Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kde divadlo chutná po jablkách

Po úspěchu inscenace Hodina Komenského přizvalo ostravské Divadlo loutek ke spolupráci osvědčený tandem libereckého Naivního divadla – režiséra Martina Tichého a scenáristu a dramaturga Víta Peřinu. Ti se tentokrát zdárně utkali s dramatizací osobitého příběhu spisovatelky Ivy Procházkové, která za poněkud tajuplný název Středa nám chutná skryla všední i nevšední příběhy dětí z jednoho netradičního dětského domova. V něm vládne milý zmatek a laskavé paní ředitelce Pralince nevadí ani trocha nepořádku. A tak není divu, že zde najde pochopení, nové kamarády a hlavně kus chybějící lásky i poněkud zvláštní holčička Cilka, které na hlavě vyrůstají jablíčka. Jenže tato idyla trvá jen do doby, než vážně nemocnou paní ředitelku vystřídá nevrlý zástupce Šeda, s jehož neláskou k jablkům do domova vstupuje i přísný režim.

Kostýmy Markéty Sládečkové i scéna a loutky Jana Brejchy jsou funkční a hravé FOTO ROMAN POLÁŠEK

Příběh o jinakosti a lidském porozumění rozvíjí dětskou fantazii a především nenásilnou cestou učí toleranci k odlišnostem, což se podařilo adekvátně vyjádřit i tvůrcům ostravské inscenace. Ta je sice určena dětem ve věku od šesti let, ale díky chytrému humoru i hravému autorskému rukopisu promlouvá k divákům napříč generacemi. Tichý s Peřinou také zdařile vystihli poetiku Ivy Procházkové a podobně jako ona citlivě zprostředkovali také krutosti lidského života.

Inscenátoři vyváženě pracují se všemi složkami. Nejvíce ovšem asi zaujme bohaté výtvarné řešení. Barevně zářivé kostýmy obyvatel domova Slunečnice kontrastují s šedě uniformním oblekem zastupujícího ředitele, tvůrci hravě a funkčně využívají také scénu Jana Brejchy. Ten je zároveň autorem půvabných loutek všech dětských hrdinů, do výrazů jejichž tváří důmyslně vtiskl i podobu herců-vodičů. Svět dospělých je pak kontrastně ztvárněn hrou herců bez loutek a pro objasnění určitých situací nebo magických okamžiků (např. toho, jak Cilce rostou na hlavě jablíčka) tvůrci vhodně využívají také animované projekce. Vše doplňuje hravá hudba Pavla Helebranda. Melodie jeho písniček se mají šanci na dlouho vrýt do paměti diváků.

Režisér Martin Tichý dokáže přesně pracovat s navozováním rozmanitých nálad a atmosfér. Dětský smutek střídá napětí, nechybí tu samozřejmě humor (např. vtipným odkazem na divadlo na divadle, kdy děti v podobě kruté rakvičkárny hrají pohádku O Sněhurce a sedmi trpaslících, konkrétně kapesnících).

Jediným slabším místem je pasáž, kdy do domova vstoupí kabonivý pan Šeda. Zde se poněkud rozvolní tempo a převažující činoherní herectví do pozadí zbytečně zatlačuje jinde pečlivě budovanou iluzivnost scén s vedenými loutkami, což svými netrpělivými reakcemi identifikují zejména nejmladší diváci. Tempo pak nepomůže vybudovat ani téměř hororová scéna, ve které se dětem ve snu zjeví obří model zlého robota, pořízeného panem Šedou pro sběr nežádoucích jablek. Snad nápaditější řešení této části, případně i krácení by určitě prospěly celkové dynamičnosti a v závěru by titul důsledněji vygradoval k šťastnému závěru.

Divadlo loutek Ostrava – Iva Procházková: Středa nám chutná. Režie Martin Tichý, dramatizace Vít Peřina, scéna a výtvarník loutek Jan Brejcha, kostýmy Markéta Sládečková, hudba Pavel Helebrand, dramaturgie Daniela Jirmanová. Premiéra 7. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 02. května 2017

Komentáře k článku: Kde divadlo chutná po jablkách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,