Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tichý Tarzan před soud

Městský soud v Brně řeší, jak má vypadat inscenace Divadla Husa na provázku Tichý Tarzan pojednávající o fotografovi Miroslavu Tichém (1926 – 2011) z Kyjova. Vydal i precedentní rozhodnutí, že se má divadlo zdržet uvádění sporných pasáží, o podstatě sporu však dosud nejednal.

Miroslav Tichý. FOTO TICHÝ FOTOKLUB

Miroslav Tichý. FOTO TICHÝ FOTOKLUB

O to, aby některé části inscenace, která má podtitul „zcizené deníky fantóma erotické fotografie“, z díla zmizely, požádala bývalá Tichého sousedka a hospodyně Jana Hebnarová, v textu uvedená jako „ženská od vedle“ (hraje ji Gabriela Štefanová). Jsou tam určité pasáže, které poměrně brutálním způsobem popisují adresně jeho sousedku a ona se proti tomu vymezila žalobou na ochranu osobnosti, potvrdil advokát Hebnarové František Vyskočil. Hebnarové se dotkly scény, v nichž má jako jedna z postav hry milostné pletky s další klíčovou osobou Tichého života, Čechošvýcarem Romanem Buxbaumem (v inscenaci „kurátor“ – Vladimír Hauser), který fotografa ve světě proslavil.

Ženská od vedle (Gabriela Štefanová) a Miroslav Tichý (Ivana Hloužková). FOTO archiv DHnP

Ženská od vedle (Gabriela Štefanová) a Miroslav Tichý (Ivana Hloužková). FOTO archiv DHnP

Dvě pasáže jsme museli změnit, potvrdila asistentka ředitele Divadla Husa na provázku Petra Vodičková. Když po zhruba dvou měsících soud předběžné opatření zrušil, divadlo už nechalo upravenou verzi a k původní se nevrátilo. Nešlo přitom o text hry, ale o příběh beze slov, který se odehrává v pozadí. Pasáže nejsou pro samotnou inscenaci důležité, a tedy na nich nelpíme, uvedla Vodičková. Tichý Tarzan se navíc prý už prakticky nehraje a brzy bude derniéra. To, že by na stažení měl vliv právě probíhající spor, ale divadlo odmítá. Za necelé čtyři roky (premiéru měla inscenace režisérky Anny Petrželkové 13. 1. 2012) uvedlo DHnP 53 repríz. Navíc vznikla televizní verze, která se vysílala letos v únoru. Právě po jejím odvysílání se Hebnarová rozhodla podat žalobu.

Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka. FOTO archiv DHnP

Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka). FOTO archiv DHnP

Divadlo ve sporu zastupuje advokát Michal Šalomoun. Podle něj je spor absurdní. Divadelní hra je prý totiž fikce, a tak se nemůže dotýkat osobnostních práv konkrétní osoby. Pokud by divadelní inscenace byla dokumentem, těžko si lze představit, že by hlavní mužskou postavu Miroslava Tichého hrála žena (Ivana Hloužková, jež za ztvárnění získala Cenu Alfreda Radoka – pozn. red.), podotýká Šalomoun.

To však advokát Vyskočil odmítá. Ta hra se k panu Tichému hlásí, divadlo samo říká, že jsou to úryvky ze života Tichého. Je tam zobrazován Kyjov i lidé, kteří tam žijí. I paní Hebnarová, která je v inscenaci nazývaná sousedka či Jana. Všichni, kdo jsou obeznámeni s životem Tichého, vědí, že po smrti jeho maminky se o něj nezištně starala, byla jeho strážný anděl, a když měl alkoholové eskapády, sbírala ho po Kyjově a odváděla domů, připomíná Vyskočil. A tady je znázorňována jako osoba, která měla milostné pletky a poměr s Romanem Buxbaumem, který je negativní osobou, dodává.

Šalomoun naopak poukazuje na to, že Hebnarová samotnou hru neviděla – jen televizní inscenaci. Reaguje na televizní záznam představení, jako by to bylo v reálu to, co v divadle. Ale ta televizní kamera akcentuje věci, které v tom představení jsou v pozadí, dodává. Podle něj je navíc naivní představa, že by si lidé, kteří zajdou do divadla na představení, vyhledávali informace, že právě Hebnarová je tou „ženou od vedle“.

Miroslav Tichý v lednu 2011. FOTO archiv

Miroslav Tichý s jednou ze svých fotografií v lednu 2011. FOTO archiv

Excentrického fotografa objevil před zhruba patnácti lety pro svět Čechošvýcar Roman Buxbaum. Bez něj by Tichý skončil v zapomnění jako pitoreskní kyjovská figurka, která se nemyla a desítky let chodila ve stejných, drátem spravovaných kalhotách.

Buxbaum se s Tichým seznámil a objevil snímky, kdy Tichý zachycoval vlastnoručně stlučeným fotoaparátem ženy v Kyjově. A snímky většinou špatné technické úrovně, protože Tichý používal staré a vyhozené filmy i fotopapíry, proslavil ve světě. Zájemci jsou za zažloutlé fotografie ochotni dát desítky až stovky tisíc korun.

Jedna z Tichého fotografií. FOTO archiv KUNSTHAUS

Jedna z Tichého fotografií. FOTO archiv KUNSTHAUS

Sám Tichý se přitom o úspěch svého díla nestaral – nechodil na výstavy, nestál ani o peníze z prodeje svých fotografií. Po jeho smrti v roce 2011 se pak rozhořel i spor mezi Buxbaumem a Janou Hebnarovou. Svoji sousedku, která se o něj desítky let starala, totiž Tichý učinil dědičkou veškerého majetku, včetně autorských práv.

Spor je především o to, kdo má právo vydávat knížky s umělcovými fotografiemi. Stovky z nich přitom ještě za Tichého života získal právě Buxbaum. Může ty fotky vystavovat i prodávat. Ale nesmí z nich již dělat rozmnoženiny, zveřejňovat na svých webových stránkách nebo zařazovat do publikací o Tichém, podotkl Vyskočil.

MAREK POKORNÝ

/Převzato z Aktuálně.cz, upravil hul/

  • Autor: DN
  • Publikováno: 04. listopadu 2015

Komentáře k článku: Tichý Tarzan před soud

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,