Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Stopy Zorky Ságlové

Není obvyklé, že by se privátní malé galerie zaměřené na současné umění a vlastní okruh umělců, kteří je „živí“, zabývaly díly z pozůstalosti historicky zařazených osobností. Proto, že je u nás ale slabý trh s uměním, a také proto, že veřejné instituce některé kolekce nejsou z finančních důvodů schopné získat, je stále možné takové poklady objevovat a ukazovat v novém světle.

Výstava Zorky Ságlové Bílá/White v galerii Hunt Kastner mapuje jak performativní fázi autorčina tvůrčího výrazu v sedmdesátých letech, tak příklon k malbě a objektové tvorbě v letech devadesátých FOTO ONDŘEJ POLÁK

Takovým pokladem je i dílo Zorky Ságlové (1942–2003), ke kterému se vrací pražská galerie Hunt Kastner výstavou Bílá/White. Bezpochyby jde o práce nadčasové, a kdo tyto věci nezná, mohl by si myslet, že se dívá na dílo mladého autora. Jen černobílé fotografie dokumentující land-artové akce Ságlové ze sedmdesátých let vykazují určité dobové zařazení.

Zorka Ságlová (sestra básníka Ivana Jirouse a manželka fotografa Jana Ságla) byla bytost introvertní a nenápadná. V minulém režimu byla součástí undergroundu a její umělecká činnost ve formě akcí v krajině spadala do sféry takzvaného zakázaného umění, jehož výsledky byly zmapovány pro veřejnost prakticky až v devadesátých letech minulého století. Zorka Ságlová byla dokonce iniciátorem a organizátorem některých kolektivních akcí na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, tedy v době normalizace a beznaděje. Už v roce 1969 realizovala svoji první akci v doprovodu členů kapel Plastic People of the Universe a The Primitives Group Házení míčů do průhonického rybníka Bořín. Barevné míče vytvořily na hladině proměňující se obrazce. S míčky ovšem Ságlová pracovala i ve svých obrazech. Ty však působí geometricky seriózně a teprve v kontextu autorčiných akcí je začneme vnímat jinak. S tímto faktem galerie počítala a prezentuje práce z různých období i různých forem: vystavuje právě jeden ze starších monochromních obrazů s kompozicí z míčků i zmíněné dokumenty z akcí.

Vedle protestu vůči establishmentu a bourání tabu poukazují akce Zorky Ságlové ze sedmdesátých let také k určitému druhu absurdního humoru, který se v díle autorky objevuje velmi nenápadně. Například Pocta Fafejtovi z roku 1972 spočívala v kolektivním nafukování prezervativů v opuštěné tvrzi u České Lípy. Zároveň se ale akční projekty Zorky Ságlové vyznačovaly monumentalitou, silným gestem na české poměry neobvyklým. Ať už to bylo každodenní sušení a obracení sena přímo v prostorách Špálovy galerie v centru Prahy (v době vedení galerie Jindřichem Chalupeckým), nebo Kladení plín u Sudoměře, jehož dokumentace je součástí této výstavy. Ságlová pouze s pěti pomocníky položila celkem 700 čtverečních metrů bílé látky na louku v místě historické husitské bitvy, aby ironicky připomněla, z čeho (ne)vzniká naše sebevědomí, ale i svou úlohu ženy – pradleny plen. Trojúhelníkový obrazec zde zanechala napospas náhodným divákům.

V devadesátých letech se Ságlová věnovala téměř výhradně malbě a objektové tvorbě. Její původ a vazby k venkovu a přírodě se zhmotnily do velkého králičího tématu, které se možná zdálo poněkud obsesivní, ale to, co z něj Ságlová vypreparovala, se nedá nazvat jinak než úctyhodným výkonem. Různá králičí období mají své zastoupení i na výstavě: minimalistická razítka, abstraktní svébytné linie, ale i objekty jako z venkovské zahrádky. Tvorba Zorky Ságlové má mnoho rozdílných poloh jednoho tématu. Zároveň je tajemná, ironická, zahrnuje v sobě všechny aspekty fascinace uměleckým dílem. Její záhadnost je stále inspirující, v nových kontextech stále překvapující.

Bílá/White, Zorka Ságlová, Hunt Kastner, Praha 27. 1.–3. 3. 2018

  • Autor: Lenka Lindaurová
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Stopy Zorky Ságlové

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,