopadu 2012: S/He is Nancy Joe is an invaluable piece) a v pátečním vydání 7. prosince téhož listu byla Miřenka Čechová a její inscenace zařazena mezi „The Best of the Arts“ (Nejlepší kulturní počiny) roku 2012 v kategorii Best of dance 2012 (viz Top theater, classical, music, dance, museums and arts of 2012). Česká choreografka a tanečnice se tak objevila ve společnosti slavných jmen klasického i současného tance, jako jsou například Ballet Preljocaj, Bolshoi Ballet, Kyle Abraham nebo Akram Khan.

     

    Každý rok před Vánoci vyhlašuje deník The Washington Post nejzajímavější počiny za uplynulé období v různých oblastech umění. Jedná se o cenu neoficiální, ale o to důležitější, jelikož ji vybírá vždy uznávaný odborník v dané oblasti, jenž svým hlasem předurčuje, které projekty budou v následujícím roce vyprodané a kteří umělci se stanou miláčky odborného i laického publika.

    President Columbia University Lee C. Bollinger předává Pulitzerovu cenu v oblasti kritiky za rok 2010 taneční kritičce deníku The Washington Post Sarah Kaufmanové. Zdůvodnění: „For her refreshingly imaginative approach to dance criticism, illuminating a range of issues and topics with provocative comments and original insights.“ FOTO Pulitzer Prizes

    Oblast tance reprezentuje kritička a držitelka Pulitzerovy ceny 2010 za kritiku Sarah Kaufman. Její kritiky jsou v USA velmi respektovány a každá pozitivní zmínka v nich se stává ceněným kreditem každého choreografa či tanečníka. Je takřka malým zázrakem, že se tato kritička dostavila na představení, které ve Washingtonu mělo pouze čtyři uvedení, neboť je nepsaným pravidlem, že ve Washington Post se píše o inscenacích s nejméně patnácti reprízami.

    S/He is Nancy Joe. FOTO archiv Tantehorse

    Kaufman v inscenaci oslovilo zajímavé propojení formy komiksu s fyzickým divadlem s prvky street dance a téma transgenderu. Samotnou inscenaci a výkon Miřenky Čechové ohodnotila mj. slovy: Tato sólová umělkyně z České Republiky sloučila komiksové projekce s jazykem těla z ulice i jeviště, a vytvořila tak dojemný příběh „transgender cesty“; toto představení povznese divákovu duši.

    ///

    The Wahington Post 7. 12. 2012

    Top theater, classical, music, dance, museums and arts of 2012

    The best of dance 2012

    Cliffhangers both fiscal and presidential may have dominated Washington’s public sphere, but subtler, timeless concerns governed its stages. The year’s most memorable dance offerings presented micro and macro views, from a laser-focused look at transgender individuals to broad questions of how to live harmoniously with the world. But in every one of these performances, the spotlight was on our shared humanity.

    Top local productions

    1. Dana Tai Soon Burgess & Company’s performance at George Washington University’s Marvin Center in September: An overview of two decades of work, including an absorbing premiere, “Caverns,” confirmed once more Burgess’s deep sympathies and an ability to illuminate several windows of perception at once.

    Founding artistic director and choreographer Dana Tai Soon Burgess is celebrating the 20th anniversary of his company Dana Tai Soon Burgess & Company with a new show called Caverns. (Juana Arias/For The Washington Post)

    2. Dakshina/Daniel Phoenix Singh Dance Company’s revival of Anna Sokolow’s “Lyric Suite” at Dance Place in April: Sokolow, the mid-20th century modern-dance choreographer, is best known for dark portraits of urban isolation and Holocaust trauma. How refreshing and instructive it was to see her rigorous simplicity in “Lyric Suite,” from 1953, which delivers subtle surprises and scuttles expectations. Grateful kudos to Singh for continuing his dedication to this master of composition.

    Stacey Yvonne Claytor dances in Lyric Suite, choreographed by Anna Sokolow, as the Dakshina/Daniel Phoenix Singh Dance Company returns to Dance Place. (Sarah L. Voisin/Wahington Post)

    3. The Washington Ballet’s Alice (in Wonderland): Septime Webre’s bright new production underscored his company’s strengths — energy, energy, energy. And his partnerships with composer Matthew Pierce, costumer Liz Vandal and set designer James Kronzer brought high dividends.

    Mo Alice a Mad Hatter, Washington ballet´s Alice in Wonderland. FOTO The Washington Post

    Best visiting ballets

    1. Paris Opera Ballet’s Giselle: This sharp-etched drama between a virtuous commoner and an unscrupulous blue blood resonated for our time, even as it was performed with perfect romantic-era sensitivity. Special honors for Aurelie Dupont’s weightlessness and Mathieu Ganio’s aristocratic hauteur tinged with a liar’s anxiety.

    Paris Opera Ballet’s Giselle soars at Kennedy Center. FOTO The Washington Post

    2. Ballet Preljocaj’s Snow White: This was one of the most original, immersive and deeply felt dance productions to arrive here in recent years, full of new views on how to tell a story, how to dance love and how to demonstrate purity — in the flesh.

    Virginie Caussin with Fabrizio Clemente in Ballet Preljocaj’s performance of Snow White. (JC Carbonne/Courtesy of the Kennedy Center)

    3. Bolshoi Ballet’s Coppelia: An antique ballet can feel intensely alive if it is given believable performances like these, led by a brainy heroine who rejects victimhood and solves her problem with style.

    Artem Ovcharenko (playing Frantz), center left, and Nina Kaptsova (playing Swanilda), perform a scene together during Bolshoi Ballet’s performance of Petipa and Enrico Cecchetti’s Coppelia at The Kennedy Center. (Jahi Chikwendiu/Washington Post)

    Best in contemporary dance

    1. After a 13-year absence, Mark Morris’s L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato finally returned: One of the great theatrical masterpieces of our time, addressing big ideas of how to relate to the world in ways that are movingly simple and simply magical.

    Company members of the Mark Morris Dance Group perform L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato. (Courtesy of Mark Morris Dance Group)

    2. Kyle Abraham’s Radio Show: A mesmerizing piece by a powerful young artist that offered high drama, broken connections, thudding silence and a firm belief in the clarity of the body.

    Kyle Abraham drew on personal experience to choreograph The Radio Show. (Steven Schreiber)

    3. Mirenka Cechova’s S/He Is Nancy Joe: This solo performer from the Czech Republic fused comic-book projections with a corporeal language from street and stage, and created a moving account of a transgender journey that sent the spirit soaring. And in the tiniest of black-box spaces.

    Mirenka Cechovas S/He Is Nancy Joe was inspired by her sister, who used to be her brother. (Martin Marak)

    No. 1 regret

    Washington dance fans watched wistfully as attention-getting British contemporary-dance artists Hofesh Shechter and Akram Khan visited New York and elsewhere on the continent this fall (Minneapolis! Montreal!) — but skipped the capital. With exciting new developments in dance and physical theater happening overseas, particularly in Britain, our city of international crossroads should roll out the welcome mat. Audience-building happens best with fresh inspiration onstage.

    ///

    S/He Is Nancy Joe spolu s inscenací Hlas Anne Frankové Spitifre Company budou 16. a 17. prosince uvedeny v divadle i-camp / Neues Theater Munchen. V lednu bude reprezentovat českou divadelní kulturu na showcase APAP v New Yorku. V květnu 2013 se uskuteční turné po Jižní Koreji a v Čechách bude představení možné navštívit mimo jiné v divadle Ponec a Studiu Alt@.

    /z TZ Tanterhorse a internetových stránek The Washington Post pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 14. prosince 2012

    Komentáře k článku: Úspěšná mise do Washingtonu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,