Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Dvanáctý ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse dnes – v pátek 6. října – skončil. V 16 hodin se konal slavnostní ceremoniál s vyhlášením výsledků a předáním cen. Následovalo závěrečné představení Divadla DRAK z Hradce Králové O bílé lani. Hlavní cenu získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert.

Dnes naposled mohli diváci navštívit 12. ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse. Bienále se letos konalo od neděle 1. října, nabídlo celkem 21 soutěžních a 16 nesoutěžních představení a představilo loutkáře ze 13 zemí světa. Odehrálo se na čtyřech divadelních scénách. Součástí programu bylo i představení obřích svítících loutek Dundu v Trojhalí Karolina, které navštívilo přibližně šest set diváků. Novinkou letošního ročníku byl pravidelný doprovodný program v Cooltouru s názvem Loutky v pytli a celodenní program pro děti v Šapitó Nadace ČEZ.

Tříčlenná odborná porota se letos rozhodla udělit celkem čtyři ceny – Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava, Cenu Františka Řezníčka, Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje a Zvláštní cenu poroty. Porotě letos předsedala Nina Malíková (CZ), jejími dalšími členy byli Livija Kroflin (HR) a Peter Palik (SK).

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert. FOTO archiv

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava letos získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert za inovativní spojení výtvarného konceptu a tématu. Cenu předal náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje obdržel soubor Théâtre Puzzle z Kanady za animaci a kreativní využití materiálů v inscenacích Plastic a Without Title. Předal ji 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo.

Cenu Františka Řezníčka udělenou Michailu Šelmoncevovi za herectví a práci s loutkou v inscenaci Vanya předala ředitelka Divadla loutek Ostrava Jarmila Hájková.

Zvláštní cenu poroty obdržel soubor Lale.Teatr z Polska za provokativní autorské zpracování problémů současného dětského světa v inscenaci Prosta historia.

Ocenění předala předsedkyně poroty Nina Malíková. Při rozhodování pro nás byla hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu, řekla při slavnostním zakončení. Vyzdvihla dramaturgii festivalu, která podle ní dokázala, že Spectaculo Interesse má nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň. Další ročník mezinárodního loutkářského biennale se uskuteční v roce 2019.

///

VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY NINY MALÍKOVÉ

Nina Malíková. FOTO archiv

Bývá už tradičním povzdechem poroty problém, jak hodnotit množství festivalových představení, která nespojuje ani věková divácká adresa, ani jejich dimenze (časové i prostorové), použití techniky či to, zda jde o verbální či nonverbální produkci. Spojovalo je tentokráte jen jediné: loutka v tom nejširším slova smyslu, její výrazové možnosti a schopnost vypovídat o tomto světě.

Na letošním Spectaculu Interesse jsme viděli nepřeberné množství loutkářských technik a prostředků – od obřadních průvodových loutek, přes stínohru, propojení s multimédii, nejrůznější marionety co do velikosti i počtu vodicích nití, loutky plošné i prstové, manekýny, černé divadlo, masky, loutky z plastikových pytlíků i papírových kapesníčků a sporadicky i maňásky… chyběly snad jen javajky. Viděli jsme loutkové divadlo poetické i politické, čisté a srozumitelné i halící se jen do osobní výpovědi.

Festivalová představení jsou vždy vnímána v kontextu celkové kompozice festivalu a ve spojení s publikem, a proto také mohou být různě přijímána ta, která na domácí půdě či jiných festivalových konfrontacích získala vavříny a zde se stala třeba jen barevnou součástí programové mozaiky. Naopak, díky publiku, prostředí i momentálně rezonujícímu tématu mohou překvapivě zazářit i inscenace neznámé a zdánlivě nenápadné. To všechno nám nabízí právě jen divadlo, jehož je to loutkové – jak ukázala všechna festivalová představení – rovnoprávnou a inspirativní součástí.

Při rozhodování poroty byla pro nás hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu. V tak široké paletě titulů byla ale možnost udělit oficiálně jen tři ceny pro náš závěrečný verdikt limitující a přimlouváme se do budoucna o její rozšíření.

Jménem poroty bych chtěla na tomto místě poděkovat za možnost vidět tak bohatou nabídku variací na téma loutkové divadlo – ať už v soutěžních představeních, v doprovodném programu či v zajímavých diskuzích – a zdůraznit zvláštní poděkování dramaturgii celého festivalu, která v letošním ročníku dokázala, že má Spectaculo Interesse jako festival nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. října 2017

Komentáře k článku: Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,