Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Dvanáctý ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse dnes – v pátek 6. října – skončil. V 16 hodin se konal slavnostní ceremoniál s vyhlášením výsledků a předáním cen. Následovalo závěrečné představení Divadla DRAK z Hradce Králové O bílé lani. Hlavní cenu získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert.

Dnes naposled mohli diváci navštívit 12. ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse. Bienále se letos konalo od neděle 1. října, nabídlo celkem 21 soutěžních a 16 nesoutěžních představení a představilo loutkáře ze 13 zemí světa. Odehrálo se na čtyřech divadelních scénách. Součástí programu bylo i představení obřích svítících loutek Dundu v Trojhalí Karolina, které navštívilo přibližně šest set diváků. Novinkou letošního ročníku byl pravidelný doprovodný program v Cooltouru s názvem Loutky v pytli a celodenní program pro děti v Šapitó Nadace ČEZ.

Tříčlenná odborná porota se letos rozhodla udělit celkem čtyři ceny – Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava, Cenu Františka Řezníčka, Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje a Zvláštní cenu poroty. Porotě letos předsedala Nina Malíková (CZ), jejími dalšími členy byli Livija Kroflin (HR) a Peter Palik (SK).

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert. FOTO archiv

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava letos získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert za inovativní spojení výtvarného konceptu a tématu. Cenu předal náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje obdržel soubor Théâtre Puzzle z Kanady za animaci a kreativní využití materiálů v inscenacích Plastic a Without Title. Předal ji 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo.

Cenu Františka Řezníčka udělenou Michailu Šelmoncevovi za herectví a práci s loutkou v inscenaci Vanya předala ředitelka Divadla loutek Ostrava Jarmila Hájková.

Zvláštní cenu poroty obdržel soubor Lale.Teatr z Polska za provokativní autorské zpracování problémů současného dětského světa v inscenaci Prosta historia.

Ocenění předala předsedkyně poroty Nina Malíková. Při rozhodování pro nás byla hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu, řekla při slavnostním zakončení. Vyzdvihla dramaturgii festivalu, která podle ní dokázala, že Spectaculo Interesse má nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň. Další ročník mezinárodního loutkářského biennale se uskuteční v roce 2019.

///

VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY NINY MALÍKOVÉ

Nina Malíková. FOTO archiv

Bývá už tradičním povzdechem poroty problém, jak hodnotit množství festivalových představení, která nespojuje ani věková divácká adresa, ani jejich dimenze (časové i prostorové), použití techniky či to, zda jde o verbální či nonverbální produkci. Spojovalo je tentokráte jen jediné: loutka v tom nejširším slova smyslu, její výrazové možnosti a schopnost vypovídat o tomto světě.

Na letošním Spectaculu Interesse jsme viděli nepřeberné množství loutkářských technik a prostředků – od obřadních průvodových loutek, přes stínohru, propojení s multimédii, nejrůznější marionety co do velikosti i počtu vodicích nití, loutky plošné i prstové, manekýny, černé divadlo, masky, loutky z plastikových pytlíků i papírových kapesníčků a sporadicky i maňásky… chyběly snad jen javajky. Viděli jsme loutkové divadlo poetické i politické, čisté a srozumitelné i halící se jen do osobní výpovědi.

Festivalová představení jsou vždy vnímána v kontextu celkové kompozice festivalu a ve spojení s publikem, a proto také mohou být různě přijímána ta, která na domácí půdě či jiných festivalových konfrontacích získala vavříny a zde se stala třeba jen barevnou součástí programové mozaiky. Naopak, díky publiku, prostředí i momentálně rezonujícímu tématu mohou překvapivě zazářit i inscenace neznámé a zdánlivě nenápadné. To všechno nám nabízí právě jen divadlo, jehož je to loutkové – jak ukázala všechna festivalová představení – rovnoprávnou a inspirativní součástí.

Při rozhodování poroty byla pro nás hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu. V tak široké paletě titulů byla ale možnost udělit oficiálně jen tři ceny pro náš závěrečný verdikt limitující a přimlouváme se do budoucna o její rozšíření.

Jménem poroty bych chtěla na tomto místě poděkovat za možnost vidět tak bohatou nabídku variací na téma loutkové divadlo – ať už v soutěžních představeních, v doprovodném programu či v zajímavých diskuzích – a zdůraznit zvláštní poděkování dramaturgii celého festivalu, která v letošním ročníku dokázala, že má Spectaculo Interesse jako festival nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. října 2017

Komentáře k článku: Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,