Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tichá bouře

Já se budu bát! Zaznívalo snad ze všech řad převážně dětmi naplněného hlediště. Možná jim rodiče nastínili příběh s postavami, které kouzlí, nemají lidskou podobu a všechny je dohromady svede legendární Bouře. Nové uskupení Naïve Man Company uvedlo svou první inscenaci Prospero v prostorách Jatka78. Finský režisér Maxim Komaro, známý například jako člen finské skupiny Circo Aereo a jako dlouholetý spolupracovník Cirku La Putyka, se spojil s uměleckým šéfem norského Cirkusu Xanti Sverrem Waagem a inspirováni Shakespearovou romancí si nostalgicky pohráli s divadelními postupy 19. století (použili různá táhla a provazy na posouvání rekvizit, jednoduchá „pouťová“ kouzla, zvuk živlů ze zákulisí apod.)

Jiří Kohout jako Prospero FOTO JAKUB JELEN

Tvůrci v „němé“ inscenaci ponechali ze Shakespearovy hry dvě postavy a motiv ztroskotání na ostrově, přičemž jejich záměrem bylo malým divákům zpřístupnit „těžkotonážní divadelní klasiku“ (viz rozhovor na idnes.cz). Prospero se Bouři podobá opravdu jen vzdáleně, a jelikož byl doporučený věk 4+, zřejmě se nedalo očekávat, že by se na jevišti objevilo cokoli Shakespearova kalibru. Pro děti přidávají vtip a trochu akrobacie.

Zpestřením byla každá dětská reakce na provedená kouzla, jež byla často opravdu průhledná pro malé pozorné rýpaly. Neodpustily si poznámky, kde vidí jaký provázek a drátek, pomocí něhož se věci pohybují, neměly strach o topící se Mirandu v modrých poloprůsvitných závěsech, a lítost nejmladších nad zabitým rackem rychle zmizela po zjištění, že je umělý. Chyběly okamžiky, kdy se dítě opravdu upřímně diví a je ohromeno tím, co se děje na jevišti, i když není použita ta nejmodernější technika. Některé triky se zdály až lehce nepovedené a špatně synchronizované.

Skoro celý prostor jeviště zabírá houpací konstrukce lodi, která také jednoduchým rozdělením (což doprovází etuda o neposlušném nářadí) na polovinu poslouží jako dva pokojíky pro otce s dcerou. Manipulace s lodí a její variabilita doplňuje pohádkovou poetiku inscenace, stejně jako moře vytvořené pomocí lehkého modrého závěsu a v některých momentech i publika, v němž si herci s chutí „zaplavou“.

Roli Prospera ztvárnil Jiří Kohout, avšak více než původního Shakespearova vévodu, co bravurně ovládá magii, připomínal unaveného otce, co se snaží ochránit svou dceru a párkrát si ještě „střihne“ nějaké to staré kouzlo. Postaví obydlí, chytí rybu k večeři a občas únavou klimbá u lodi. Milla Lahtinen jako Miranda vesele křepčí kolem, občas pozoruje otcova kouzla a vzpomíná na matku. I když se v jedné scéně ukáže také jako artistka, tak kromě chvilkové fascinace se s novocirkusovými prvky v inscenaci nepracuje. Prospero se spíše přibližuje klaunským výstupům, například když se Miranda změní v hadrového panáka po tom, co ji polomrtvou otec vytáhne z moře. Na velké konstrukci lodi při imitaci vlnobití oba herci jejím rozhoupáním a pohybem ztvárňují energii vln tříštící se o loď, tedy i tuto scénu lze považovat za „artistickou“ ale víc jich opravdu nebylo.

Byla jednou jedna loď a ta dovezla otce a dceru na ostrov, kde se zabydleli, zjistili, že jsou tam komáři a racci, co si dovolí se na vás… A když se dcerka málem utopila, protože zachraňovala šaty po mamince, šup zpátky na loď a vstříc jinému dobrodružství. Dětem se to líbilo a pro ně se i hrálo, ovšem Shakespearova Bouře by si možná zasloužila užší propojení s Prosperem, protože malý divák pochopí i složitější příběh.

Naïve Man Company: Prospero. Režie Maksim Komaro, dramaturgie Sverre Waage, hudba Per Zanussi, Juuso Hannukainen, světelný design Juho Rahijärvi, kostýmy Kristina Nováková Záveská. Premiéra 7. dubna 2017 v prostoru Jatka78.

  • Autor: Petra Bruzlová
  • Publikováno: 18. dubna 2017

Komentáře k článku: Tichá bouře

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,