Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mysteriózní film o temné politice

Závěrečným představením mezinárodního festivalu DIVADLO byl Smutek. Belgická inscenace Anne-Cécile Vandalem reaguje především na pravicový extremismus a módu severských detektivek. Využívá k tomu principy live cinema, tedy „živého kina“. Ale po svém a výborně.

Belgický Smutek je film na divadelním jevišti FOTO JOSEF PTÁČEK

Na vysoko visící rozměrné obrazovce je přenášeno dění a rozhovory z chaloupek a kostelíku postavených na jevišti, tyto obrazy jsou ovšem dohrávány herci na scéně. Ale pozor! Nejedná se o žádné prázdné dotáčky či živé přenosy, které jsou používány jen za účelem ozvláštnění. Možná překvapivě je zde na prvním místě film, až pak přichází ke slovu divadlo. Podstatný je střet divadelního a filmového herectví a také svár světa vnitřního a vnějšího, těch z tohoto světa i ze záhrobí (nebo vysoké politiky).

Pozoruhodná je všude přítomná nadsázka a ironická pochmurnost. Nakonec je tak zesměšněna i ona – dokonalá – forma inscenace, když se kameramanka objeví na scéně a před zraky diváků začne herce stíhat, aby ulovila dobrý záběr.

Atmosférou toto dílo připomíná mysteriózní detektivky s depresivní hudbou a precizním, tlumeným light designem a dosti posmutnělými či obludnými výrazy herců. Je to tak přesný odkaz na „chladné a mrazivé“ filmy, až je to směšné.

Politický apel režisérky je jasný a jistě také vyhrocený, černobílé jsou rovněž postavy. Příběh o sedmi obyvatelích dánského ostrova Smutek (a také třech duších a jedné rodačce, nyní špičkové političce, která přijela pohřbít matku, jež byla oběšena na stožáru s dánskou vlajkou, a aby smazala stopy svých podvodů a korupcí) působí přímočaře. Nemyslím si však, že by měl být záměr jiný. Sdělovacím kódem Smutku je totiž ironizovaná přímočarost.

V tomto divadle nemusíte brát vážně nic. Ale je mnohem lepší, když berete smrtelně vážně všechno řečené a zobrazované.

Das Fräulein /Kompanie/ (Belgie) – Anne-Cécile Vandalem: Smutek. Koncept, text, režie Anne-Cécile Vandalem, hudba Vincent Cahay, Pierre Kissling, scéna Ruimtevaarders, zvuk Jean-Pierre Urbano, světelný design Enrico Bagnoli, kostýmy Laurence Hermant, video Arié van Egmond, Fédérico D’Ambrosio, kamera Fédérico d’Ambrosio / Lou Vernin, technická režie Damien Arrii. Premiéra 10. dubna 2016.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Mysteriózní film o temné politice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,