Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny jsem se rozhodla po několika kouzelných a milých zkušenostech se seniorskými diváky ve Studiu ALTA, kde pracuji jako PR. Je smutné, že senioři jsou vytěsňováni z veřejného života obecně, a je ještě smutnější, že v kultuře tomu mnohdy není jinak. A snad nejsmutnější je, že se o ně často málo zajímají i divadla.

Začněme chováním divadel vůči u nás méně movitým seniorům. Některá jim ani neposkytují slevy vstupného (dokonce ani ta, která přitom nabízejí slevy studentům) anebo se „zlevněné vstupné“ může došplhat až k tisícikoruně. Ale cena vstupenky není jediný problém. Například naše první scéna sice nabízí vstupenky pro seniory s padesátiprocentní slevou, ale často pouze na „vyhrazená místa“ – ta jsou samozřejmě na druhém balkoně, kde si senior, který už hůř vidí a slyší, sotva vychutná oblíbenou operu. Nemluvě o fyzicky náročném výstupu po vysokém schodišti, k výtahům seniory často nikdo neodvede.

Mnohá pražská kamenná divadla by mohla namítat, že příjem ze vstupného je pro ně klíčový, a proto si nemohou dovolit nabízet slevy seniorům. Upravit bezbariérový přístup do hlediště by bylo teprve finančně nákladné, či dokonce z důvodu památkové ochrany budov i nemožné. Velká část divadel proto vůbec není „senior friendly“ a já rozhodně nechci soudit, zda je to více z důvodu neochoty, či nemožnosti věc řešit.

Chci pouze jako člověk zakořeněný v malém alternativním divadle říct, jak moc velký potenciál tato cílová skupina pro naše divadlo a pro alternativní scénu vůbec představuje. Dosvědčit, že není namístě stereotypně omílat chiméru, podle níž „klasika“ patří seniorům a „alterna“ je jen pro mladé. Dnešní senioři prožili nejaktivnější část svých životů v revolučních šedesátkách – není proto snad povolanější generace, která dokáže chápat a vnímat genezi alternativního umění včetně jeho současných podob. Vybudovali si za dlouhá léta bohaté intelektuální, estetické i kontextové základy, na kterých mohou dnešní tvůrci bez problémů stavět i ty nejodvážnější kusy. Představa seniora, co omdlí u prvního vulgárního slova či homosexuálního polibku, je při jejich zkušenostech směšná.

Z čistě praktického hlediska mohou alternativní scény nabídnout při celkově nižších cenách svých vstupenek jistě přijatelné slevy, takže pořízení vstupenky seniory nepřipraví o teplou večeři. V malém hledišti také nehrozí, že by museli podrobovat svůj zrak a sluch životní zkoušce. Navíc mnozí mají spoustu času, a zřejmě i proto jsou mnohdy daleko aktivnějšími diváky nežli „produktivní“ a stále něco dohánějící část populace. Po divadle se rádi zdrží, doptávají se umělců na styl a způsob jejich práce a za takové popovídání jsou nesmírně vděční – nemluvě o tom, jak takové rozhovory se zkušenými diváky obohacují umělce.

K nám do ALTY chodí senioři rádi. Líbí se jim prostor polorozpadlé a ušmudlané tovární haly, protože v ní cítí ducha undergroundu a tvořivosti. Líbí se jim náročná dramaturgie, protože o divadle chtějí přemýšlet. Líbí se jim, že je to pro ně nové – kdo by chtěl slyšet ty sestry brečet po stopadesáté. Líbí se jim, že před divadlem nemusí s róbou do čistírny a utrácet za kadeřníka. Líbí se jim, že se k nim chováme hezky.

A kdyby nic jiného – i ryze prakticky jsou nejjednodušeji oslovitelnou cílovou skupinou diváků vůbec. Stačí napsat jeden e-mail do místního seniorského klubu a o hlediště plné šedivých zvídavých hlav máte postaráno. Hlav, které budou vašemu alternativnímu umění rozumět a budou si vážit toho, co děláte.

  • Autor: Tatiana Brederová
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Senioři jsou top!

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,