Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.

Potřetí se v této divadelní sezóně na půdě divadelní zkušebny Obejvák a ve foyer diváci setkají s aktuálním dramatem v české premiéře. Hru Neprovdaná rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera přeložili studenti Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně a na jeho adaptaci pracovali studenti Katedry alternativního divadla DAMU a Fakulty umění a designu Univerzity J.E. Purkyně. Text bude adaptován formou netradičního scénického čtení a audiovizuální instalace.

Neprovdaná (die unverheiratete) rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera je generační výpovědí o osudu tří žen – babičky, matky a dcery. Hra je založena na skutečném příběhu z konce 2. světové války. Těsně před jejím koncem udala mladá žena údajného dezertéra, který byl následně popraven. Po válce za to byla lidovým soudem odsouzena ke dvaceti letům káznice. Tato situace rozvíjí celý příběh o soudu, vině či nevině, kde se proplétají rozporuplné vztahy ústředních ženských postav k mužům. Právě rozdílné postoje k opačnému pohlaví jsou jedním ze zdrojů generačního rozkolu. Ačkoli nejsou muži ve hře explicitně přítomní, jsou hybateli celého příběhu. A to především popravený mladík – dezertér, jehož příběh se postupně odhaluje prostřednictvím vyprávění a vzpomínek babičky, která ovšem jakoukoli vinu popírá a nechává drama zahalené v nejistotě. Celá hra tak řeší otázky legality a legitimity, a nechává diváka dojít k vlastnímu řešení.

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha (v rámci multioborového semináře Koncept a performativita, leden – červen 2017) a je součástí tříletého projektu Překročit hranice, do kterého bude zapojen také Institut für Slavistik, Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissen­schaften, Technische Universitat Dresden.

/Tisková zpráva, 5. června 2017/

///

Ewald Palmetshofer. FOTO archiv Fischer Verlag

Ewald Palmetshofer

se narodil v roce 1978 ve vesnici Mühlviertel v Horním Rakousku. Nejprve vystudoval německý jazyk, literaturu a drama na univerzitě ve Vídni a posléze se věnoval a věnuje studiím teologie, filozofie a psychologie. Vedle divadla se angažuje i v sociální oblasti. V roce 2008 byl ohodnocen jako nejlepší mladý německy píšící dramatik v ročence Divadlo dnes. Značný úspěch zaznamenalo jeho drama Hamlet je mrtvev. Bez tíže. V roce 2011 ho v Činoherním studiu nastudoval režisér David Šiktanc a ve stejném roce za ni obdržel Cenu Marka Ravenhilla. Jeho hry byly poprvé uvedeny ve vídeňském Burgtheateru či v Schauspielhausu a Schaubühne v Berlíně.  V loňské sezóně Ewald Palmetshofer působil jako dramaturg v Divadle Basilej ve Švýcarsku.

///

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha. FOTO archiv ČS Ústí

Site specific instalace – foyer ČS:

Režie a dramaturgie: Lucia Kramárová
Výtvarná koncepce a realizace: Kateřina Vazačová

Scénické čtení – Obejvák ve 3. patře ČS:

Režie a dramaturgie: Kateřina Bláhová
Výtvarná koncepce a realizace: Gabriela Procházková
Hrají: Kryštof Rímský, Jaroslav Achab Haidler, Marta Vítů, Matúš Bukovčan

Překlad:Petra Štirblová, Nela Krejsová, Annette Schulze, Barbora Ulrichová, Dariya Kurpas, Viktorie Rynešová, Viktor Novák, Tomáš Felcman, My Linh Truong, Hai Yen Luong, Lucie Říhová, Sára Bláhová, Markéta Brožová, Eliška Holopírková
Korektura: Jana Hrdličková
Produkce: Andrea Čerbačeská, Michal Jalůvka
Supervize: Karel Tománek (KALD DAMU), Michal Koleček (FUD UJEP)
Asistent: Klára Pernicová
Foto: Jáchym Myslivec
Grafika: Tereza Haspeklová

Uvedení textu Neprovdaná finančně podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, Nadační fond Život umělce, Rakouské kulturní fórum, Helgos s.r.o.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. června 2017

Komentáře k článku: Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,