Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tichý Tarzan před soud

Městský soud v Brně řeší, jak má vypadat inscenace Divadla Husa na provázku Tichý Tarzan pojednávající o fotografovi Miroslavu Tichém (1926 – 2011) z Kyjova. Vydal i precedentní rozhodnutí, že se má divadlo zdržet uvádění sporných pasáží, o podstatě sporu však dosud nejednal.

Miroslav Tichý. FOTO TICHÝ FOTOKLUB

Miroslav Tichý. FOTO TICHÝ FOTOKLUB

O to, aby některé části inscenace, která má podtitul „zcizené deníky fantóma erotické fotografie“, z díla zmizely, požádala bývalá Tichého sousedka a hospodyně Jana Hebnarová, v textu uvedená jako „ženská od vedle“ (hraje ji Gabriela Štefanová). Jsou tam určité pasáže, které poměrně brutálním způsobem popisují adresně jeho sousedku a ona se proti tomu vymezila žalobou na ochranu osobnosti, potvrdil advokát Hebnarové František Vyskočil. Hebnarové se dotkly scény, v nichž má jako jedna z postav hry milostné pletky s další klíčovou osobou Tichého života, Čechošvýcarem Romanem Buxbaumem (v inscenaci „kurátor“ – Vladimír Hauser), který fotografa ve světě proslavil.

Ženská od vedle (Gabriela Štefanová) a Miroslav Tichý (Ivana Hloužková). FOTO archiv DHnP

Ženská od vedle (Gabriela Štefanová) a Miroslav Tichý (Ivana Hloužková). FOTO archiv DHnP

Dvě pasáže jsme museli změnit, potvrdila asistentka ředitele Divadla Husa na provázku Petra Vodičková. Když po zhruba dvou měsících soud předběžné opatření zrušil, divadlo už nechalo upravenou verzi a k původní se nevrátilo. Nešlo přitom o text hry, ale o příběh beze slov, který se odehrává v pozadí. Pasáže nejsou pro samotnou inscenaci důležité, a tedy na nich nelpíme, uvedla Vodičková. Tichý Tarzan se navíc prý už prakticky nehraje a brzy bude derniéra. To, že by na stažení měl vliv právě probíhající spor, ale divadlo odmítá. Za necelé čtyři roky (premiéru měla inscenace režisérky Anny Petrželkové 13. 1. 2012) uvedlo DHnP 53 repríz. Navíc vznikla televizní verze, která se vysílala letos v únoru. Právě po jejím odvysílání se Hebnarová rozhodla podat žalobu.

Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka. FOTO archiv DHnP

Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka). FOTO archiv DHnP

Divadlo ve sporu zastupuje advokát Michal Šalomoun. Podle něj je spor absurdní. Divadelní hra je prý totiž fikce, a tak se nemůže dotýkat osobnostních práv konkrétní osoby. Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka – pozn. red.), podotýká Šalomoun.

To však advokát Vyskočil odmítá. Ta hra se k panu Tichému hlásí, divadlo samo říká, že jsou to úryvky ze života Tichého. Je tam zobrazován Kyjov i lidé, kteří tam žijí. I paní Hebnarová, která je v inscenaci nazývaná sousedka či Jana. Všichni, kdo jsou obeznámeni s životem Tichého, vědí, že po smrti jeho maminky se o něj nezištně starala, byla jeho strážný anděl, a když měl alkoholové eskapády, sbírala ho po Kyjově a odváděla domů, připomíná Vyskočil. A tady je znázorňována jako osoba, která měla milostné pletky a poměr s Romanem Buxbaumem, který je negativní osobou, dodává.

Šalomoun naopak poukazuje na to, že Hebnarová samotnou hru neviděla – jen televizní inscenaci. Reaguje na televizní záznam představení, jako by to bylo v reálu to, co v divadle. Ale ta televizní kamera akcentuje věci, které v tom představení jsou v pozadí, dodává. Podle něj je navíc naivní představa, že by si lidé, kteří zajdou do divadla na představení, vyhledávali informace, že právě Hebnarová je tou „ženou od vedle“.

Miroslav Tichý v lednu 2011. FOTO archiv

Miroslav Tichý s jednou ze svých fotografií v lednu 2011. FOTO archiv

Excentrického fotografa objevil před zhruba patnácti lety pro svět Čechošvýcar Roman Buxbaum. Bez něj by Tichý skončil v zapomnění jako pitoreskní kyjovská figurka, která se nemyla a desítky let chodila ve stejných, drátem spravovaných kalhotách.

Buxbaum se s Tichým seznámil a objevil snímky, kdy Tichý zachycoval vlastnoručně stlučeným fotoaparátem ženy v Kyjově. A snímky většinou špatné technické úrovně, protože Tichý používal staré a vyhozené filmy i fotopapíry, proslavil ve světě. Zájemci jsou za zažloutlé fotografie ochotni dát desítky až stovky tisíc korun.

Jedna z Tichého fotografií. FOTO archiv KUNSTHAUS

Jedna z Tichého fotografií. FOTO archiv KUNSTHAUS

Sám Tichý se přitom o úspěch svého díla nestaral – nechodil na výstavy, nestál ani o peníze z prodeje svých fotografií. Po jeho smrti v roce 2011 se pak rozhořel i spor mezi Buxbaumem a Janou Hebnarovou. Svoji sousedku, která se o něj desítky let starala, totiž Tichý učinil dědičkou veškerého majetku, včetně autorských práv.

Spor je především o to, kdo má právo vydávat knížky s umělcovými fotografiemi. Stovky z nich přitom ještě za Tichého života získal právě Buxbaum. Může ty fotky vystavovat i prodávat. Ale nesmí z nich již dělat rozmnoženiny, zveřejňovat na svých webových stránkách nebo zařazovat do publikací o Tichém, podotkl Vyskočil.

MAREK POKORNÝ

/Převzato z Aktuálně.cz, upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 04. listopadu 2015

Komentáře k článku: Tichý Tarzan před soud

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,