Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Pod jednou střechou

Na repertoáru Studia Ypsilon se nedlouho po Muži na větvi objevuje nová hra zdejšího principála Jana Schmida. Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu, nejednoznačně rozostřená moralita o kontaktu s vracejícími se emigranty, však nevznikla až teď, – první verzi textu datuje autor v divadelním programu již k roku 1991.

Škaredá středa aneb Tetička z Halifaxu

Jiří Lábus (Zázvora) obklopen svými blízkými FOTO PAVEL VÁCHA

K roztomile čecháčkovskému páru manželů Zázvorových (Jana Synková a Jiří Lábus) dorazí podivná návštěva. Pan Kocourek z Kanady (Oldřich Navrátil) bydlel kdysi ve vilce, obývané Zázvorovými, při nostalgické obhlídce mu asistují jeho žena Elisabeth (Jiřina Vacková) a vnučka René (Barbora Vyskočilová). Kocourek se nesměle táže, jak je to s vlastnictvím domu, přičemž začíná nenápadně vysvítat, že pan Zázvora byl jakýsi odborářský funkcionář a vilu dostal „tak trochu“ za zásluhy. Mezi Zázvorovými a Kocourkovými přeskočí přesto jiskra sympatie a pán domu navrhne návštěvníkům ze zámoří, aby s nimi pár dní pobyli pod jednou střechou. Těch pár dnů se ovšem poněkud protáhne. K Zázvorovic rodině patří i syn Bohumil (Martin Dejdar) s manželkou Alenou, poslankyní (Renata Rychlá) a také jejich syn Mirek (Martin Bohadlo).

Ke slovu se dostanou i sympatie erotické, přímočaré u obou mladých – vnoučat, subtilnější podobu pak mají u dědy Kocourka a babičky Zázvorové (zjistí, že navštěvovali stejnou základní školu) a „středňáků“ Bohumila a Elisabeth (vzájemná jazyková výuka češtiny, respektive angličtiny). Soužití dvou rodin ovšem přináší do vily stále více napětí, energicky řešit se to rozhodne především paní poslankyně (děda má fiktivně zemřít, otec s manželkou se potom přestěhují k babičce a „nezvaní hosté“ budou muset tím pádem sbalit kufry).

Schmidova autorská inscenace nabízí lehce nostalgický obrázek, pepřený gagy i písničkami. Scéna Jaroslava Maliny představuje interiér, který barevným laděním i materiálem kombinuje poněkud omšelou zabydlenost s příjemnou vzdušností, za přízemním oknem se občas objeví přicházející či odcházející jednající postavy, což dodává jevištnímu dění dynamiku. Přes všechny vztahové problémy je tempo inscenace poklidné a režisér je dramatizuje občasnou prudkou změnou osvětlení (krátké zhasnutí) a písničkovými ataky.

Tentokrát mi nesedí především pověstné ypsilonské koláže, na něž má Miroslav Kořínek nepsaný copyright, samy o sobě jsou muzikantsky chytré a dobře zazpívané, s duchem jevištního díla však po mém soudu nekorespondují. Za přitažlivé naopak považuji propojení humoru existenciálně subtilnějšího (biblické motivy při plánování dědečkova lživého úmrtí – a posléze zmrtvýchvstání – na velikonoční svátky) s tím výrazně lidovým (klaunské číslo Rusky Nadi, „politické“ narážky při akcích poslankyně či „komunální“ figurka vietnamského všudybyla v podání Martina Janouše).

Nejpřesvědčivější kvalitou Schmidovy inscenace jsou ovšem herecké výkony, nenápadné, uvolněné a přirozené. Lábusova drastická komika je značně ztlumena, má tentokrát ráz spíš posmutnělý, také výrazový arzenál Jany Synkové se v drobných hysterických momentech její postavy pootevře jen chvílemi. Jemnými tahy kreslí své chlapské figury Martin Dejdar s Oldřichem Navrátilem. Dejdar představuje trochu ustaraného tatíka, v manželství s političkou lehce submisivního a v chystané intrice decentně racionálního, Navrátil jako by svým příjmením přesně charakterizoval roli pana Kocourka, je mile nostalgický a nevtíravě vtíravý. Energii mládí dodávají inscenaci Barbora Vyskočilová a Martin Bohadlo (ona světácky oprsklou, on „panicovsky“ nesmělou). A rasantně vitální komikou obohacuje dění na jevišti také Lilian Malkina jako Ruska Naďa.

Navzdory současné vzedmuté hladině diskusí o „přesluhujících“ divadelnících se mi jeví nová inscenace Ypsilonky jako životaschopná inteligentní zábava s lehce hladivou přítulností, na čemž neshledávám nic nepatřičného.

Studio Ypsilon Praha – Jan Schmid: Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu. Režie Jan Schmid, výprava Jaroslav Malina, hudba a hudební adaptace Miroslav Kořínek, Martin Bohadlo a Dominik Renč, dramaturgie Jaroslav Etlík. Premiéry 26. a 28. dubna 2013.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 29. května 2013

Komentáře k článku: Pod jednou střechou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,