Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.

Potřetí se v této divadelní sezóně na půdě divadelní zkušebny Obejvák a ve foyer diváci setkají s aktuálním dramatem v české premiéře. Hru Neprovdaná rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera přeložili studenti Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně a na jeho adaptaci pracovali studenti Katedry alternativního divadla DAMU a Fakulty umění a designu Univerzity J.E. Purkyně. Text bude adaptován formou netradičního scénického čtení a audiovizuální instalace.

Neprovdaná (die unverheiratete) rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera je generační výpovědí o osudu tří žen – babičky, matky a dcery. Hra je založena na skutečném příběhu z konce 2. světové války. Těsně před jejím koncem udala mladá žena údajného dezertéra, který byl následně popraven. Po válce za to byla lidovým soudem odsouzena ke dvaceti letům káznice. Tato situace rozvíjí celý příběh o soudu, vině či nevině, kde se proplétají rozporuplné vztahy ústředních ženských postav k mužům. Právě rozdílné postoje k opačnému pohlaví jsou jedním ze zdrojů generačního rozkolu. Ačkoli nejsou muži ve hře explicitně přítomní, jsou hybateli celého příběhu. A to především popravený mladík – dezertér, jehož příběh se postupně odhaluje prostřednictvím vyprávění a vzpomínek babičky, která ovšem jakoukoli vinu popírá a nechává drama zahalené v nejistotě. Celá hra tak řeší otázky legality a legitimity, a nechává diváka dojít k vlastnímu řešení.

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha (v rámci multioborového semináře Koncept a performativita, leden – červen 2017) a je součástí tříletého projektu Překročit hranice, do kterého bude zapojen také Institut für Slavistik, Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissen­schaften, Technische Universitat Dresden.

/Tisková zpráva, 5. června 2017/

///

Ewald Palmetshofer. FOTO archiv Fischer Verlag

Ewald Palmetshofer

se narodil v roce 1978 ve vesnici Mühlviertel v Horním Rakousku. Nejprve vystudoval německý jazyk, literaturu a drama na univerzitě ve Vídni a posléze se věnoval a věnuje studiím teologie, filozofie a psychologie. Vedle divadla se angažuje i v sociální oblasti. V roce 2008 byl ohodnocen jako nejlepší mladý německy píšící dramatik v ročence Divadlo dnes. Značný úspěch zaznamenalo jeho drama Hamlet je mrtvev. Bez tíže. V roce 2011 ho v Činoherním studiu nastudoval režisér David Šiktanc a ve stejném roce za ni obdržel Cenu Marka Ravenhilla. Jeho hry byly poprvé uvedeny ve vídeňském Burgtheateru či v Schauspielhausu a Schaubühne v Berlíně.  V loňské sezóně Ewald Palmetshofer působil jako dramaturg v Divadle Basilej ve Švýcarsku.

///

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha. FOTO archiv ČS Ústí

Site specific instalace – foyer ČS:

Režie a dramaturgie: Lucia Kramárová
Výtvarná koncepce a realizace: Kateřina Vazačová

Scénické čtení – Obejvák ve 3. patře ČS:

Režie a dramaturgie: Kateřina Bláhová
Výtvarná koncepce a realizace: Gabriela Procházková
Hrají: Kryštof Rímský, Jaroslav Achab Haidler, Marta Vítů, Matúš Bukovčan

Překlad:Petra Štirblová, Nela Krejsová, Annette Schulze, Barbora Ulrichová, Dariya Kurpas, Viktorie Rynešová, Viktor Novák, Tomáš Felcman, My Linh Truong, Hai Yen Luong, Lucie Říhová, Sára Bláhová, Markéta Brožová, Eliška Holopírková
Korektura: Jana Hrdličková
Produkce: Andrea Čerbačeská, Michal Jalůvka
Supervize: Karel Tománek (KALD DAMU), Michal Koleček (FUD UJEP)
Asistent: Klára Pernicová
Foto: Jáchym Myslivec
Grafika: Tereza Haspeklová

Uvedení textu Neprovdaná finančně podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, Nadační fond Život umělce, Rakouské kulturní fórum, Helgos s.r.o.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. června 2017

Komentáře k článku: Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,