Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Souboj pohlaví bez vášně

Povídce F. M. Dostojevského Něžná se na brněnských jevištích očividně zalíbilo. Již několik let se její adaptace úspěšně reprízuje v Divadle U stolu, kde stojí na citlivých a jemně odstíněných výkonech Petry Bučkové a Jana Kolaříka. Nyní ji na svou scénu přivedl i BuranTeatr. Umělecký šéf Juraj Augustína vytvořil inscenaci Něžná (pohybové sólo pro dva), která však vedle starší souputnice vypadá jako chudší příbuzná.

Něžná je intimní výpovědí o nešťastném vztahu a potřebě ničit jeden druhého i sám sebe. FOTO ARCHIV DIVADLA

Příběh dvou lidí, kteří se nikdy nenacházejí na stejné emoční frekvenci a nedovedou spolu komunikovat bez her, naschválů, záhadností a našeptávání svých vnitřních démonů nenabízí prostor pro radikální reinterpretace. Ve světle tragického konce hlavní hrdinky přítomném v textu i v inscenaci od samého počátku lze především znovu a znovu zkoumat pohnutky a hlubiny nitra obou jedinců.

Augustínovy inscenace prý měla vyprávění posunout do žánru grotesky a stavět na pohybovém vyjádření. Obé nicméně zůstává na půli cesty. Snaha o zemitý až morbidní humor dopadá hluše a působí spíše jako bič na těžce vydobyté střípky intimity. Groteskno coby úhel pohledu pak samozřejmě zplošťuje oba charaktery, částečně je vyvazuje z dušezpytné cesty předlohy. Režijní řešení ovšem za tento úbytek nenabízí žádnou náhradu. Nepřináší ani účinnou a přesnou zkratku, jež by z dvojice udělala pár typizovaných figurek, nad nimiž by mohl divák mít nadhled a smát se jim.

Pohybová složka se povětšinou omezuje na běhání, utíkání jedné postavy před druhou. Motivace tohoto konání je jasná, leč prostý pohyb bez hlubšího promyšlení a určité estetizace postrádá poutavost, především v dalších a dalších opakováních. Zbytek choreografie se opírá o práci se dvěma kovovými židlemi, jaká se uplatnila již v předchozí režisérově inscenaci Šlabikář, kde nicméně se jí dařilo o mnoho lépe.

Opakování se vůbec stává leitmotivem Něžné. Vracejí se slova, věty i delší repliky. Vracejí se nových kontextů a nových situací, ale tato skutečnost se do nich otiskuje jen pramálo. Publikum si je vědomo, že by vyřčené mělo mít jiný podtext, rozehrávat nové významy, jenže herci ani režisér toho nevyužívají. Především ve chvílích, kdy jedna věta zazní víckrát po sobě, se plně projevuje neexistující proměna atmosféry, proměna důrazu či emocí. Herecké výkony obou představitelů (David Tchelidze a Alžběta Vaculčiaková) kvůli tomu vyznívají ploše. Bohužel nedosahují k velkému citovému a duševnímu rozpětí textu a málo zevrubné režijní vedení tento nedostatek ještě posiluje.

Celkové koncepci nepomáhají ani poněkud naivistické projekce dvou bílou linkou zpodobených ptáčků ve vzájemných interakcích, jež kopírují náladu na scéně. Stejně tak spíše nadbytečně působí zapojení titulků, které buď replikují právě vyřčené a dávají mu delší trvanlivost, nebo popisují citový či fyzický stav obou postav. Tím ovšem vnáší do inscenace alespoň několik vtipných momentů.

Inscenaci se tak nakonec nedaří nalézt nové prostředky vyjádření, ani nové nuance, ale ani kvalitně oživit ty již objevené. Dílo trpí přemírou pokusů vyjádřit se originálně a uměle stupňovat atmosféru, což nakonec překryje i těch několik příjemných momentů. Nepíše se mi to lehce, ale BuranTeatr mě ani tentokrát neoslovil, nenadchl, nepobouřil. A to mě u divadla, jehož osazenstvo by mělo být mým generačním souputníkem, mrzí dvojnásob.

BuranTeatr – F. M. Dostojevskij, J. Augustín, S. Machačová: Něžná. Režie a scéna Juraj Augustín, dramaturgie Sabina Machačová, kostýmy Hynek Petrželka, hudba Ondřej Kalužák, projekce Simona Vaškovičová, Tomáš Tušer. Hrají Alžběta Vaculčiaková, David Tchelidze. Premiéra 14. ledna 2017. (Psáno z reprízy 28. února 2017.)

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 17. března 2017

Komentáře k článku: Souboj pohlaví bez vášně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,