8/2024

16. 4. 2024

Učitelé i vychovatelé

Jsou ještě poetické světy, v nichž je člověku útulno a bezpečno jako v dětském pokojíčku. Mám teď na mysli dva zdánlivě nesrovnatelné světy, jakými jsou hry Petra Kolečka v A studiu Rubín a rodinné inscenace Jany Borny v Divadle v Dlouhé. K jejich posledním premiérám – Učitel malby a O líné babičce, vlastně není moc co kritického dodat: vzorně naplňují to, co od nich jejich divák očekává. Pokud bychom chtěli trvat na rozdílech, řekněme to takto: Petr Kolečko je takový mikulášský čert, který rád postraší, ale nemíní to přehánět. Zábavnost a vtip především, hlavně nenudit. To samé lze říci i o Janu Bornovi, ale protože jako ten starší má čertovské roky za sebou, je už dávno za anděla, který vás dokáže dojmout i utěšit. Syžety jejich her a inscenací jsou vynalézavě jednoduché jako stavebnice Lega. Učitel malby představuje melodramatický trojúhelník: středoškolský profesor notorik, slepá zamilovaná ředitelka a chorobně ambiciózní studentka. Ondřej Pavelka, Dana Batulková a Jana Pidrmanová si své postavy užívají jako mikulášskou nadílku; mohou si herecky vyskakovat, co temperament ráčí, vždy dopadnou do měkkého, což je ironicky eklektická trampolína Kolečkových textů. Novinkou byla jedině osoba režiséra Jaroslava Fuita, který potěšil náležitě kýčovitým výběrem hudby.

O líné babičce

Martin Matejka a Čeněk Koliáš v Bornově inscenaci O líné babičce FOTO MARTIN ŠPELDA

Ustálený je i Bornův pohled na svět, jakkoli vychází z různých textů. Knižní předlohu O líné babičce napsala někdejší šumperská herečka, později rozhlasová moderátorka Alena Kastnerová. Co na tom, že tematicky objevuje, a to doslova, Ameriku, která takřka nezná jiný mustr babiček, než těch, co se dospělým dětičkám a vnoučátkům neobětují, nýbrž si zaslouženě užívají. U Bornových inscenací bývá klíčový již pouťově ryčný nástup spojený se spikleneckou výzvou ke společné hře. Hostující Jarmila Vlčková v titulní roli naskočila za jízdy a ať už se ocitla v yettiho náručí v Himálajích anebo v ajťáckém kursu pro seniory, udržela tempo nové bornovské lochneskové atrakce se všemi hudebními čísly a tanečky, které company Dlouhé ovládá s nakažlivou bravurou.

Co více si přát než takováto nenápadně výchovná setkání s nesobeckým Učitelem malby anebo Babičkou, která si naopak se zdravým egoismem plní životní sny? Snad jen tolik, aby přicházely alespoň s roční pravidelností stejně jako Mikuláš.

A studio Rubín – Petr Kolečko: Učitel malby. Režie Jaroslav Fuit, scéna Petr Fořt, kostýmy Kristýna Fuitová-Nováková. Premiéra 11. září 2013. (Psáno z reprízy 15. listopadu 2013.)

Divadlo v Dlouhé – Alena Kastnerová, Jan Borna: O líné babičce. Spolupráce na scénáři Ilona Smejkalová, Miroslav Hanuš, režie Jan Borna, Miroslav Hanuš, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Hana Fischerová, animace Vojtěch Žák, hudební nastudování Milan Potoček. Premiéra 23. listopadu 2013.