Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Rozdělování veřejných peněz v Brně

V Brně se po roce 1989 pomalu a s obtížemi tvořil systém, který je úřední řečí popsán ve třech dokumentech, dostupných na webu města (www.brno.cz). Systém se dále vyvíjí, neboť současné vedení města chápe, že kultura není jen žrout peněz, ale vytváří image města, láká movité turisty a formuje podhoubí uměnímilovných obyvatel, kteří plní kulturní sály. A to nemluvím o jedenácti příspěvkových organizacích v kultuře, které město zřizuje a financuje, ale o nezávislých subjektech žádajících o dotace v grantových řízeních.

Objem finančních prostředků se letos v rozpočtu města ztrojnásobil na třicet milionů, o které se soutěží v deseti vypsaných dotačních programech: audiovizuální tvorba (film) a nová média (audiovize) – divadlo, performance a cirkus – hudba – klubová činnost – kulturněvzdělávací a zájmová činnost – literatura – umělecká řemesla a lidové tradice (folklor) – tanec – výtvarné umění, fotografie, design a architektura – významná kontinuální víceletá kulturní činnost a kulturní akce velkého rozsahu. Lze žádat o jednoroční i o čtyřletou podporu, která zajišťuje kontinuitu jako benefit, který nemají ani příspěvkové organizace. V roce 2017 bylo podáno 437 žádostí, 425 jich bylo hodnoceno, z toho 32 žádostí o čtyřleté dotace. Letos bylo podpořeno nejvíc projektů v celé porevoluční historii Brna.

Došlé přihlášky nejprve posoudí po formální stránce odbor kultury Magistrátu města Brna. Poté je v prvním kole hodnotí jednotlivé komise, které jsou jmenovány pro příslušný dotační program ve složení dva odborníci pro danou oblast a jeden člen Komise Rady města Brna pro kulturu, tedy politik (mezi nimi však jsou i profesionálové z různých oborů kultury, třeba brněnský knihkupec a nakladatel, výtvarnice, znalec folkloru a hudby, pedagog ekonomiky kultury, hudební a divadelní kritik a kulturolog). Tyto komise projekty hodnotí pomocí bodů přidělovaných podle detailních kritérií (přínos a invenčnost projektu, historie a úspěšnost žadatele apod.). V druhém kole projekty hodnotí celá Komise Rady města Brna pro kulturu, jedná především o ekonomice a navrhuje výši podpory. Návrh ve třetím kole posuzuje Rada města Brna, která do hodnocení spíše nevstupuje a postupuje materiál zastupitelstvu. Zastupitelé požadují vysvětlení případných pochybností, a pokud je odůvodnění přesvědčí, návrh na dotace schválí.

Každý systém má své slabiny a může dojít k nesrovnalostem. Poslední slovo patří politikům, což Brno kulturní, platforma hlídající spravedlivé a transparentní rozdělování veřejných peněz na kulturu, kritizuje. Ovšem jedině volení zastupitelé jsou ze zákona odpovědní za rozdělení veřejných prostředků. Proto vedení města zavedlo tzv. individuální dotace, jimiž zastupitelé mohou účelově podpořit některé aktivity. Jen namátkou uvedu provoz Českého filharmonického sboru Brno, o. p. s., který je profesionálním tělesem, ale není příspěvkovou organizací. Dále například Jazzfest, Mezinárodní soutěž L. Janáčka, Mezinárodní folklorní festival Brno, Moravia Music Fest, Měsíc autorského čtení a další. Patří sem i Majáles či Čarodějáles, což jsou akce pro široké spektrum návštěvníků a jde o marketingové aktivity města. Důležité je, že finance na tyto akce jdou mimo rozdělovaných 30 milionů na dotační systém.

Po schválení zastupitelstvem jsou s žadateli sepsány smlouvy a po ukončení projektu dodají žadatelé podklady pro vyhodnocení a vyúčtování dotace. Je to proces zdlouhavý, a proto nepříjemný, ale požadavek na transparentnost a zákonnost využití veřejných prostředků je neúprosný i v oblasti kultury.

Karla Hofmannová

Autorka je zastupitelkyní města Brna a předsedkyní Komise Rady města Brna pro kulturu

  • Autor: DN
  • Publikováno: 21. června 2017

Komentáře k článku: Rozdělování veřejných peněz v Brně

  1. Bohumil Nekolný

    A jsme stále stejní!
    Poslední slovo patří politikům, píše paní zastupitelkyně… Ten vtip spočívá v tom, že ve slušné Evropě, když už radnice či ministerstvo rozhodne jinak než expertní orgán, musí to veřejně zdůvodnit a obhájit. O „individuálních dotacích“ mimo grantové systémy se mi už nechce ani psát. Přesto přiznávám Brnu pokrok v Haškově duchu mezí zákona.

    16.06.2017 (9.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Martin Bernátek

    Pozor,
    Brno kulturní kritizuje neférovost a netransparentnost nedávného rozdělení dotací, konkrétně a) rozšíření individuálních dotací, b) veřejnosti a hodnotitelům neznámé II. kolo k rozdělení zbylých prostředků, c) protekcionismus vůči jednomu neúspěšnému žadateli, NE to, že o dotacích ve finále rozhodují politici. Ti v této aktuální kauze (viz odkaz níže) měli první, nikoliv poslední slovo.
    Slabiny navíc nemají jen systémy, ale i lidé. Z toho, že zastupitelé jsou zákonně odpovědní za rozdělování prostředků navíc logicky nevyplývají žádné důvody pro existenci individuálních „zastupitelských“ dotací, jak je sugerováno. Domnívám se, že smyslem článku je vytvořit jen „kouřovou clonu“.

    Podrobněji zde: http://www.brnokulturni.cz/netransparentnost-a-neferovost-dotaci-pro-kulturu-v-brne/

    19.06.2017 (22.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Josef Herman

    Článek
    nemá být kouřovou clonou, jen dává možnost zástupcům donátorů (MKČR, radnic) vyjádřit své stanovisko, a tedy také možnost na jejich tvrzení reagovat, jak jste učinil a jak učinil i pan Nekolný.
    Děkuji za ohlasy.

    19.06.2017 (22.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,