Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tichá bouře

Já se budu bát! Zaznívalo snad ze všech řad převážně dětmi naplněného hlediště. Možná jim rodiče nastínili příběh s postavami, které kouzlí, nemají lidskou podobu a všechny je dohromady svede legendární Bouře. Nové uskupení Naïve Man Company uvedlo svou první inscenaci Prospero v prostorách Jatka78. Finský režisér Maxim Komaro, známý například jako člen finské skupiny Circo Aereo a jako dlouholetý spolupracovník Cirku La Putyka, se spojil s uměleckým šéfem norského Cirkusu Xanti Sverrem Waagem a inspirováni Shakespearovou romancí si nostalgicky pohráli s divadelními postupy 19. století (použili různá táhla a provazy na posouvání rekvizit, jednoduchá „pouťová“ kouzla, zvuk živlů ze zákulisí apod.)

Jiří Kohout jako Prospero FOTO JAKUB JELEN

Tvůrci v „němé“ inscenaci ponechali ze Shakespearovy hry dvě postavy a motiv ztroskotání na ostrově, přičemž jejich záměrem bylo malým divákům zpřístupnit „těžkotonážní divadelní klasiku“ (viz rozhovor na idnes.cz). Prospero se Bouři podobá opravdu jen vzdáleně, a jelikož byl doporučený věk 4+, zřejmě se nedalo očekávat, že by se na jevišti objevilo cokoli Shakespearova kalibru. Pro děti přidávají vtip a trochu akrobacie.

Zpestřením byla každá dětská reakce na provedená kouzla, jež byla často opravdu průhledná pro malé pozorné rýpaly. Neodpustily si poznámky, kde vidí jaký provázek a drátek, pomocí něhož se věci pohybují, neměly strach o topící se Mirandu v modrých poloprůsvitných závěsech, a lítost nejmladších nad zabitým rackem rychle zmizela po zjištění, že je umělý. Chyběly okamžiky, kdy se dítě opravdu upřímně diví a je ohromeno tím, co se děje na jevišti, i když není použita ta nejmodernější technika. Některé triky se zdály až lehce nepovedené a špatně synchronizované.

Skoro celý prostor jeviště zabírá houpací konstrukce lodi, která také jednoduchým rozdělením (což doprovází etuda o neposlušném nářadí) na polovinu poslouží jako dva pokojíky pro otce s dcerou. Manipulace s lodí a její variabilita doplňuje pohádkovou poetiku inscenace, stejně jako moře vytvořené pomocí lehkého modrého závěsu a v některých momentech i publika, v němž si herci s chutí „zaplavou“.

Roli Prospera ztvárnil Jiří Kohout, avšak více než původního Shakespearova vévodu, co bravurně ovládá magii, připomínal unaveného otce, co se snaží ochránit svou dceru a párkrát si ještě „střihne“ nějaké to staré kouzlo. Postaví obydlí, chytí rybu k večeři a občas únavou klimbá u lodi. Milla Lahtinen jako Miranda vesele křepčí kolem, občas pozoruje otcova kouzla a vzpomíná na matku. I když se v jedné scéně ukáže také jako artistka, tak kromě chvilkové fascinace se s novocirkusovými prvky v inscenaci nepracuje. Prospero se spíše přibližuje klaunským výstupům, například když se Miranda změní v hadrového panáka po tom, co ji polomrtvou otec vytáhne z moře. Na velké konstrukci lodi při imitaci vlnobití oba herci jejím rozhoupáním a pohybem ztvárňují energii vln tříštící se o loď, tedy i tuto scénu lze považovat za „artistickou“ ale víc jich opravdu nebylo.

Byla jednou jedna loď a ta dovezla otce a dceru na ostrov, kde se zabydleli, zjistili, že jsou tam komáři a racci, co si dovolí se na vás… A když se dcerka málem utopila, protože zachraňovala šaty po mamince, šup zpátky na loď a vstříc jinému dobrodružství. Dětem se to líbilo a pro ně se i hrálo, ovšem Shakespearova Bouře by si možná zasloužila užší propojení s Prosperem, protože malý divák pochopí i složitější příběh.

Naïve Man Company: Prospero. Režie Maksim Komaro, dramaturgie Sverre Waage, hudba Per Zanussi, Juuso Hannukainen, světelný design Juho Rahijärvi, kostýmy Kristina Nováková Záveská. Premiéra 7. dubna 2017 v prostoru Jatka78.

  • Autor: Petra Bruzlová
  • Publikováno: 18. dubna 2017

Komentáře k článku: Tichá bouře

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,