Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.

Potřetí se v této divadelní sezóně na půdě divadelní zkušebny Obejvák a ve foyer diváci setkají s aktuálním dramatem v české premiéře. Hru Neprovdaná rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera přeložili studenti Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně a na jeho adaptaci pracovali studenti Katedry alternativního divadla DAMU a Fakulty umění a designu Univerzity J.E. Purkyně. Text bude adaptován formou netradičního scénického čtení a audiovizuální instalace.

Neprovdaná (die unverheiratete) rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera je generační výpovědí o osudu tří žen – babičky, matky a dcery. Hra je založena na skutečném příběhu z konce 2. světové války. Těsně před jejím koncem udala mladá žena údajného dezertéra, který byl následně popraven. Po válce za to byla lidovým soudem odsouzena ke dvaceti letům káznice. Tato situace rozvíjí celý příběh o soudu, vině či nevině, kde se proplétají rozporuplné vztahy ústředních ženských postav k mužům. Právě rozdílné postoje k opačnému pohlaví jsou jedním ze zdrojů generačního rozkolu. Ačkoli nejsou muži ve hře explicitně přítomní, jsou hybateli celého příběhu. A to především popravený mladík – dezertér, jehož příběh se postupně odhaluje prostřednictvím vyprávění a vzpomínek babičky, která ovšem jakoukoli vinu popírá a nechává drama zahalené v nejistotě. Celá hra tak řeší otázky legality a legitimity, a nechává diváka dojít k vlastnímu řešení.

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha (v rámci multioborového semináře Koncept a performativita, leden – červen 2017) a je součástí tříletého projektu Překročit hranice, do kterého bude zapojen také Institut für Slavistik, Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissen­schaften, Technische Universitat Dresden.

/Tisková zpráva, 5. června 2017/

///

Ewald Palmetshofer. FOTO archiv Fischer Verlag

Ewald Palmetshofer

se narodil v roce 1978 ve vesnici Mühlviertel v Horním Rakousku. Nejprve vystudoval německý jazyk, literaturu a drama na univerzitě ve Vídni a posléze se věnoval a věnuje studiím teologie, filozofie a psychologie. Vedle divadla se angažuje i v sociální oblasti. V roce 2008 byl ohodnocen jako nejlepší mladý německy píšící dramatik v ročence Divadlo dnes. Značný úspěch zaznamenalo jeho drama Hamlet je mrtvev. Bez tíže. V roce 2011 ho v Činoherním studiu nastudoval režisér David Šiktanc a ve stejném roce za ni obdržel Cenu Marka Ravenhilla. Jeho hry byly poprvé uvedeny ve vídeňském Burgtheateru či v Schauspielhausu a Schaubühne v Berlíně.  V loňské sezóně Ewald Palmetshofer působil jako dramaturg v Divadle Basilej ve Švýcarsku.

///

Realizace textu Neprovdaná je společným projektem Činoherního studia v Ústí nad Labem, Katedry germanistiky FF UJEP Ústí nad Labem, FUD UJEP Ústí nad Labem a KALD DAMU Praha. FOTO archiv ČS Ústí

Site specific instalace – foyer ČS:

Režie a dramaturgie: Lucia Kramárová
Výtvarná koncepce a realizace: Kateřina Vazačová

Scénické čtení – Obejvák ve 3. patře ČS:

Režie a dramaturgie: Kateřina Bláhová
Výtvarná koncepce a realizace: Gabriela Procházková
Hrají: Kryštof Rímský, Jaroslav Achab Haidler, Marta Vítů, Matúš Bukovčan

Překlad:Petra Štirblová, Nela Krejsová, Annette Schulze, Barbora Ulrichová, Dariya Kurpas, Viktorie Rynešová, Viktor Novák, Tomáš Felcman, My Linh Truong, Hai Yen Luong, Lucie Říhová, Sára Bláhová, Markéta Brožová, Eliška Holopírková
Korektura: Jana Hrdličková
Produkce: Andrea Čerbačeská, Michal Jalůvka
Supervize: Karel Tománek (KALD DAMU), Michal Koleček (FUD UJEP)
Asistent: Klára Pernicová
Foto: Jáchym Myslivec
Grafika: Tereza Haspeklová

Uvedení textu Neprovdaná finančně podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, Nadační fond Život umělce, Rakouské kulturní fórum, Helgos s.r.o.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. června 2017

Komentáře k článku: Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,