Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Unavil se tak, že nevidí už nic?

Témata stárnutí, zapomínání a s nimi související Alzheimerovy choroby se v posledních měsících znásobeně objevují na pražských jevištích. Po Zellerově Otci, prezentovaném v Rokoku, a dramatizaci Bernlefova románu Zatmění mozku v Divadle Broadway tu máme titul Pardál, hru plodného rakouského autora Felixe Mitterera.

V popředí Ondřej Novák jako sobecký a dravý mladík Heinz FOTO JAN MALÍŘ

Pardála nastudoval v Divadle Ungelt Ladislav Smoček a na komorním jevišti této scény vystupují v jeho režii zralí herci Jana Štěpánková, František Němec a mladý interpret Ondřej Novák. Jediná ženská představitelka ztvárňuje paní Marion, která po návratu z pohřbu svého manžela narazila autem do staršího muže. Zraněný následuje nešikovnou řidičku k ní domů, svou zdravotní újmu, zdá se, poněkud zveličuje a žádá nejen finanční odstupné, koňak a cigaretu, ale také to, aby po nějaký čas mohl u paní Marion zůstat. Do hry však vstupuje její nepřímý synovec Heinz, který má starou dámu, úředně ne zcela svéprávnou, na starosti, je jejím poručníkem a hodně ho – kromě duševní vyrovnanosti jím nárazově opečovávané seniorky – zajímají především peníze, které podle odhadu banky (sám patří k jejím zaměstnancům) Marion ukrývá někde v bytě. V dalším průběhu se ukazuje, že věci se mají poněkud jinak.

Byl do hrobu uložen skutečně Marionin manžel? Proč neznámý ví lecjaké podrobnosti o jeho životě a v některých momentech se po bytě pohybuje zcela suverénně? A jde mladému Heinzovi skutečně o „tetiččino“ dobro, nebo jenom o její majetek?

Jako leitmotiv prostupuje Mittererovým textem Rilkeho báseň o pardálovi (odtud titul kusu), zvířeti, jemuž docházejí síly: Zrak jeho chůzí podél mříží / unavil se tak, že nevidí už nic. V první části inscenace, kdy neznámý na jevišti osamí, režisér dokonce čaruje s atmosférou tak, že za zvuku recitace a osudového hudebního podkresu se v zrcadle, do něhož se František Němec dívá, objeví zvířecí morda.

Inscenace, jejíž pointu nebudu prozrazovat (a kterou stejně lze chápat víceznačně), v sobě obsahuje patřičnou dávku znepokojivého tajemství, při scéně nejasného rozpomínání se seniorů před přestávkou mi naskakovala husí kůže. Jana Štěpánková uplatňuje svoje interpretační přednosti (ironicky podbarvená dikce, přesný timing v pointování replik) v decentním dávkování, František Němec mísí v plnokrevnější postavě „neznámého“ nedůtklivost se zoufalstvím, ony průvodní jevy počátků Alzheimerovy choroby. Postavy jevištních partnerů ovšem nepostrádají plasticitu, která naznačuje, že oba mají mnohé odžito. Ondřej Novák dostal v partu Heinze příležitost (po rolích jemných a empatických mladíků, které dosud převážně hrál) ztvárnit sobeckého dravce, schopného manipulovat slabšími ve svůj prospěch.

Zdařilou inscenaci, objevnou i dramaturgicky, doplňuje obsažná programová brožura, kde vedle podrobného profilu autora a interview s režisérem nalezneme informace o vzniku Rilkovy básně, a dokonce – kromě originální německé verze – i několik jejích překladů.

Divadlo Ungelt – Felix Mitterer: Pardál. Překlad Magdalena Štulcová. Režie a výprava Ladislav Smoček, dramaturgie Pavel Ondruch. Premiéra 6. prosince 2017. (Psáno z reprízy 13. prosince 2017.)

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 09. ledna 2018

Komentáře k článku: Unavil se tak, že nevidí už nic?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,