Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Souboj pohlaví bez vášně

Povídce F. M. Dostojevského Něžná se na brněnských jevištích očividně zalíbilo. Již několik let se její adaptace úspěšně reprízuje v Divadle U stolu, kde stojí na citlivých a jemně odstíněných výkonech Petry Bučkové a Jana Kolaříka. Nyní ji na svou scénu přivedl i BuranTeatr. Umělecký šéf Juraj Augustína vytvořil inscenaci Něžná (pohybové sólo pro dva), která však vedle starší souputnice vypadá jako chudší příbuzná.

Něžná je intimní výpovědí o nešťastném vztahu a potřebě ničit jeden druhého i sám sebe. FOTO ARCHIV DIVADLA

Příběh dvou lidí, kteří se nikdy nenacházejí na stejné emoční frekvenci a nedovedou spolu komunikovat bez her, naschválů, záhadností a našeptávání svých vnitřních démonů nenabízí prostor pro radikální reinterpretace. Ve světle tragického konce hlavní hrdinky přítomném v textu i v inscenaci od samého počátku lze především znovu a znovu zkoumat pohnutky a hlubiny nitra obou jedinců.

Augustínovy inscenace prý měla vyprávění posunout do žánru grotesky a stavět na pohybovém vyjádření. Obé nicméně zůstává na půli cesty. Snaha o zemitý až morbidní humor dopadá hluše a působí spíše jako bič na těžce vydobyté střípky intimity. Groteskno coby úhel pohledu pak samozřejmě zplošťuje oba charaktery, částečně je vyvazuje z dušezpytné cesty předlohy. Režijní řešení ovšem za tento úbytek nenabízí žádnou náhradu. Nepřináší ani účinnou a přesnou zkratku, jež by z dvojice udělala pár typizovaných figurek, nad nimiž by mohl divák mít nadhled a smát se jim.

Pohybová složka se povětšinou omezuje na běhání, utíkání jedné postavy před druhou. Motivace tohoto konání je jasná, leč prostý pohyb bez hlubšího promyšlení a určité estetizace postrádá poutavost, především v dalších a dalších opakováních. Zbytek choreografie se opírá o práci se dvěma kovovými židlemi, jaká se uplatnila již v předchozí režisérově inscenaci Šlabikář, kde nicméně se jí dařilo o mnoho lépe.

Opakování se vůbec stává leitmotivem Něžné. Vracejí se slova, věty i delší repliky. Vracejí se nových kontextů a nových situací, ale tato skutečnost se do nich otiskuje jen pramálo. Publikum si je vědomo, že by vyřčené mělo mít jiný podtext, rozehrávat nové významy, jenže herci ani režisér toho nevyužívají. Především ve chvílích, kdy jedna věta zazní víckrát po sobě, se plně projevuje neexistující proměna atmosféry, proměna důrazu či emocí. Herecké výkony obou představitelů (David Tchelidze a Alžběta Vaculčiaková) kvůli tomu vyznívají ploše. Bohužel nedosahují k velkému citovému a duševnímu rozpětí textu a málo zevrubné režijní vedení tento nedostatek ještě posiluje.

Celkové koncepci nepomáhají ani poněkud naivistické projekce dvou bílou linkou zpodobených ptáčků ve vzájemných interakcích, jež kopírují náladu na scéně. Stejně tak spíše nadbytečně působí zapojení titulků, které buď replikují právě vyřčené a dávají mu delší trvanlivost, nebo popisují citový či fyzický stav obou postav. Tím ovšem vnáší do inscenace alespoň několik vtipných momentů.

Inscenaci se tak nakonec nedaří nalézt nové prostředky vyjádření, ani nové nuance, ale ani kvalitně oživit ty již objevené. Dílo trpí přemírou pokusů vyjádřit se originálně a uměle stupňovat atmosféru, což nakonec překryje i těch několik příjemných momentů. Nepíše se mi to lehce, ale BuranTeatr mě ani tentokrát neoslovil, nenadchl, nepobouřil. A to mě u divadla, jehož osazenstvo by mělo být mým generačním souputníkem, mrzí dvojnásob.

BuranTeatr – F. M. Dostojevskij, J. Augustín, S. Machačová: Něžná. Režie a scéna Juraj Augustín, dramaturgie Sabina Machačová, kostýmy Hynek Petrželka, hudba Ondřej Kalužák, projekce Simona Vaškovičová, Tomáš Tušer. Hrají Alžběta Vaculčiaková, David Tchelidze. Premiéra 14. ledna 2017. (Psáno z reprízy 28. února 2017.)

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 17. března 2017

Komentáře k článku: Souboj pohlaví bez vášně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,