Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Pod jednou střechou

Na repertoáru Studia Ypsilon se nedlouho po Muži na větvi objevuje nová hra zdejšího principála Jana Schmida. Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu, nejednoznačně rozostřená moralita o kontaktu s vracejícími se emigranty, však nevznikla až teď, – první verzi textu datuje autor v divadelním programu již k roku 1991.

Škaredá středa aneb Tetička z Halifaxu

Jiří Lábus (Zázvora) obklopen svými blízkými FOTO PAVEL VÁCHA

K roztomile čecháčkovskému páru manželů Zázvorových (Jana Synková a Jiří Lábus) dorazí podivná návštěva. Pan Kocourek z Kanady (Oldřich Navrátil) bydlel kdysi ve vilce, obývané Zázvorovými, při nostalgické obhlídce mu asistují jeho žena Elisabeth (Jiřina Vacková) a vnučka René (Barbora Vyskočilová). Kocourek se nesměle táže, jak je to s vlastnictvím domu, přičemž začíná nenápadně vysvítat, že pan Zázvora byl jakýsi odborářský funkcionář a vilu dostal „tak trochu“ za zásluhy. Mezi Zázvorovými a Kocourkovými přeskočí přesto jiskra sympatie a pán domu navrhne návštěvníkům ze zámoří, aby s nimi pár dní pobyli pod jednou střechou. Těch pár dnů se ovšem poněkud protáhne. K Zázvorovic rodině patří i syn Bohumil (Martin Dejdar) s manželkou Alenou, poslankyní (Renata Rychlá) a také jejich syn Mirek (Martin Bohadlo).

Ke slovu se dostanou i sympatie erotické, přímočaré u obou mladých – vnoučat, subtilnější podobu pak mají u dědy Kocourka a babičky Zázvorové (zjistí, že navštěvovali stejnou základní školu) a „středňáků“ Bohumila a Elisabeth (vzájemná jazyková výuka češtiny, respektive angličtiny). Soužití dvou rodin ovšem přináší do vily stále více napětí, energicky řešit se to rozhodne především paní poslankyně (děda má fiktivně zemřít, otec s manželkou se potom přestěhují k babičce a „nezvaní hosté“ budou muset tím pádem sbalit kufry).

Schmidova autorská inscenace nabízí lehce nostalgický obrázek, pepřený gagy i písničkami. Scéna Jaroslava Maliny představuje interiér, který barevným laděním i materiálem kombinuje poněkud omšelou zabydlenost s příjemnou vzdušností, za přízemním oknem se občas objeví přicházející či odcházející jednající postavy, což dodává jevištnímu dění dynamiku. Přes všechny vztahové problémy je tempo inscenace poklidné a režisér je dramatizuje občasnou prudkou změnou osvětlení (krátké zhasnutí) a písničkovými ataky.

Tentokrát mi nesedí především pověstné ypsilonské koláže, na něž má Miroslav Kořínek nepsaný copyright, samy o sobě jsou muzikantsky chytré a dobře zazpívané, s duchem jevištního díla však po mém soudu nekorespondují. Za přitažlivé naopak považuji propojení humoru existenciálně subtilnějšího (biblické motivy při plánování dědečkova lživého úmrtí – a posléze zmrtvýchvstání – na velikonoční svátky) s tím výrazně lidovým (klaunské číslo Rusky Nadi, „politické“ narážky při akcích poslankyně či „komunální“ figurka vietnamského všudybyla v podání Martina Janouše).

Nejpřesvědčivější kvalitou Schmidovy inscenace jsou ovšem herecké výkony, nenápadné, uvolněné a přirozené. Lábusova drastická komika je značně ztlumena, má tentokrát ráz spíš posmutnělý, také výrazový arzenál Jany Synkové se v drobných hysterických momentech její postavy pootevře jen chvílemi. Jemnými tahy kreslí své chlapské figury Martin Dejdar s Oldřichem Navrátilem. Dejdar představuje trochu ustaraného tatíka, v manželství s političkou lehce submisivního a v chystané intrice decentně racionálního, Navrátil jako by svým příjmením přesně charakterizoval roli pana Kocourka, je mile nostalgický a nevtíravě vtíravý. Energii mládí dodávají inscenaci Barbora Vyskočilová a Martin Bohadlo (ona světácky oprsklou, on „panicovsky“ nesmělou). A rasantně vitální komikou obohacuje dění na jevišti také Lilian Malkina jako Ruska Naďa.

Navzdory současné vzedmuté hladině diskusí o „přesluhujících“ divadelnících se mi jeví nová inscenace Ypsilonky jako životaschopná inteligentní zábava s lehce hladivou přítulností, na čemž neshledávám nic nepatřičného.

Studio Ypsilon Praha – Jan Schmid: Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu. Režie Jan Schmid, výprava Jaroslav Malina, hudba a hudební adaptace Miroslav Kořínek, Martin Bohadlo a Dominik Renč, dramaturgie Jaroslav Etlík. Premiéry 26. a 28. dubna 2013.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 29. května 2013

Komentáře k článku: Pod jednou střechou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,