8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza Zprávy

Tip: Vernisáž a křest knihy Iva Němcová

Vernisáž výstavy a křest knihy, které se zabývají tvorbou scénické a kostýmní výtvarnice, designérky a konceptuální umělkyně Ivy Němcové (1980–2015), proběhnou 15. listopadu 2017 v 18.00 hodin v Galerii Českých center (Rytířská 10, Praha). Výstava potrvá od 16. listopadu do 30. prosince 2017.

Výstava představuje tvorbu výjimečné osobnosti české scénografie, předčasně zesnulé Ivy Němcové (1980–2015). Je jedinečnou příležitostí vhlédnout do tvůrčího procesu jejího vynikajícího a inspirujícího, třebaže nedokončeného díla. Hlavním komponentem výstavy jsou makety scén, doplněné videoinstalacemi a audiomateriálem, přibližujícím okolnosti a kontext jednotlivých prací. U příležitosti výstavy také vychází výpravná česko-anglická publikace prezentující všestranný talent Ivy Němcové. Mapuje především její výtvarnou tvorbu pro divadlo, nalezneme zde však též záběry z filmů a hudebních klipů, na nichž se výtvarnice podílela, dokumentaci site-specific projektu nebo atraktivní a originální ukázky designu netradičních šperků či osvětlovacích těles. Ačkoliv je kniha koncipována především jako obrazové svědectví, obsahuje též texty vzpomínkového i odborného charakteru, komentáře a postřehy samotné scénografky, rovněž tak soupis jejího díla. Výstavu i knihu iniciovali a připravili autorčini přátelé a spolupracovníci v přesvědčení, že dílo Ivy Němcové je natolik exkluzivní, že se může stát cennou inspirací i studijním materiálem, neboť je v něm obsaženo cosi podstatného ze scénického umění začátku 21. století.

Z mrtvého domu

Iva Němcová byla autorkou kostýmů k inscenaci opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu, kterou režíroval Daniel Špinar FOTO PATRIK BORECKÝ

Scénická a kostýmní výtvarnice, designérka a konceptuální umělkyně Iva Němcová se narodila 3. března 1980 v Novém Městě na Moravě, zemřela 5. června 2015 v Praze. Studovala obor aranžérství na Střední škole obchodní a služeb SČMSD ve Žďáru nad Sázavou a v letech 2004–2011 scénografii na DAMU v Praze u profesora Jana Duška. V rámci studia byla na roční stáži v Londýně, kde navštěvovala kurzy scénografie a performance na Central Saint Martins (University of the Arts London). Scénu a kostýmy navrhovala pro řadu inscenací u nás i v zahraničí. Spolupracovala s režiséry Danielem Špinarem, Janem Fričem, Miroslavem Krobotem, Lucií Málkovou Orbók a dalšími. Vytvořila vizuální styl mnoha nekomerčním spotům a projektům (nadace Hospic, Jedličkův ústav, Design Help). Je autorkou výtvarného řešení videoklipů pro hudební skupinu The Tap Tap. Vizuální styl vytvořila i pro řadu konceptuálně řešených fotografií na podporu české módy a designu. Zajímala se o fotografii, design a současné umění. Jako architektka a výtvarnice kostýmů spolupracovala na celovečerních filmech Gottland (režie Radovan Síbrt) a Rodinný film (režie Olmo Omerzu). Za vynikající práci na inscenaci opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu jí byla in memoriam udělena Cena Národního divadla pro umělce do 35 let.

Tvůrci knihy a výstavy jsou Andrej Ďurík, Jan Frič, Lenka Jehlíková, Barbora Příhodová, Matěj Samec, Dragan Stojčevski, Lucia Škandíková, Daniel Špinar a Marie Zdeňková.

Knihu vydává Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci se Zahrada o.p.s..

• Publikováno: 4. listopadu 2017