Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kde divadlo chutná po jablkách

Po úspěchu inscenace Hodina Komenského přizvalo ostravské Divadlo loutek ke spolupráci osvědčený tandem libereckého Naivního divadla – režiséra Martina Tichého a scenáristu a dramaturga Víta Peřinu. Ti se tentokrát zdárně utkali s dramatizací osobitého příběhu spisovatelky Ivy Procházkové, která za poněkud tajuplný název Středa nám chutná skryla všední i nevšední příběhy dětí z jednoho netradičního dětského domova. V něm vládne milý zmatek a laskavé paní ředitelce Pralince nevadí ani trocha nepořádku. A tak není divu, že zde najde pochopení, nové kamarády a hlavně kus chybějící lásky i poněkud zvláštní holčička Cilka, které na hlavě vyrůstají jablíčka. Jenže tato idyla trvá jen do doby, než vážně nemocnou paní ředitelku vystřídá nevrlý zástupce Šeda, s jehož neláskou k jablkům do domova vstupuje i přísný režim.

Kostýmy Markéty Sládečkové i scéna a loutky Jana Brejchy jsou funkční a hravé FOTO ROMAN POLÁŠEK

Příběh o jinakosti a lidském porozumění rozvíjí dětskou fantazii a především nenásilnou cestou učí toleranci k odlišnostem, což se podařilo adekvátně vyjádřit i tvůrcům ostravské inscenace. Ta je sice určena dětem ve věku od šesti let, ale díky chytrému humoru i hravému autorskému rukopisu promlouvá k divákům napříč generacemi. Tichý s Peřinou také zdařile vystihli poetiku Ivy Procházkové a podobně jako ona citlivě zprostředkovali také krutosti lidského života.

Inscenátoři vyváženě pracují se všemi složkami. Nejvíce ovšem asi zaujme bohaté výtvarné řešení. Barevně zářivé kostýmy obyvatel domova Slunečnice kontrastují s šedě uniformním oblekem zastupujícího ředitele, tvůrci hravě a funkčně využívají také scénu Jana Brejchy. Ten je zároveň autorem půvabných loutek všech dětských hrdinů, do výrazů jejichž tváří důmyslně vtiskl i podobu herců-vodičů. Svět dospělých je pak kontrastně ztvárněn hrou herců bez loutek a pro objasnění určitých situací nebo magických okamžiků (např. toho, jak Cilce rostou na hlavě jablíčka) tvůrci vhodně využívají také animované projekce. Vše doplňuje hravá hudba Pavla Helebranda. Melodie jeho písniček se mají šanci na dlouho vrýt do paměti diváků.

Režisér Martin Tichý dokáže přesně pracovat s navozováním rozmanitých nálad a atmosfér. Dětský smutek střídá napětí, nechybí tu samozřejmě humor (např. vtipným odkazem na divadlo na divadle, kdy děti v podobě kruté rakvičkárny hrají pohádku O Sněhurce a sedmi trpaslících, konkrétně kapesnících).

Jediným slabším místem je pasáž, kdy do domova vstoupí kabonivý pan Šeda. Zde se poněkud rozvolní tempo a převažující činoherní herectví do pozadí zbytečně zatlačuje jinde pečlivě budovanou iluzivnost scén s vedenými loutkami, což svými netrpělivými reakcemi identifikují zejména nejmladší diváci. Tempo pak nepomůže vybudovat ani téměř hororová scéna, ve které se dětem ve snu zjeví obří model zlého robota, pořízeného panem Šedou pro sběr nežádoucích jablek. Snad nápaditější řešení této části, případně i krácení by určitě prospěly celkové dynamičnosti a v závěru by titul důsledněji vygradoval k šťastnému závěru.

Divadlo loutek Ostrava – Iva Procházková: Středa nám chutná. Režie Martin Tichý, dramatizace Vít Peřina, scéna a výtvarník loutek Jan Brejcha, kostýmy Markéta Sládečková, hudba Pavel Helebrand, dramaturgie Daniela Jirmanová. Premiéra 7. dubna 2017.

  • Autor: Pavla Bergmannová
  • Publikováno: 02. května 2017

Komentáře k článku: Kde divadlo chutná po jablkách

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,