Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kde divadlo chutná po jablkách

Po úspěchu inscenace Hodina Komenského přizvalo ostravské Divadlo loutek ke spolupráci osvědčený tandem libereckého Naivního divadla – režiséra Martina Tichého a scenáristu a dramaturga Víta Peřinu. Ti se tentokrát zdárně utkali s dramatizací osobitého příběhu spisovatelky Ivy Procházkové, která za poněkud tajuplný název Středa nám chutná skryla všední i nevšední příběhy dětí z jednoho netradičního dětského domova. V něm vládne milý zmatek a laskavé paní ředitelce Pralince nevadí ani trocha nepořádku. A tak není divu, že zde najde pochopení, nové kamarády a hlavně kus chybějící lásky i poněkud zvláštní holčička Cilka, které na hlavě vyrůstají jablíčka. Jenže tato idyla trvá jen do doby, než vážně nemocnou paní ředitelku vystřídá nevrlý zástupce Šeda, s jehož neláskou k jablkům do domova vstupuje i přísný režim.

Kostýmy Markéty Sládečkové i scéna a loutky Jana Brejchy jsou funkční a hravé FOTO ROMAN POLÁŠEK

Příběh o jinakosti a lidském porozumění rozvíjí dětskou fantazii a především nenásilnou cestou učí toleranci k odlišnostem, což se podařilo adekvátně vyjádřit i tvůrcům ostravské inscenace. Ta je sice určena dětem ve věku od šesti let, ale díky chytrému humoru i hravému autorskému rukopisu promlouvá k divákům napříč generacemi. Tichý s Peřinou také zdařile vystihli poetiku Ivy Procházkové a podobně jako ona citlivě zprostředkovali také krutosti lidského života.

Inscenátoři vyváženě pracují se všemi složkami. Nejvíce ovšem asi zaujme bohaté výtvarné řešení. Barevně zářivé kostýmy obyvatel domova Slunečnice kontrastují s šedě uniformním oblekem zastupujícího ředitele, tvůrci hravě a funkčně využívají také scénu Jana Brejchy. Ten je zároveň autorem půvabných loutek všech dětských hrdinů, do výrazů jejichž tváří důmyslně vtiskl i podobu herců-vodičů. Svět dospělých je pak kontrastně ztvárněn hrou herců bez loutek a pro objasnění určitých situací nebo magických okamžiků (např. toho, jak Cilce rostou na hlavě jablíčka) tvůrci vhodně využívají také animované projekce. Vše doplňuje hravá hudba Pavla Helebranda. Melodie jeho písniček se mají šanci na dlouho vrýt do paměti diváků.

Režisér Martin Tichý dokáže přesně pracovat s navozováním rozmanitých nálad a atmosfér. Dětský smutek střídá napětí, nechybí tu samozřejmě humor (např. vtipným odkazem na divadlo na divadle, kdy děti v podobě kruté rakvičkárny hrají pohádku O Sněhurce a sedmi trpaslících, konkrétně kapesnících).

Jediným slabším místem je pasáž, kdy do domova vstoupí kabonivý pan Šeda. Zde se poněkud rozvolní tempo a převažující činoherní herectví do pozadí zbytečně zatlačuje jinde pečlivě budovanou iluzivnost scén s vedenými loutkami, což svými netrpělivými reakcemi identifikují zejména nejmladší diváci. Tempo pak nepomůže vybudovat ani téměř hororová scéna, ve které se dětem ve snu zjeví obří model zlého robota, pořízeného panem Šedou pro sběr nežádoucích jablek. Snad nápaditější řešení této části, případně i krácení by určitě prospěly celkové dynamičnosti a v závěru by titul důsledněji vygradoval k šťastnému závěru.

Divadlo loutek Ostrava – Iva Procházková: Středa nám chutná. Režie Martin Tichý, dramatizace Vít Peřina, scéna a výtvarník loutek Jan Brejcha, kostýmy Markéta Sládečková, hudba Pavel Helebrand, dramaturgie Daniela Jirmanová. Premiéra 7. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 02. května 2017

Komentáře k článku: Kde divadlo chutná po jablkách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,