Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Těžká volba?

Pět ocenění v podobě festivalové sošky Marta bylo v sobotu 1. dubna večer uděleno na 27. ročníku mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2017. Osmičlenná odborná porota tak označila zajímavé výkony nebo počiny pětidenní nesoutěžní přehlídky, kterou pořádá Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.

Ocenili jsme schopnost prostřednictvím zpěvu a hudby vyprávět příběhy, vytvořit různé charaktery a s podmanivou silou převést tradici v současnost, zdůvodnila svůj verdikt porotkyně Alena Zemančíková, která ocenění Marta předala Weronice Kowalské z divadelní akademie v Krakově. Polští studenti se na festivalu prezentovali autorským projektem Do hloubky sestaveným z polských lidových písní. Také další polský účastník – Národní filmová, televizní a divadelní škola v Lodži – na festivalu zabodovala. Ředitel festivalu Petr Oslzlý předal „svou“ sošku mladému herci z této akademie Maciejovi Musiałowskému, který ocenění Marta získal za udržení náročné fyzické stylizace v roli Huwa v lodžské inscenaci Ďábel v něm.

Porotkyně Alena Zemančíková předává ocenění Marta 2017 polské studentce Weronice Kowalské FOTO PETR CHODURA

Odvážný a riskantní herecký výkon Maxe Gindorfa z rakouské školy Max Reinhardt Seminar, kterým zobrazil charakter a emoce své postavy v inscenaci Faedřina láska, byl dalším z oceněných. Ještě další dva výkony zaujaly porotu – mladý režisér Hrvoje Korbar z chorvatské Divadelní akademie v Záhřebu zaujal porotkyni Kamilu Polívkovou: Martu jsme mu udělili za rozvíjení vlastního divadelního jazyka s využitím abstraktních minimalistických prostředků a dosažení komplexnosti i jemných nuancí v rámci vyprávění příběhu Kafkovy Proměny. Porotce Péter Forgács oceněním The Swag ohodnotil zase herce Santiaga Bello za upřímný, pravdivý a radostný způsob předvedení inovativního a originálního tvaru v případě inscenace Nespavost. S ní na festival přijela švýcarská Theatre Academy Dimitri z malého městečka Verscio.

Letos se festivalu Setkání/Encounter 2017 zúčastnily zhruba dvě stovky vysokoškolských studentů ze třinácti uměleckých akademií. Do Brna přijely divadelní školy z Chorvatska, Izraele, Kolumbie, Moldávie, Polska, Rakouska, Španělska nebo Švýcarska a navíc tradiční účastníci tedy pražská DAMU a bratislavská VŠMU. Mezi festivalové nováčky se zařadila škola z moldavského Kišiněva a škola z Tel-Avivu. Nakonec se bohužel na festival nedostavili mladí umělci z ohlášeného Iránu.

Udělení ceny Marta z rukou ředitele festivalu prof. Petra Oslzlého Maciejovi Musiałowskému, který ocenění získal za udržení náročné fyzické stylizace v roli Huwa v lodžské inscenaci Ďábel v něm FOTO PETR CHODURA

Celá akce je nejprestižnějším školním středoevropským festivalem a přehlídku připravují výhradně studenti pořádající Divadelní fakulty JAMU. Akce každoročně mění své téma. Letošní  bylo vyjádřeno anglickou otázkou Hard Choices? tedy Těžká volba? Tematizujeme vlastně přetlak informací. Každý den totiž čelíme volbám – třeba jakou si vybrat školu, značku mléka nebo typ média, z nějž dostaneme skutečně relevantní informace, uvedla koordinátorka organizačního týmu Denisa Sedláčková. Dějištěm festivalových představení byla různá brněnská divadla. Budoucí herečtí profesionálové se představili v Divadle na Orlí, v Divadle Husa na provázku, v divadelním studiu Marta či v Hadivadle.

  • Autor: Luboš Mareček
  • Publikováno: 03. dubna 2017

Komentáře k článku: Těžká volba?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 1/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


9. 1.–22. 1. 2018

Číslo 1/2018 (9. 1.–22. 1. 2018)

Obsah čísla 1/2018

Slovo ...

Víte, co je...

Začínáme nový, už 27. ročník...

Dotazník

Iamme Candlewick

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Inscenace roku

Do jubilejního 25. ročníku ankety...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo není tvůrcem kultury –...

Kritika

Unavil se tak, že nevidí už...

Témata stárnutí, zapomínání a s...

Stepní vlk Jan Kačena

V záplavě premiér s koncem roku 2017...

Chození v přírodě je na...

V Experimentálním prostoru NoD si...

Zlaté prozření bohatých

Inscenace Eyolf v HaDivadle je...

Něco, co nás přesahuje

Budova Janáčkova divadla v Brně je od...

Shakespearovský filmový trip

David Drábek se ve své další (už...

Vražda agenta Litviněnka

Do Dejvického divadla se po tříleté...

Inscenace roku

Do 25. ročníku každoroční ankety...

Rozhovor

Jakub Krofta: Posláním...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladimír Morávek: Jsem...

Rozhovor s odcházejícím uměleckým...

Kontext

Tak ošklivej pán… aneb...

Knihou roku 2017 v tradiční anketě...

Burza

Milí kolegové,

Herecká asociace informuje

Podoby – Ráno

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Muž pro každé počasí

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karel Hejcman (1. 4. 1935 Praha – 10....

Výročí

Výročí 1.−15. ledna

Mandel Petr, dirigent (1. 1. 1938) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Rozhovor s dramatikem a scenáristou...

Knihovnička

„Janžurka“ ke stažení

Herecké monografie – a mám na mysli...

Knihy roku

aneb Pohled do českých Lidových novin...

Obrazem

Divadlo 1918–2018

V každém čísle letošních...

Pan Papírek… (X)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 1/2018



Obsah,