Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.">

Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Staří rockeři, mámivé lesy

Že mě po šedesátce na jevišti okouzlí zprofanovaná výchovná pohádka Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.

Babička, dědeček, papoušek a Budulínek FOTO JOSEF PTÁČEK

Pověstné Budulínku, dej mi hrášku, povozím tě na ocásku v inscenaci sice několikrát zazní, jinak je ale optika příběhu poněkud pootočena. Podtitul Pohádka o poslouchání zahrnuje totiž nejen výchovný aspekt, ale také ten lékařský, „ušařský“. Babička s dědečkem jsou totiž zestárlými rockery (jeho loutka má na tričku logo Rolling Stones, vyplazený jazyk) a v zastoupení svými živými vodiči po stranách malého vyvýšeného jevišťátka také muzicírují (ona na elektrifikované housle, on na bicí). Kvůli tomu mají problémy se sluchem, neslyší například pokroky ve verbálním mistrovství domácího papouška a denně (sic!) navštěvují – autem – ušní lékařku. Při svých odchodech kladou vnoučkovi na srdce, aby nikoho nepouštěl dovnitř. Ten hned poprvé vpustí do chaloupky neuvěřitelné množství figurek: hajného, který přinesl do domácnosti lišky (rozuměj houby) i opraváře automobilů (ajajaj, chtěli překontrolovat brzdy). Také pošťačku, která přichází s objednaným časopisem Moderní hudba „na dobírku“, i početnou skrumáž malých dětí (třídní sraz z jeslí). Při dalších odchodech prarodičů je sice Budulínek opatrnější, ale liška se svým mámivým sloganem přece jenom proklouzne a unese zprvu papouška, pak i Budulínka. V noře nejprve obmyslná šelma chce, aby oba zajatci bavili její mláďata, jinak jim hrozí fyzickou likvidací – ke kulinárním účelům. Budulínkovi se podaří vypustit papouška z klece, ten zaletí domů, bědující babička s dědečkem však jeho informaci neslyší. Naštěstí dorazí hajný a odehraje se známá záchranná akce. Liška je pak spoutána elektrickou šňůrou, pokouší se ji přehryznout, dostane ránu a stává se po ní milým domácím zvířátkem. Budulínek si vezme pokyn, že nemá nikoho vpouštět domů, k srdci natolik, že při následném příjezdu prarodičů od lékařky… A dědeček s babičkou? Ti stojí za dveřmi své chaloupky a klepají a klepají a klepají, a pokud jim Budulínek neotevřel, tak tam klepou dodnes. – dodávají herci coby vypravěči.

Během tři čtvrtě hodiny, kdy se pohádka realizuje, mají Michaela a Filip Homolovi plné ruce práce. Vodí loutky, mění hlasy, zpívají i hudou. Úpravou hlavy (pokrývky) se stávají živými „dvojníky“ prarodičů. Hlasy a hlásky jednotlivých postav používají s charakterizační jistotou, nepřehrávají. Výtvarná koncepce pracuje na malé ploše i s iluzí perspektivy (auto prarodičů se objevuje ve dvou verzích, menší a větší), loutky se vyznačují výrazným „rukopisem“ výtvarníka: děda je v podstatě typ vyžilého rockera, na hajného rozeznělou vábničku se jen na okamžik mihne podivně tajemný jelen, „sraz z jeslí“ se objevuje coby dovádivý chumel, druhou podobu lišky (po „proměně“ elektrickým proudem) by jistě ocenil i Jorge Luis Borges, autor Fantastické zoologie. Kontaktnost protagonistů je suverénní, ne však podbízivá. Také libreto Vítka Peřiny zná ve své rozpustilosti míru.

Inscenace je určena dětem od 4 let. Jelikož pobaví i dospělého, ba otrlého, nemusejí mít liberečtí o divácký ohlas obavy.

Naivní divadlo Liberec – Vít Peřina: Budulínek. Režie Michaela Homolová, výprava Robert Smolík, hudba Filip Homola. Premiéra 12. května 2012.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 13. Červen, 2012

Komentáře k článku: Staří rockeři, mámivé lesy

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *


    Aktuální vydání 8/2014

    Archiv ročníků

    Výběr ročníku

    Vyhledávání

    Navigace

    Čtenářský blog

    Inzerce


    16. 4.-29. 4. 2014

    Číslo 8/2014 (16. 4.-29. 4. 2014)

    Obsah čísla 8/2014

    Komentář

    Dva diváci…

    Nedávno přišli na představení do...

    Sukces měsíce

    Městské divadlo Kladno –...

    Režie Jan Frič, premiéra 22. března...

    Jak já to vidím

    Marek Bečka, Loutkář

    Dotazník aneb Hledání divadelního...

    Inspirace divadlem

    Být idiotem, nebýt idiotem,...

    Když jsem v roce 2006 před českého...

    Kronika

    19. března—1. dubna 2014

    19. března V pražské malostranské...

    Kritika

    Soudě dle soudce to bude...

    Nová inscenace ředitele Divadla na...

    Veselá opera pro celou rodinu

    Těsnohlídkova povídka, napsaná pro...

    Staré dobré poetické

    Federico García Lorca se prakticky...

    Smrt pamětníků

    David Jařab se po pěti letech vrátil...

    Vzorec civilizace

    Prostor je v inscenaci minimalizován na...

    V domě smutku slunce vyjít...

    Tato kniha nepatří na vánoční stůl...

    Kritický žebříček 8/2014

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

    Rozhovor

    Martin Zahálka: Hysteričtí...

    Stručný obsah příspěvku zde není...

    Kontext

    Neztrácím naději – Za...

    Nenápadný, vždy jakoby skryt za...

    Když zpívajícím komikům...

    Jiří Šlitr nebyl u nás první ani...

    Burza

    Fagi a divadlo

    IDU 2014: Prostor pro divadlo

    Institut umění – Divadelní ústav...

    Ctrl + S

    Dva skladatelé, dva Magoři

    3SES3

    Určitě jste vy samy seděly v nějaké...

    Thálie po roce (Alternativní...

    Co se týká všelijakých divadelních...

    Ceny Thálie za rok 2013

    Činohra Ženský výkon: Tereza...

    Upřímné Ceny Thálie

    Herecká asociace informuje

    Just píše Rejžkovi

    Zarazila mě Tvá věta o dvouhlavém...

    Zahraničí

    Za humny je klasika

    Stručný obsah příspěvku zde není...

    Roald van Oosten: Vrátit...

    Stručný obsah příspěvku zde není...

    Paměti, záznamy, deníky

    Sbližování těla s duší...

    Měla bych se ještě zmínit, proč se...

    Dědova mísa

    Dědova mísa

    Bylo nečekané a překvapivé, že...

    Příloha

    Sbohem!

    V březnu 1941 nařídil K. H. Frank...

    Rekapitulace událostí, jež...

    Nabízíme přehled událostí konce...

    Činoherní studio Ústí nad...

    Činoherní studio bylo založeno v...

    Plzeň 2015

    Evropské hlavní město vrcholné...

    Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

    Obsah čísla 8/2014



    Obsah,