Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.">

Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Staří rockeři, mámivé lesy

Že mě po šedesátce na jevišti okouzlí zprofanovaná výchovná pohádka Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou nápaditých loutek (výtvarník Robert Smolík) publiku předvádí.

Babička, dědeček, papoušek a Budulínek FOTO JOSEF PTÁČEK

Pověstné Budulínku, dej mi hrášku, povozím tě na ocásku v inscenaci sice několikrát zazní, jinak je ale optika příběhu poněkud pootočena. Podtitul Pohádka o poslouchání zahrnuje totiž nejen výchovný aspekt, ale také ten lékařský, „ušařský“. Babička s dědečkem jsou totiž zestárlými rockery (jeho loutka má na tričku logo Rolling Stones, vyplazený jazyk) a v zastoupení svými živými vodiči po stranách malého vyvýšeného jevišťátka také muzicírují (ona na elektrifikované housle, on na bicí). Kvůli tomu mají problémy se sluchem, neslyší například pokroky ve verbálním mistrovství domácího papouška a denně (sic!) navštěvují – autem – ušní lékařku. Při svých odchodech kladou vnoučkovi na srdce, aby nikoho nepouštěl dovnitř. Ten hned poprvé vpustí do chaloupky neuvěřitelné množství figurek: hajného, který přinesl do domácnosti lišky (rozuměj houby) i opraváře automobilů (ajajaj, chtěli překontrolovat brzdy). Také pošťačku, která přichází s objednaným časopisem Moderní hudba „na dobírku“, i početnou skrumáž malých dětí (třídní sraz z jeslí). Při dalších odchodech prarodičů je sice Budulínek opatrnější, ale liška se svým mámivým sloganem přece jenom proklouzne a unese zprvu papouška, pak i Budulínka. V noře nejprve obmyslná šelma chce, aby oba zajatci bavili její mláďata, jinak jim hrozí fyzickou likvidací – ke kulinárním účelům. Budulínkovi se podaří vypustit papouška z klece, ten zaletí domů, bědující babička s dědečkem však jeho informaci neslyší. Naštěstí dorazí hajný a odehraje se známá záchranná akce. Liška je pak spoutána elektrickou šňůrou, pokouší se ji přehryznout, dostane ránu a stává se po ní milým domácím zvířátkem. Budulínek si vezme pokyn, že nemá nikoho vpouštět domů, k srdci natolik, že při následném příjezdu prarodičů od lékařky… A dědeček s babičkou? Ti stojí za dveřmi své chaloupky a klepají a klepají a klepají, a pokud jim Budulínek neotevřel, tak tam klepou dodnes. – dodávají herci coby vypravěči.

Během tři čtvrtě hodiny, kdy se pohádka realizuje, mají Michaela a Filip Homolovi plné ruce práce. Vodí loutky, mění hlasy, zpívají i hudou. Úpravou hlavy (pokrývky) se stávají živými „dvojníky“ prarodičů. Hlasy a hlásky jednotlivých postav používají s charakterizační jistotou, nepřehrávají. Výtvarná koncepce pracuje na malé ploše i s iluzí perspektivy (auto prarodičů se objevuje ve dvou verzích, menší a větší), loutky se vyznačují výrazným „rukopisem“ výtvarníka: děda je v podstatě typ vyžilého rockera, na hajného rozeznělou vábničku se jen na okamžik mihne podivně tajemný jelen, „sraz z jeslí“ se objevuje coby dovádivý chumel, druhou podobu lišky (po „proměně“ elektrickým proudem) by jistě ocenil i Jorge Luis Borges, autor Fantastické zoologie. Kontaktnost protagonistů je suverénní, ne však podbízivá. Také libreto Vítka Peřiny zná ve své rozpustilosti míru.

Inscenace je určena dětem od 4 let. Jelikož pobaví i dospělého, ba otrlého, nemusejí mít liberečtí o divácký ohlas obavy.

Naivní divadlo Liberec – Vít Peřina: Budulínek. Režie Michaela Homolová, výprava Robert Smolík, hudba Filip Homola. Premiéra 12. května 2012.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 13. Červen, 2012

Komentáře k článku: Staří rockeři, mámivé lesy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 5/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


4. 3.-17. 3. 2015

Číslo 5/2015 (4. 3.-17. 3. 2015)

Obsah čísla 5/2015

Komentář

O moderních technologiích a...

Plzeňské Nové divadlo se na začátku...

Osobnost měsíce

Juraj Kukura

Juraj Kukura – představitel Fjodora...

Jak já to vidím

Anita Krausová

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Kronika

Bylo & bude 5/2015

Bylo VÁCLAV HAVEL’S HUNT FOR A PIG...

Reportáž

Kritika

Brněnský nostalgický kruh

V Městském divadle Brno měla...

Zpráva o jednom životě

Městské divadlo ve Zlíně v...

Anče, Kubo, je tu...

Divadlo na Vinohradech se inscenací...

Na ztracené vartě

Už dlouho jsem neviděl tak dokonale...

Jaký to nádherný svět...

Druhý ročník festivalu nového...

OPERA 2015 – dobrý...

OPERA 2015 je již dvanáctým...

Kdysi Mozartova Kouzelná...

Singspiel (čili hru se zpěvy)...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 5/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Jiří Bartovanec: Tančil...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

K antice staré i nové

Nejnovějším přírůstkem...

Potužilovo inferno

Poezie a láska jsou prostě...

Já na bráchu…

Svým třetím celovečerním filmem...

Jak se daří opeře na...

Festivalu OPERA 2015 se poprvé...

Burza

Fagi a divadlo

Náměstí Kubánské revoluce

Podoby

Došlo do redakce

Daniel Růžička, Jarmila...

3LO3

Meteorologové a někteří básníci a...

Setkání asociací v...

V úterý 17. února se na FAMU setkali...

Divadlo Na Jezerce

Divadla české Broadwaye

Staronové pořádky a...

K věci

Publicistika

Staronové pořádky a...

K věci

Zahraničí

Kolotoč britských ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

O beránkovi, který v New...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Dmitrij Ťulpanov (1. 1. 1966 Leningrad...

Výročí

Výročí 1.–15. března

Kareninová Zdenka, sólistka opery (1....

Paměti, záznamy, deníky

Život druhý aneb Jak ho to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 5/2015



Obsah,