Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.">

Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Staří rockeři, mámivé lesy

Že mě po šedesátce na jevišti okouzlí zprofanovaná výchovná pohádka Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.

Babička, dědeček, papoušek a Budulínek FOTO JOSEF PTÁČEK

Pověstné Budulínku, dej mi hrášku, povozím tě na ocásku v inscenaci sice několikrát zazní, jinak je ale optika příběhu poněkud pootočena. Podtitul Pohádka o poslouchání zahrnuje totiž nejen výchovný aspekt, ale také ten lékařský, „ušařský“. Babička s dědečkem jsou totiž zestárlými rockery (jeho loutka má na tričku logo Rolling Stones, vyplazený jazyk) a v zastoupení svými živými vodiči po stranách malého vyvýšeného jevišťátka také muzicírují (ona na elektrifikované housle, on na bicí). Kvůli tomu mají problémy se sluchem, neslyší například pokroky ve verbálním mistrovství domácího papouška a denně (sic!) navštěvují – autem – ušní lékařku. Při svých odchodech kladou vnoučkovi na srdce, aby nikoho nepouštěl dovnitř. Ten hned poprvé vpustí do chaloupky neuvěřitelné množství figurek: hajného, který přinesl do domácnosti lišky (rozuměj houby) i opraváře automobilů (ajajaj, chtěli překontrolovat brzdy). Také pošťačku, která přichází s objednaným časopisem Moderní hudba „na dobírku“, i početnou skrumáž malých dětí (třídní sraz z jeslí). Při dalších odchodech prarodičů je sice Budulínek opatrnější, ale liška se svým mámivým sloganem přece jenom proklouzne a unese zprvu papouška, pak i Budulínka. V noře nejprve obmyslná šelma chce, aby oba zajatci bavili její mláďata, jinak jim hrozí fyzickou likvidací – ke kulinárním účelům. Budulínkovi se podaří vypustit papouška z klece, ten zaletí domů, bědující babička s dědečkem však jeho informaci neslyší. Naštěstí dorazí hajný a odehraje se známá záchranná akce. Liška je pak spoutána elektrickou šňůrou, pokouší se ji přehryznout, dostane ránu a stává se po ní milým domácím zvířátkem. Budulínek si vezme pokyn, že nemá nikoho vpouštět domů, k srdci natolik, že při následném příjezdu prarodičů od lékařky… A dědeček s babičkou? Ti stojí za dveřmi své chaloupky a klepají a klepají a klepají, a pokud jim Budulínek neotevřel, tak tam klepou dodnes. – dodávají herci coby vypravěči.

Během tři čtvrtě hodiny, kdy se pohádka realizuje, mají Michaela a Filip Homolovi plné ruce práce. Vodí loutky, mění hlasy, zpívají i hudou. Úpravou hlavy (pokrývky) se stávají živými „dvojníky“ prarodičů. Hlasy a hlásky jednotlivých postav používají s charakterizační jistotou, nepřehrávají. Výtvarná koncepce pracuje na malé ploše i s iluzí perspektivy (auto prarodičů se objevuje ve dvou verzích, menší a větší), loutky se vyznačují výrazným „rukopisem“ výtvarníka: děda je v podstatě typ vyžilého rockera, na hajného rozeznělou vábničku se jen na okamžik mihne podivně tajemný jelen, „sraz z jeslí“ se objevuje coby dovádivý chumel, druhou podobu lišky (po „proměně“ elektrickým proudem) by jistě ocenil i Jorge Luis Borges, autor Fantastické zoologie. Kontaktnost protagonistů je suverénní, ne však podbízivá. Také libreto Vítka Peřiny zná ve své rozpustilosti míru.

Inscenace je určena dětem od 4 let. Jelikož pobaví i dospělého, ba otrlého, nemusejí mít liberečtí o divácký ohlas obavy.

Naivní divadlo Liberec – Vít Peřina: Budulínek. Režie Michaela Homolová, výprava Robert Smolík, hudba Filip Homola. Premiéra 12. května 2012.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 13. Červen, 2012

Komentáře k článku: Staří rockeři, mámivé lesy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 7/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


1. 4.-14. 4. 2015

Číslo 7/2015 (1. 4.-14. 4. 2015)

Obsah čísla 7/2015

Komentář

Kde vzít peníze na divadlo

Bez dotací se neobejdou ani...

Osobnost měsíce

Radek Balaš

autor scénáře, režisér a tvůrce...

Jak já to vidím

Zdeněk Stejskal

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Projde?

K věci

Kronika

Bylo & bude 7/2015

Bylo DIVADLO JAKO MAROLDOVSKÉ PANORÁMA...

Kritika

Člověk jako lidský...

Uvedení Havlovy Audience v propojení s...

Návrat citlivého satyra

Divadlo na Vinohradech se vrací k...

Avantgarda na gauči

Kniha 1913 Floriana Illiese splňuje...

Labyrint hrou

Zákulisí, šatny, sklepy, schodiště...

Na šikmé ploše

Štěpán Pácl přenesl děj hry...

Uhasit Ohnivého anděla se...

Ohnivý anděl (1928) Sergeje Prokofjeva...

Ikonické znaky baletní...

Nová inscenace Národního divadla...

Začátky a konce...

Lukáše Trpišovského a Martina...

Pokušení „velké hry“

Martin Františák (1974), absolvent...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 7/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Michal Isteník: Hamlet při...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

O krasopisných Býcích v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Autorita se smyslem pro srandu

Stručný obsah příspěvku zde není...

Přísný otec i chápající...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Eposy a legendy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Měl vizi…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Teď je řada na nás (Zemřel...

Josef Krofta (30. 3. 1943 Uherské...

Burza

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Došlo do redakce

Michal Bystrov / Petr Nikl: Nech ten...

3LO3

Stručný obsah příspěvku zde není...

Návrh Státní kulturní...

Herecká asociace informuje

Pátek šťastný je den –...

Třináctého v pátek, přesněji 13....

Rejžek píše Justovi

Tak mě napadlo, že dneska učiním...

Zahraničí

Operní krásy a hnusy

Stručný obsah příspěvku zde není...

David Dimitri: Je třeba...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Ryszard Malinowski (29. 7. 1950 Poznań,...

Výročí

Výročí 1.–15. dubna

Hejcman Karel, výtvarník loutek (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Život čtvrtý aneb V...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 7/2015



Obsah,