Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Sněhulák, čtverec a hvězdná chvíle

Ve filmovém přepisu románové krimi Sněhulák, jejímž autorem je populární norský spisovatel Jo Nesbø, se na plátně poprvé objevil kontroverzní policista Harry Hole. Tento detektiv s geniální intuicí a rozháraným soukromím tu řeší obludnou kauzu sériového vraha, který dějiště krvavých mordů „zdobí“ šklebícími se sněhuláky. Originalita Nesbøových detektivek – plných falešných stop i divokých konstrukcí – spočívá do značné míry v osobě jejich zdevastovaného protagonisty. Jeho rozvrácená duše se protlouká špinavým zákulisím zdánlivě bezproblémové severské komunity, prolezlé korupcí, mocenskými intrikami a vraždícími psychopaty.

Čtverec je svobodná zóna, v níž vládne starost o druhé a důvěra FOTO FILM EUROPE

Z filmu, který natočil renomovaný švédský režisér Tomas Alfredson, mj. tvůrce skvělého špionážního thrilleru Jeden musí z kola ven, se všudypřítomné svinstvo a vyšinutost rámující předlohu, bohužel, vytrácejí. Zpustlý detektiv v podání Michaela Fassbendera je příliš velký fešák a příběh paradoxně ukazuje spíš krkolomnost zápletky než psychologické zákruty, společenskou kritičnost a mravní přesah Nesbøových knih. Snímek proto vyznívá jen jako efektní šaráda, v níž se cestopis po zasněžených krajinách a městech prolíná s vyspekulovaným zabijáckým „hlavolamem“…

Do českých kin během posledních měsíců vstoupilo také několik snímků oceněných na letošním festivalu v Cannes. Tím nejpozoruhodnějším je absurdní drama Čtverec, které získalo Zlatou palmu a jež natočil jiný uznávaný švédský filmař Ruben Östlund. Čtverec je svobodná zóna, v níž vládne starost o druhé a důvěra. Všichni tu mají stejná práva a povinnosti, zní ušlechtilé motto avantgardního výtvarného projektu, elegantně ohraničeného prostoru, který je součástí expozice v prestižní galerii. Hlavní postavou mnohavrstevného vyprávění je její šéfkurátor – vzdělaný, úspěšný a zásadový muž, který je bezděčně vmanévrován do řetězu soukromých i profesních pastí.

Všechno začne zlodějskou fintou, při níž hrdina přijde o peněženku, mobil a manžetové knoflíčky. Ukradené věci sice získá brzy zpět, vyvolá však hněv kluka z emigrantské rodiny, který mu začne nesnesitelně komplikovat život. Do jiných ošemetných trablů se Christian zaplete při flirtu s americkou novinářkou, další malér vznikne kolem propagace výstavy prostřednictvím šokujícího klipu. Otřesy hrdinovy existence, jež se v důsledku zdánlivě bezvýznamných náhod hroutí jako domeček z karet, zrcadlí přízračná scéna, ve které se kvůli ztracenému papírku brodí v hromadě odpadků jako zdecimovaný bezdomovec.

Tajuplný, duchaplný, znamenitě natočený film, oscilující na hraně existenciální sondy a jízlivé satiry, lze vnímat také jako anamnézu blahobytné společnosti, která pro samou toleranci a korektnost přehlíží hrozby primitivismu a násilí. V jedné z klíčových epizod nóbl publikum sleduje performanci ruského (!) herce, který jim předvádí opičí řádění. Jeho křepčení přeroste do výbuchu skutečné agrese, při němž je jedna z divaček málem znásilněna. A společnost šokovaných prominentů teprve poté zasáhne…

Snímek klade spoustu znepokojivých otázek: ukazuje dnešní vykolejený svět, kde nad skutečnými hodnotami vítězí jalová gesta a vratké proklamace. Sarkasticky ilustruje i současný umělecký provoz, v němž mizejí rozdíly mezi objevnými díly, samoúčelnými provokacemi a bulvárními ostudami. S hloubkou Östlundova filmu korespondují i kameramanovy (Fredrik Wenzel) záběry pomyslných „hranolů“, které ostře kontrastují se zmíněnou definicí – mottem čtverce na exkluzivní výstavě. V průhledech do domovních schodišť a nákupních center se lidé spíš než svéprávným bytostem podobají omláceným loutkám…

Do rozporuplného uměleckého zákulisí, tentokrát ve starodávných kulisách a reáliích, nahlíží také divadelní hra Mohla to být hvězdná chvíle německého dramatika a muzikologa Paula Barze (1943–2013). Líčí fiktivní setkání dvou geniálních barokních muzikantů – Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela. Během opulentní večeře se Händel projevuje jako chvástavý a poživačný reprezentant tehdejšího „showbyznysu“. Introvertnímu Bachovi vypráví o svých kontaktech s anglickým králem i o intrikách, jimž musí čelit ve světě mocných. Bach zprvu jen užasle poslouchá, poté ale i on začne „vystrkovat drápky“. A svému rádoby suverénnímu konkurentovi, jenž postupně ztrácí glanc, vyjeví své pojetí umění jako pokorné služby.

Režisér Michael Tarant u nás málo známou hru, česky dosud uvedenou pouze v rozhlasové verzi, nedávno nastudoval na polské scéně dvojjazyčného divadla v Českém Těšíně. Ve své inscenaci Bacha ani Händela neodsuzuje ani je neheroizuje: bohem nadaní skladatelé, kteří se ve skutečnosti nikdy nesetkali, pro něj zosobňují dva odlišné přístupy k tvorbě. Oba ospravedlňuje jejich strhující hudba, jež se vznáší nad jevištěm jako pomyslná hlavní postava. Hostování této inscenace v září ve vršovickém divadle MANA mně přineslo nevšední zážitek. Díky snovým vizím, jimiž Tarant tuto dobovou konverzačku ozvláštnil, i díky soustředěným výkonům Tomasze Klaptosze a Bodgana Kokotka. Režisér nyní chystá českou verzi této magické féerie na komorní scéně Východočeského divadla v Pardubicích. Její premiéra se koná počátkem prosince a troufám si odhadnout, že vnímavé diváky by mohla oslovit podobně jako Östlundova vynalézavá absurdita ze současnosti.

  • Autor: Jan Foll
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Sněhulák, čtverec a hvězdná chvíle

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,