Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Rozdělování veřejných peněz v Brně

V Brně se po roce 1989 pomalu a s obtížemi tvořil systém, který je úřední řečí popsán ve třech dokumentech, dostupných na webu města (www.brno.cz). Systém se dále vyvíjí, neboť současné vedení města chápe, že kultura není jen žrout peněz, ale vytváří image města, láká movité turisty a formuje podhoubí uměnímilovných obyvatel, kteří plní kulturní sály. A to nemluvím o jedenácti příspěvkových organizacích v kultuře, které město zřizuje a financuje, ale o nezávislých subjektech žádajících o dotace v grantových řízeních.

Objem finančních prostředků se letos v rozpočtu města ztrojnásobil na třicet milionů, o které se soutěží v deseti vypsaných dotačních programech: audiovizuální tvorba (film) a nová média (audiovize) – divadlo, performance a cirkus – hudba – klubová činnost – kulturněvzdělávací a zájmová činnost – literatura – umělecká řemesla a lidové tradice (folklor) – tanec – výtvarné umění, fotografie, design a architektura – významná kontinuální víceletá kulturní činnost a kulturní akce velkého rozsahu. Lze žádat o jednoroční i o čtyřletou podporu, která zajišťuje kontinuitu jako benefit, který nemají ani příspěvkové organizace. V roce 2017 bylo podáno 437 žádostí, 425 jich bylo hodnoceno, z toho 32 žádostí o čtyřleté dotace. Letos bylo podpořeno nejvíc projektů v celé porevoluční historii Brna.

Došlé přihlášky nejprve posoudí po formální stránce odbor kultury Magistrátu města Brna. Poté je v prvním kole hodnotí jednotlivé komise, které jsou jmenovány pro příslušný dotační program ve složení dva odborníci pro danou oblast a jeden člen Komise Rady města Brna pro kulturu, tedy politik (mezi nimi však jsou i profesionálové z různých oborů kultury, třeba brněnský knihkupec a nakladatel, výtvarnice, znalec folkloru a hudby, pedagog ekonomiky kultury, hudební a divadelní kritik a kulturolog). Tyto komise projekty hodnotí pomocí bodů přidělovaných podle detailních kritérií (přínos a invenčnost projektu, historie a úspěšnost žadatele apod.). V druhém kole projekty hodnotí celá Komise Rady města Brna pro kulturu, jedná především o ekonomice a navrhuje výši podpory. Návrh ve třetím kole posuzuje Rada města Brna, která do hodnocení spíše nevstupuje a postupuje materiál zastupitelstvu. Zastupitelé požadují vysvětlení případných pochybností, a pokud je odůvodnění přesvědčí, návrh na dotace schválí.

Každý systém má své slabiny a může dojít k nesrovnalostem. Poslední slovo patří politikům, což Brno kulturní, platforma hlídající spravedlivé a transparentní rozdělování veřejných peněz na kulturu, kritizuje. Ovšem jedině volení zastupitelé jsou ze zákona odpovědní za rozdělení veřejných prostředků. Proto vedení města zavedlo tzv. individuální dotace, jimiž zastupitelé mohou účelově podpořit některé aktivity. Jen namátkou uvedu provoz Českého filharmonického sboru Brno, o. p. s., který je profesionálním tělesem, ale není příspěvkovou organizací. Dále například Jazzfest, Mezinárodní soutěž L. Janáčka, Mezinárodní folklorní festival Brno, Moravia Music Fest, Měsíc autorského čtení a další. Patří sem i Majáles či Čarodějáles, což jsou akce pro široké spektrum návštěvníků a jde o marketingové aktivity města. Důležité je, že finance na tyto akce jdou mimo rozdělovaných 30 milionů na dotační systém.

Po schválení zastupitelstvem jsou s žadateli sepsány smlouvy a po ukončení projektu dodají žadatelé podklady pro vyhodnocení a vyúčtování dotace. Je to proces zdlouhavý, a proto nepříjemný, ale požadavek na transparentnost a zákonnost využití veřejných prostředků je neúprosný i v oblasti kultury.

Karla Hofmannová

Autorka je zastupitelkyní města Brna a předsedkyní Komise Rady města Brna pro kulturu

  • Autor: DN
  • Publikováno: 21. června 2017

Komentáře k článku: Rozdělování veřejných peněz v Brně

  1. Bohumil Nekolný

    A jsme stále stejní!
    Poslední slovo patří politikům, píše paní zastupitelkyně… Ten vtip spočívá v tom, že ve slušné Evropě, když už radnice či ministerstvo rozhodne jinak než expertní orgán, musí to veřejně zdůvodnit a obhájit. O „individuálních dotacích“ mimo grantové systémy se mi už nechce ani psát. Přesto přiznávám Brnu pokrok v Haškově duchu mezí zákona.

    16.06.2017 (9.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Martin Bernátek

    Pozor,
    Brno kulturní kritizuje neférovost a netransparentnost nedávného rozdělení dotací, konkrétně a) rozšíření individuálních dotací, b) veřejnosti a hodnotitelům neznámé II. kolo k rozdělení zbylých prostředků, c) protekcionismus vůči jednomu neúspěšnému žadateli, NE to, že o dotacích ve finále rozhodují politici. Ti v této aktuální kauze (viz odkaz níže) měli první, nikoliv poslední slovo.
    Slabiny navíc nemají jen systémy, ale i lidé. Z toho, že zastupitelé jsou zákonně odpovědní za rozdělování prostředků navíc logicky nevyplývají žádné důvody pro existenci individuálních „zastupitelských“ dotací, jak je sugerováno. Domnívám se, že smyslem článku je vytvořit jen „kouřovou clonu“.

    Podrobněji zde: http://www.brnokulturni.cz/netransparentnost-a-neferovost-dotaci-pro-kulturu-v-brne/

    19.06.2017 (22.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Josef Herman

    Článek
    nemá být kouřovou clonou, jen dává možnost zástupcům donátorů (MKČR, radnic) vyjádřit své stanovisko, a tedy také možnost na jejich tvrzení reagovat, jak jste učinil a jak učinil i pan Nekolný.
    Děkuji za ohlasy.

    19.06.2017 (22.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,