Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Rozdělování veřejných peněz v Brně

V Brně se po roce 1989 pomalu a s obtížemi tvořil systém, který je úřední řečí popsán ve třech dokumentech, dostupných na webu města (www.brno.cz). Systém se dále vyvíjí, neboť současné vedení města chápe, že kultura není jen žrout peněz, ale vytváří image města, láká movité turisty a formuje podhoubí uměnímilovných obyvatel, kteří plní kulturní sály. A to nemluvím o jedenácti příspěvkových organizacích v kultuře, které město zřizuje a financuje, ale o nezávislých subjektech žádajících o dotace v grantových řízeních.

Objem finančních prostředků se letos v rozpočtu města ztrojnásobil na třicet milionů, o které se soutěží v deseti vypsaných dotačních programech: audiovizuální tvorba (film) a nová média (audiovize) – divadlo, performance a cirkus – hudba – klubová činnost – kulturněvzdělávací a zájmová činnost – literatura – umělecká řemesla a lidové tradice (folklor) – tanec – výtvarné umění, fotografie, design a architektura – významná kontinuální víceletá kulturní činnost a kulturní akce velkého rozsahu. Lze žádat o jednoroční i o čtyřletou podporu, která zajišťuje kontinuitu jako benefit, který nemají ani příspěvkové organizace. V roce 2017 bylo podáno 437 žádostí, 425 jich bylo hodnoceno, z toho 32 žádostí o čtyřleté dotace. Letos bylo podpořeno nejvíc projektů v celé porevoluční historii Brna.

Došlé přihlášky nejprve posoudí po formální stránce odbor kultury Magistrátu města Brna. Poté je v prvním kole hodnotí jednotlivé komise, které jsou jmenovány pro příslušný dotační program ve složení dva odborníci pro danou oblast a jeden člen Komise Rady města Brna pro kulturu, tedy politik (mezi nimi však jsou i profesionálové z různých oborů kultury, třeba brněnský knihkupec a nakladatel, výtvarnice, znalec folkloru a hudby, pedagog ekonomiky kultury, hudební a divadelní kritik a kulturolog). Tyto komise projekty hodnotí pomocí bodů přidělovaných podle detailních kritérií (přínos a invenčnost projektu, historie a úspěšnost žadatele apod.). V druhém kole projekty hodnotí celá Komise Rady města Brna pro kulturu, jedná především o ekonomice a navrhuje výši podpory. Návrh ve třetím kole posuzuje Rada města Brna, která do hodnocení spíše nevstupuje a postupuje materiál zastupitelstvu. Zastupitelé požadují vysvětlení případných pochybností, a pokud je odůvodnění přesvědčí, návrh na dotace schválí.

Každý systém má své slabiny a může dojít k nesrovnalostem. Poslední slovo patří politikům, což Brno kulturní, platforma hlídající spravedlivé a transparentní rozdělování veřejných peněz na kulturu, kritizuje. Ovšem jedině volení zastupitelé jsou ze zákona odpovědní za rozdělení veřejných prostředků. Proto vedení města zavedlo tzv. individuální dotace, jimiž zastupitelé mohou účelově podpořit některé aktivity. Jen namátkou uvedu provoz Českého filharmonického sboru Brno, o. p. s., který je profesionálním tělesem, ale není příspěvkovou organizací. Dále například Jazzfest, Mezinárodní soutěž L. Janáčka, Mezinárodní folklorní festival Brno, Moravia Music Fest, Měsíc autorského čtení a další. Patří sem i Majáles či Čarodějáles, což jsou akce pro široké spektrum návštěvníků a jde o marketingové aktivity města. Důležité je, že finance na tyto akce jdou mimo rozdělovaných 30 milionů na dotační systém.

Po schválení zastupitelstvem jsou s žadateli sepsány smlouvy a po ukončení projektu dodají žadatelé podklady pro vyhodnocení a vyúčtování dotace. Je to proces zdlouhavý, a proto nepříjemný, ale požadavek na transparentnost a zákonnost využití veřejných prostředků je neúprosný i v oblasti kultury.

Karla Hofmannová

Autorka je zastupitelkyní města Brna a předsedkyní Komise Rady města Brna pro kulturu

  • Autor: DN
  • Publikováno: 21. června 2017

Komentáře k článku: Rozdělování veřejných peněz v Brně

  1. Bohumil Nekolný

    A jsme stále stejní!
    Poslední slovo patří politikům, píše paní zastupitelkyně… Ten vtip spočívá v tom, že ve slušné Evropě, když už radnice či ministerstvo rozhodne jinak než expertní orgán, musí to veřejně zdůvodnit a obhájit. O „individuálních dotacích“ mimo grantové systémy se mi už nechce ani psát. Přesto přiznávám Brnu pokrok v Haškově duchu mezí zákona.

    16.06.2017 (9.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Martin Bernátek

    Pozor,
    Brno kulturní kritizuje neférovost a netransparentnost nedávného rozdělení dotací, konkrétně a) rozšíření individuálních dotací, b) veřejnosti a hodnotitelům neznámé II. kolo k rozdělení zbylých prostředků, c) protekcionismus vůči jednomu neúspěšnému žadateli, NE to, že o dotacích ve finále rozhodují politici. Ti v této aktuální kauze (viz odkaz níže) měli první, nikoliv poslední slovo.
    Slabiny navíc nemají jen systémy, ale i lidé. Z toho, že zastupitelé jsou zákonně odpovědní za rozdělování prostředků navíc logicky nevyplývají žádné důvody pro existenci individuálních „zastupitelských“ dotací, jak je sugerováno. Domnívám se, že smyslem článku je vytvořit jen „kouřovou clonu“.

    Podrobněji zde: http://www.brnokulturni.cz/netransparentnost-a-neferovost-dotaci-pro-kulturu-v-brne/

    19.06.2017 (22.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Josef Herman

    Článek
    nemá být kouřovou clonou, jen dává možnost zástupcům donátorů (MKČR, radnic) vyjádřit své stanovisko, a tedy také možnost na jejich tvrzení reagovat, jak jste učinil a jak učinil i pan Nekolný.
    Děkuji za ohlasy.

    19.06.2017 (22.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,