Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Reprezentativní divadelní budovu v Ústí nad Labem postavili a otevřeli Němci v roce 1909. Architekt Alexander Graf ji vyprojektoval na pomezí historismu a secese. V průběhu divokých dějin města budova vystřídala řadu názvů: od Stadttheater Aussig přes Slovanské divadlo Beneše a Stalina, Státní divadlo Zdeňka Nejedlého až po ten současný. Pozoruhodné je, že při bombardování v květnu 1945 zůstala v centru města právě budova divadla jediná jako zázrakem netknutá.

Při generální rekonstrukci v osmdesátých letech minulého století, vedené Richardem Bergerem, byla postavena sklobetonová přístavba, propojená v úrovni prvního patra s historickou budovou visutou prosklenou chodbou. V nové budově je umístěna zkušebna orchestru, sboru a baletu, technický velín a televizní studio. V devadesátých letech tady měla velké plány jistá kabelová televize, ale jak to tenkrát bylo i u mnoha jiných projektů, nakonec z toho sešlo, vysvětluje vedoucí marketingu divadla Eva Frýdlová. Prostory televizního studia dnes slouží jako zkušebna, jen výjimečně se zde uskuteční komorní představení.

V divadle působí dva stálé soubory – opery a baletu. Vedení divadla by chtělo do hlediště přilákat více mladých diváků. Jak však Frýdlová říká: K Tosce musíte dospět, láska k opeře se nedá naordinovat.

I v současnosti podle Frýdlové mezi některými (převážně staršími) diváky přežívá animozita vůči německému živlu, jenž před druhou světovou válkou v Ústí dominoval: Když tady hostuje německá opera, tak někteří stálí diváci nepřijdou, protože jsou to Němci.

V době otevření divadla byla kapacita přes 700 míst, v současnosti je divákům k dispozici 450 sedadel.

Severočeské divadlo opery a baletu FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Snímek přístavby z 80. let minulého století FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Sborový sál FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Baletní zkušebna FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Podstřeší FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

  • Autor: Vít Pokorný
  • Publikováno: 15. listopadu 2017

Komentáře k článku: Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,