Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Sousoší J. V. Stalina opět na scéně

Letenské sousoší k poctě J. V. Stalina právě nemá žádné výročí: stavět se začalo v roce 1949 (resp. 1952), odhaleno bylo na prvního máje 1955 a zlikvidováno v listopadu 1962. Přesto se okolnostmi jeho vzniku a groteskně tragickým osudem jeho tvůrce, sochaře Otakara Švece, od podzimu 2016 do jara 2017 zabývají tři umělecká díla.

Wrocławski Tetar Lalek uvedl 30. září 2016 inscenaci Pomnik. Podle reportáže z knihy Gottland Mariusze Szczygieła text napsali Elżbieta Chowaniec a Jiří Havelka, který inscenaci ve scénografii Marka Zákosteleckého také režíroval. Není se co divit, sousoší bylo svého času největší skulpturou v Evropě. A také největší zbytečností – pocty se generalissimu dostalo dva roky po jeho smrti a rok před tím, než ho Chruščov na XX. sjezdu KSSS označil za masového vraha. Pak už se jen nedařilo zbavit se té hromady žuly a betonu dřív než po sedmi letech.

O stavbě a likvidaci pomníku a osudech jeho tvůrců napsali Katharina Schmitt, Lukáš Jiřička a Jiří Kadeřábek operu Žádný člověk (premiéra byla na Nové scéně 31. března). Události jim poskytly materiál k úvaze, zda se pomníku Praha skutečně zbavila, jestli symbolicky netrčí dodnes.

Do třetice natočil Viktor Polesný televizní film Monstrum (premiéru bude mít 21. května), tentokrát podle knihy Žulový Stalin Rudly Cajnera. Jeho osou je tvůrčí i lidský trojúhelník mezi Švecem, jeho ženou a jeho žákem. Filmaři vytvořili rekonstrukci sochy, a její polystyrénovou hlavu poté využili inscenátoři opery.

Zdá se, že Fronta na maso, jak se pomníku posměšně říkalo, se vynořila ze zapomnění.

(V příštím čísle přineseme recenzi.)

  • Autor: DN
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Sousoší J. V. Stalina opět na scéně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,