Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mysteriózní film o temné politice

Závěrečným představením mezinárodního festivalu DIVADLO byl Smutek. Belgická inscenace Anne-Cécile Vandalem reaguje především na pravicový extremismus a módu severských detektivek. Využívá k tomu principy live cinema, tedy „živého kina“. Ale po svém a výborně.

Belgický Smutek je film na divadelním jevišti FOTO JOSEF PTÁČEK

Na vysoko visící rozměrné obrazovce je přenášeno dění a rozhovory z chaloupek a kostelíku postavených na jevišti, tyto obrazy jsou ovšem dohrávány herci na scéně. Ale pozor! Nejedná se o žádné prázdné dotáčky či živé přenosy, které jsou používány jen za účelem ozvláštnění. Možná překvapivě je zde na prvním místě film, až pak přichází ke slovu divadlo. Podstatný je střet divadelního a filmového herectví a také svár světa vnitřního a vnějšího, těch z tohoto světa i ze záhrobí (nebo vysoké politiky).

Pozoruhodná je všude přítomná nadsázka a ironická pochmurnost. Nakonec je tak zesměšněna i ona – dokonalá – forma inscenace, když se kameramanka objeví na scéně a před zraky diváků začne herce stíhat, aby ulovila dobrý záběr.

Atmosférou toto dílo připomíná mysteriózní detektivky s depresivní hudbou a precizním, tlumeným light designem a dosti posmutnělými či obludnými výrazy herců. Je to tak přesný odkaz na „chladné a mrazivé“ filmy, až je to směšné.

Politický apel režisérky je jasný a jistě také vyhrocený, černobílé jsou rovněž postavy. Příběh o sedmi obyvatelích dánského ostrova Smutek (a také třech duších a jedné rodačce, nyní špičkové političce, která přijela pohřbít matku, jež byla oběšena na stožáru s dánskou vlajkou, a aby smazala stopy svých podvodů a korupcí) působí přímočaře. Nemyslím si však, že by měl být záměr jiný. Sdělovacím kódem Smutku je totiž ironizovaná přímočarost.

V tomto divadle nemusíte brát vážně nic. Ale je mnohem lepší, když berete smrtelně vážně všechno řečené a zobrazované.

Das Fräulein /Kompanie/ (Belgie) – Anne-Cécile Vandalem: Smutek. Koncept, text, režie Anne-Cécile Vandalem, hudba Vincent Cahay, Pierre Kissling, scéna Ruimtevaarders, zvuk Jean-Pierre Urbano, světelný design Enrico Bagnoli, kostýmy Laurence Hermant, video Arié van Egmond, Fédérico D’Ambrosio, kamera Fédérico d’Ambrosio / Lou Vernin, technická režie Damien Arrii. Premiéra 10. dubna 2016.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Mysteriózní film o temné politice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,