Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Střípky z PDFNJ (No. 3)

Utečenecké tábory a občanská válka. Média ovládaná kapitálem. Humanitární pomoc pro “nepotřebné”. To jsou některá z témat polodokumentárního projektu švýcarského divadelníka Mila Raua, který pod názvem Soucit. Příběh kulometu přivezla na letošní PDFNJ do Divadla Archa berlínská Schaubühne am Lehniner Platz.

Soucit. Příběh kulometu. Repro Schaubühne

Během dvouletých příprav, které obnášely výpravy na “místa činu”, shromáždili tvůrci inscenace četné výpovědi o hrůzách genocidy a následné občanské války na území Burundi, Konga a Rwandy v 90. letech minulého století. Ze svědectví poskládali příběh nahlížený očima Evropana poměřovaný jeho životními zkušenostmi a postoji. Stmelila je fiktivní postava dobrovolnice zakoušející privilegia bělocha na černošském kontinentě i pocity viny z daného rozvržení karet. Její zážitky rámuje svědectví belgické herečky původem z Burundi (Consolate Sipérius). Právě její přítomnost, její autenticita (mluví jen krátce na začátku a konci představení, po zbytek času nicméně zůstává sedět na jevišti) umocňuje váhu vyřčeného. Dala by se číst i jako tiché memento tam někde vzadu, za mnohamluvnou zkušeností “z druhé ruky”.

Scéna je pokryta odpadky, přes něž musí interpretka dobrovolnice Ursina Lardi klopýtat. FOTO DOMINIQUE ECKEN

Scéna je pokryta odpadky, přes něž musí interpretka dobrovolnice Ursina Lardi klopýtat, chce-li opustit prostor před diskusním pultem. Aby přehlušila salvu z kulometů, pouští si Bacha “na plné pecky”. Účinné audiovizuální metafory. Bohužel je jich zoufale málo. Režisér, snad ve snaze nemanipulovat přímočaře emocemi, minimalizoval jevištní akci. Nenabídl ale přitom adekvátní kompenzaci v podobě dokumentaristické kvality.

Scéně vévodí velké projekční plátno, na nějž je nepřetržitě promítána tvář řečnice, jen skromně alternovaná drobty dokumentárního materiálu. FOTO DANIEL SEIFFERT

Scéně vévodí velké projekční plátno, na nějž je nepřetržitě promítána tvář řečnice, jen skromně alternovaná drobty dokumentárního materiálu (cestovní pas, mapa, fotky). Obrazová složka tak odvrací pozornost od reálného obsahu palčivé výpovědi k uměle koncipovanému subjektu, který ji líčí. Význam jeho perspektivy a prožívání, na něž se patrně máme soustředit, se mi přitom jevil nepatrný ve světle pojednávaného tématu. Postava prodělá v retrospektivně odkrývaných souvislostech dramatický vývoj stejně jako její Bůh (opíše oblouk od nezůčastněného pozorovatele k trpícímu Kristovi), přesto mi identifikace s ní činila problém – vnímala jsem ji spíše jako rušivého průvodce středoafrickou tragédií.

Současná krize na Blízkém Východě je zanedbatelná v porovnání s někdejším Kongem. FOTO DANIEL SEIFFERT

Samotná svědectví jsou devastující. Režijně vložené vývody (současná krize na Blízkém Východě je zanedbatelná v porovnání s někdejším Kongem – pohleďte jen na tu bandu hipsterů v uprchlických táborech!) spíše vlažně diskutabilní než kontroverzi provokující. Dramatické paralely s divadelní realitou (konstatování, že Oidipus – podobně jako Západ – ví, že je vinnen od začátku a snaží se jen obhájit) zůstanou, žel, neakcentovány, nerozehrány (pravda, interpretka v jeden moment močí na scénu posetou odpadky). Vlastně žel, nebo bohudík?

Herečka, která byla v Burundi svědkem vraždy svých rodičů, dostane ve hře poslední slovo. FOTO DANIEL SEIFFERT

Herečka, která byla v Burundi svědkem vraždy svých rodičů, dostane ve hře poslední slovo. Odmítne vytáhnout na diváky kulomet (paralela s nacistickými pohlaváry je přece jen přehnaná) a místo toho nám dá lekci ze soucitu – pustí zvukový záznam povyku africkýh dětí při hře…

Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin – Milo Rau: Soucit. Příběh kulometu / Mitleid. Die Geschichte des Maschinengewehrs. Režie: Milo Rau, přípravné rešerše/dramaturgie: Mirjam Knapp, Stefan Bläske, dramaturgie: Florian Borchmeyer, výprava: Anton Lukas, video a zvuk: Marc Stephan, světlo: Erich Schneider. Hrají: Ursina Lardi a Consolate Sipérius. Premiéra 16. leden 2016 v Schaubühne am Lehniner Platz, Berlín. Psáno z reprízy na PDFNJ 25. listopadu 2017 v Divadle Archa v Praze.

///

Předchozí díly festivalového zpravodajství:

Střípky z PDFNJ (No. 1)

Střípky z PDFNJ (No. 2)

Více o PDFNJ na i-DN:

PDFNJ začne zítra a propukne za týden

Čelákovické glosy (No. 21)

  • Autor: Šárka Švábová
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Střípky z PDFNJ (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,