Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny jsem se rozhodla po několika kouzelných a milých zkušenostech se seniorskými diváky ve Studiu ALTA, kde pracuji jako PR. Je smutné, že senioři jsou vytěsňováni z veřejného života obecně, a je ještě smutnější, že v kultuře tomu mnohdy není jinak. A snad nejsmutnější je, že se o ně často málo zajímají i divadla.

Začněme chováním divadel vůči u nás méně movitým seniorům. Některá jim ani neposkytují slevy vstupného (dokonce ani ta, která přitom nabízejí slevy studentům) anebo se „zlevněné vstupné“ může došplhat až k tisícikoruně. Ale cena vstupenky není jediný problém. Například naše první scéna sice nabízí vstupenky pro seniory s padesátiprocentní slevou, ale často pouze na „vyhrazená místa“ – ta jsou samozřejmě na druhém balkoně, kde si senior, který už hůř vidí a slyší, sotva vychutná oblíbenou operu. Nemluvě o fyzicky náročném výstupu po vysokém schodišti, k výtahům seniory často nikdo neodvede.

Mnohá pražská kamenná divadla by mohla namítat, že příjem ze vstupného je pro ně klíčový, a proto si nemohou dovolit nabízet slevy seniorům. Upravit bezbariérový přístup do hlediště by bylo teprve finančně nákladné, či dokonce z důvodu památkové ochrany budov i nemožné. Velká část divadel proto vůbec není „senior friendly“ a já rozhodně nechci soudit, zda je to více z důvodu neochoty, či nemožnosti věc řešit.

Chci pouze jako člověk zakořeněný v malém alternativním divadle říct, jak moc velký potenciál tato cílová skupina pro naše divadlo a pro alternativní scénu vůbec představuje. Dosvědčit, že není namístě stereotypně omílat chiméru, podle níž „klasika“ patří seniorům a „alterna“ je jen pro mladé. Dnešní senioři prožili nejaktivnější část svých životů v revolučních šedesátkách – není proto snad povolanější generace, která dokáže chápat a vnímat genezi alternativního umění včetně jeho současných podob. Vybudovali si za dlouhá léta bohaté intelektuální, estetické i kontextové základy, na kterých mohou dnešní tvůrci bez problémů stavět i ty nejodvážnější kusy. Představa seniora, co omdlí u prvního vulgárního slova či homosexuálního polibku, je při jejich zkušenostech směšná.

Z čistě praktického hlediska mohou alternativní scény nabídnout při celkově nižších cenách svých vstupenek jistě přijatelné slevy, takže pořízení vstupenky seniory nepřipraví o teplou večeři. V malém hledišti také nehrozí, že by museli podrobovat svůj zrak a sluch životní zkoušce. Navíc mnozí mají spoustu času, a zřejmě i proto jsou mnohdy daleko aktivnějšími diváky nežli „produktivní“ a stále něco dohánějící část populace. Po divadle se rádi zdrží, doptávají se umělců na styl a způsob jejich práce a za takové popovídání jsou nesmírně vděční – nemluvě o tom, jak takové rozhovory se zkušenými diváky obohacují umělce.

K nám do ALTY chodí senioři rádi. Líbí se jim prostor polorozpadlé a ušmudlané tovární haly, protože v ní cítí ducha undergroundu a tvořivosti. Líbí se jim náročná dramaturgie, protože o divadle chtějí přemýšlet. Líbí se jim, že je to pro ně nové – kdo by chtěl slyšet ty sestry brečet po stopadesáté. Líbí se jim, že před divadlem nemusí s róbou do čistírny a utrácet za kadeřníka. Líbí se jim, že se k nim chováme hezky.

A kdyby nic jiného – i ryze prakticky jsou nejjednodušeji oslovitelnou cílovou skupinou diváků vůbec. Stačí napsat jeden e-mail do místního seniorského klubu a o hlediště plné šedivých zvídavých hlav máte postaráno. Hlav, které budou vašemu alternativnímu umění rozumět a budou si vážit toho, co děláte.

  • Autor: Tatiana Brederová
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Senioři jsou top!

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,