Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Střípky z PDFNJ (No. 1)

Curyšský soubor Theater Neumarkt přivezl v rámci 22. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka do holešovického Studia Hrdinů zdramatizovaný román Obrazy tvé velké lásky německého autora Wolfganga Herrndorfa. Deníkovou formu vyprávění převedl režisér Tom Schneider na jeviště v podobě monodramatu mladé ženy, jež není s to smířit se se životem, v němž neexistují žádné pevné hodnoty.

Sandra Huller coby Isa líčí s nesmírně tvárnou výrazovou disponabilitou snové obrazy svých pocitů odrážející se v popisu krajiny… FOTO ARCHIV FESTIVALU

Sandra Huller coby Isa líčí s nesmírně tvárnou výrazovou disponabilitou snové obrazy svých pocitů odrážející se v popisu krajiny, prostoupené tu více tu méně uvěřitelnými vzpomínkami i fantaskní nebo naopak věcnou deskripcí vlastního jednání. Coby frontmanka rockové kapely (scénu zabydluje živá hudba, koncertní aranžmá atmosféricky dokresluje “stěna” tří vertikálně postavených zářivek průběžně zapojovaná do děje) svou existenciální výpověď podtrhuje (úzkostný přetlak ventilují decibely), odstiňuje, jindy kontrapunktuje nebo dokonce shazuje. Exprese a význam, hudba a slovo jsou v neustálém napětí, které zaručuje poměrně statické podívané (herečka obvykle stojí na místě a tlumočí postdramaticky vyhlížející text do mikrofonu) dynamiku.

Světlo, resp. pološero a tma, strukturující hereččin monolog, jsou dalšími silnými výrazotvornými aktéry. Naopak projekce holých stromů (snímaná zdola) na plochu celé zadní stěny sice navozuje psychologické rozpoložení hrdinky, ale působí tak trochu jednotvárným dojmem pouhé výplně. Dvojnásob to platí pro ilustrativní záběr města ponořeného do tmy, který stromy po čase vystřídá a koresponduje s mentálním přesunem od impresionistického zakoušení vlastní samoty směrem ke konfrontaci s nepřátelskou městskou společností.

Tradiční ideály lásky a oddanosti, štěstí a dobroty, krásy a nevinnosti, velká témata a velké city proměňuje Sandra Huller v kýč a zároveň se ptá, jak bez jejich přítomnosti nezešílet. Strach ze smrti (která okrádá život o smysl) její hrdinku paradoxně vrhá do náruče smrti, záchytné lano uprostřed pomíjivosti jí může hodit jen nekonečný vesmír… Vizuální “kouzla” inscenace nenabízí. Propojení hlubokého básnivého (místy syrového) textu se sentimentu prostým cynismem a ironií, bolestí i humorem v jeho přednesu za asistence některých inspirativních jevištních nápadů (např. obcování se smrtí s kožešinou kolem ramen) činí ze švýcarských “Obrazů” sugestivní zážitek, který mě nenechal v žádném případě chladnou.

  • Autor: Šárka Švábová
  • Publikováno: 24. listopadu 2017

Komentáře k článku: Střípky z PDFNJ (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,