Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.

Potřetí se v této divadelní sezóně na půdě divadelní zkušebny Obejvák a ve foyer diváci setkají s aktuálním dramatem v české premiéře. Hru Neprovdaná rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera přeložili studenti Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně a na jeho adaptaci pracovali studenti Katedry alternativního divadla DAMU a Fakulty umění a designu Univerzity J.E. Purkyně. Text bude adaptován formou netradičního scénického čtení a audiovizuální instalace.

Neprovdaná (die unverheiratete) rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera je generační výpovědí o osudu tří žen – babičky, matky a dcery. Hra je založena na skutečném příběhu z konce 2. světové války. Těsně před jejím koncem udala mladá žena údajného dezertéra, který byl následně popraven. Po válce za to byla lidovým soudem odsouzena ke dvaceti letům káznice. Tato situace rozvíjí celý příběh o soudu, vině či nevině, kde se proplétají rozporuplné vztahy ústředních ženských postav k mužům. Právě rozdílné postoje k opačnému pohlaví jsou jedním ze zdrojů generačního rozkolu. Ačkoli nejsou muži ve hře explicitně přítomní, jsou hybateli celého příběhu. A to především popravený mladík – dezertér, jehož příběh se postupně odhaluje prostřednictvím vyprávění a vzpomínek babičky, která ovšem jakoukoli vinu popírá a nechává drama zahalené v nejistotě. Celá hra tak řeší otázky legality a legitimity, a nechává diváka dojít k vlastnímu řešení.

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha (v rámci multioborového semináře Koncept a performativita, leden – červen 2017) a je součástí tříletého projektu Překročit hranice, do kterého bude zapojen také Institut für Slavistik, Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissen­schaften, Technische Universitat Dresden.

/Tisková zpráva, 5. června 2017/

///

Ewald Palmetshofer. FOTO archiv Fischer Verlag

Ewald Palmetshofer

se narodil v roce 1978 ve vesnici Mühlviertel v Horním Rakousku. Nejprve vystudoval německý jazyk, literaturu a drama na univerzitě ve Vídni a posléze se věnoval a věnuje studiím teologie, filozofie a psychologie. Vedle divadla se angažuje i v sociální oblasti. V roce 2008 byl ohodnocen jako nejlepší mladý německy píšící dramatik v ročence Divadlo dnes. Značný úspěch zaznamenalo jeho drama Hamlet je mrtvev. Bez tíže. V roce 2011 ho v Činoherním studiu nastudoval režisér David Šiktanc a ve stejném roce za ni obdržel Cenu Marka Ravenhilla. Jeho hry byly poprvé uvedeny ve vídeňském Burgtheateru či v Schauspielhausu a Schaubühne v Berlíně.  V loňské sezóně Ewald Palmetshofer působil jako dramaturg v Divadle Basilej ve Švýcarsku.

///

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha. FOTO archiv ČS Ústí

Site specific instalace – foyer ČS:

Režie a dramaturgie: Lucia Kramárová
Výtvarná koncepce a realizace: Kateřina Vazačová

Scénické čtení – Obejvák ve 3. patře ČS:

Režie a dramaturgie: Kateřina Bláhová
Výtvarná koncepce a realizace: Gabriela Procházková
Hrají: Kryštof Rímský, Jaroslav Achab Haidler, Marta Vítů, Matúš Bukovčan

Překlad:Petra Štirblová, Nela Krejsová, Annette Schulze, Barbora Ulrichová, Dariya Kurpas, Viktorie Rynešová, Viktor Novák, Tomáš Felcman, My Linh Truong, Hai Yen Luong, Lucie Říhová, Sára Bláhová, Markéta Brožová, Eliška Holopírková
Korektura: Jana Hrdličková
Produkce: Andrea Čerbačeská, Michal Jalůvka
Supervize: Karel Tománek (KALD DAMU), Michal Koleček (FUD UJEP)
Asistent: Klára Pernicová
Foto: Jáchym Myslivec
Grafika: Tereza Haspeklová

Uvedení textu Neprovdaná finančně podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, Nadační fond Život umělce, Rakouské kulturní fórum, Helgos s.r.o.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. června 2017

Komentáře k článku: Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 21/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 12.–25. 12. 2017

Číslo 21/2017 (12. 12.–25. 12. 2017)

Obsah čísla 21/2017

Slovo ...

Něco pro mě, nic pro...

Soubor Schauspiel Hannover v režii...

Osobnost měsíce

Sandra Hüller

Herečka a zpěvačka Sandra Hüller ve...

Dotazník

Jana Orlová

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Půlměsíc na pražském nebi

Koncem listopadu se nad Prahou...

Fejeton

POVÍDKA: O Jonášovi

Jonáš byl největším talentem v...

Názor

Teoreticky o cestě do pekel

Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal...

Kronika

Jednou větou

Ve dnech 1.–16. listopadu se v Praze...

Kritika

Zavřete oči, našeptávač...

Na začátku, před oponou, sluha Dubois...

Havlův vzkaz dnešku ...

Komorní scéna Aréna po Smíření –...

Podzemní ambasáda

Projekt In the Name of Gift vznikl ve...

Maryša umazaná od mouky

Jako červená, vlastně spíš bílá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 21/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Zvony i vlast

Románová prvotina „bezdomovce“...

Revoluce k ničemu

Na letošním ročníku festivalu...

Bezmocná angažovanost...

Nic proti doku-divadlu, divadlu...

Samopal versus smích dětí...

Soucit. Příběh kulometu je v...

Zamilovat si Sandru Hüller

Curyšský Theater Neumarkt představil...

Banální hovory z butiku...

Označit kultovní rakouskou dramatičku...

Módní ikona „Elfi“ (pro)

Šest postav s baterkami hledá nikoli...

Ouverture!

Skladatelé psávali předehry z...

Dnešní svět podle...

Na konci devadesátých let pro mě byly...

Naše stará a nová Evropa

Pražský divadelní festival...

Rozhovor

Radek Holub: Prát se umím,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Martin Františák: Nechci...

Rozhovor s uměleckým šéfem činohry...

Kontext

Kohout se dočkal

Vyhlášení Ceny Jindřicha...

Hutných patnáct let Petra...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Adventní bilancování mého...

Herecká asociace informuje

Podoby – Pivo si dám až...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Venuše ve Švehlovce, Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Může divadlo zapomínat?

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Nesnesitelná mateřská...

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Dopředu, ale kam?

Międzynarodowy Festiwal Teatralny...

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kyselák (9. 8. 1952 Brno – 19....

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

My jsme ten oheň nezapálili...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

RR Rozhovory Revolver Revue 2016, 776...

Fundovaně, a přitom...

Pomyslné nůžky už se nerozevírají,...

Obrazem

Malované opony divadel...

Přesně po šesti letech od vydání...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (VIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 21/2017



Obsah,