Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Dvanáctý ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse dnes – v pátek 6. října – skončil. V 16 hodin se konal slavnostní ceremoniál s vyhlášením výsledků a předáním cen. Následovalo závěrečné představení Divadla DRAK z Hradce Králové O bílé lani. Hlavní cenu získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert.

Dnes naposled mohli diváci navštívit 12. ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse. Bienále se letos konalo od neděle 1. října, nabídlo celkem 21 soutěžních a 16 nesoutěžních představení a představilo loutkáře ze 13 zemí světa. Odehrálo se na čtyřech divadelních scénách. Součástí programu bylo i představení obřích svítících loutek Dundu v Trojhalí Karolina, které navštívilo přibližně šest set diváků. Novinkou letošního ročníku byl pravidelný doprovodný program v Cooltouru s názvem Loutky v pytli a celodenní program pro děti v Šapitó Nadace ČEZ.

Tříčlenná odborná porota se letos rozhodla udělit celkem čtyři ceny – Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava, Cenu Františka Řezníčka, Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje a Zvláštní cenu poroty. Porotě letos předsedala Nina Malíková (CZ), jejími dalšími členy byli Livija Kroflin (HR) a Peter Palik (SK).

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert. FOTO archiv

Hlavní cenu náměstka primátora statutárního města Ostrava letos získala inscenace Anywhere francouzského souboru Théâtre de l ´Entrouvert za inovativní spojení výtvarného konceptu a tématu. Cenu předal náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje obdržel soubor Théâtre Puzzle z Kanady za animaci a kreativní využití materiálů v inscenacích Plastic a Without Title. Předal ji 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo.

Cenu Františka Řezníčka udělenou Michailu Šelmoncevovi za herectví a práci s loutkou v inscenaci Vanya předala ředitelka Divadla loutek Ostrava Jarmila Hájková.

Zvláštní cenu poroty obdržel soubor Lale.Teatr z Polska za provokativní autorské zpracování problémů současného dětského světa v inscenaci Prosta historia.

Ocenění předala předsedkyně poroty Nina Malíková. Při rozhodování pro nás byla hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu, řekla při slavnostním zakončení. Vyzdvihla dramaturgii festivalu, která podle ní dokázala, že Spectaculo Interesse má nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň. Další ročník mezinárodního loutkářského biennale se uskuteční v roce 2019.

///

VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY NINY MALÍKOVÉ

Nina Malíková. FOTO archiv

Bývá už tradičním povzdechem poroty problém, jak hodnotit množství festivalových představení, která nespojuje ani věková divácká adresa, ani jejich dimenze (časové i prostorové), použití techniky či to, zda jde o verbální či nonverbální produkci. Spojovalo je tentokráte jen jediné: loutka v tom nejširším slova smyslu, její výrazové možnosti a schopnost vypovídat o tomto světě.

Na letošním Spectaculu Interesse jsme viděli nepřeberné množství loutkářských technik a prostředků – od obřadních průvodových loutek, přes stínohru, propojení s multimédii, nejrůznější marionety co do velikosti i počtu vodicích nití, loutky plošné i prstové, manekýny, černé divadlo, masky, loutky z plastikových pytlíků i papírových kapesníčků a sporadicky i maňásky… chyběly snad jen javajky. Viděli jsme loutkové divadlo poetické i politické, čisté a srozumitelné i halící se jen do osobní výpovědi.

Festivalová představení jsou vždy vnímána v kontextu celkové kompozice festivalu a ve spojení s publikem, a proto také mohou být různě přijímána ta, která na domácí půdě či jiných festivalových konfrontacích získala vavříny a zde se stala třeba jen barevnou součástí programové mozaiky. Naopak, díky publiku, prostředí i momentálně rezonujícímu tématu mohou překvapivě zazářit i inscenace neznámé a zdánlivě nenápadné. To všechno nám nabízí právě jen divadlo, jehož je to loutkové – jak ukázala všechna festivalová představení – rovnoprávnou a inspirativní součástí.

Při rozhodování poroty byla pro nás hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu. V tak široké paletě titulů byla ale možnost udělit oficiálně jen tři ceny pro náš závěrečný verdikt limitující a přimlouváme se do budoucna o její rozšíření.

Jménem poroty bych chtěla na tomto místě poděkovat za možnost vidět tak bohatou nabídku variací na téma loutkové divadlo – ať už v soutěžních představeních, v doprovodném programu či v zajímavých diskuzích – a zdůraznit zvláštní poděkování dramaturgii celého festivalu, která v letošním ročníku dokázala, že má Spectaculo Interesse jako festival nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. října 2017

Komentáře k článku: Spectaculo Interesse rozdalo ceny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,