Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Reprezentativní divadelní budovu v Ústí nad Labem postavili a otevřeli Němci v roce 1909. Architekt Alexander Graf ji vyprojektoval na pomezí historismu a secese. V průběhu divokých dějin města budova vystřídala řadu názvů: od Stadttheater Aussig přes Slovanské divadlo Beneše a Stalina, Státní divadlo Zdeňka Nejedlého až po ten současný. Pozoruhodné je, že při bombardování v květnu 1945 zůstala v centru města právě budova divadla jediná jako zázrakem netknutá.

Při generální rekonstrukci v osmdesátých letech minulého století, vedené Richardem Bergerem, byla postavena sklobetonová přístavba, propojená v úrovni prvního patra s historickou budovou visutou prosklenou chodbou. V nové budově je umístěna zkušebna orchestru, sboru a baletu, technický velín a televizní studio. V devadesátých letech tady měla velké plány jistá kabelová televize, ale jak to tenkrát bylo i u mnoha jiných projektů, nakonec z toho sešlo, vysvětluje vedoucí marketingu divadla Eva Frýdlová. Prostory televizního studia dnes slouží jako zkušebna, jen výjimečně se zde uskuteční komorní představení.

V divadle působí dva stálé soubory – opery a baletu. Vedení divadla by chtělo do hlediště přilákat více mladých diváků. Jak však Frýdlová říká: K Tosce musíte dospět, láska k opeře se nedá naordinovat.

I v současnosti podle Frýdlové mezi některými (převážně staršími) diváky přežívá animozita vůči německému živlu, jenž před druhou světovou válkou v Ústí dominoval: Když tady hostuje německá opera, tak někteří stálí diváci nepřijdou, protože jsou to Němci.

V době otevření divadla byla kapacita přes 700 míst, v současnosti je divákům k dispozici 450 sedadel.

Severočeské divadlo opery a baletu FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Snímek přístavby z 80. let minulého století FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Sborový sál FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Baletní zkušebna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Podstřeší FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

  • Autor: Vít Pokorný
  • Publikováno: 15. listopadu 2017

Komentáře k článku: Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,