Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Rozdělování veřejných peněz v Brně

V Brně se po roce 1989 pomalu a s obtížemi tvořil systém, který je úřední řečí popsán ve třech dokumentech, dostupných na webu města (www.brno.cz). Systém se dále vyvíjí, neboť současné vedení města chápe, že kultura není jen žrout peněz, ale vytváří image města, láká movité turisty a formuje podhoubí uměnímilovných obyvatel, kteří plní kulturní sály. A to nemluvím o jedenácti příspěvkových organizacích v kultuře, které město zřizuje a financuje, ale o nezávislých subjektech žádajících o dotace v grantových řízeních.

Objem finančních prostředků se letos v rozpočtu města ztrojnásobil na třicet milionů, o které se soutěží v deseti vypsaných dotačních programech: audiovizuální tvorba (film) a nová média (audiovize) – divadlo, performance a cirkus – hudba – klubová činnost – kulturněvzdělávací a zájmová činnost – literatura – umělecká řemesla a lidové tradice (folklor) – tanec – výtvarné umění, fotografie, design a architektura – významná kontinuální víceletá kulturní činnost a kulturní akce velkého rozsahu. Lze žádat o jednoroční i o čtyřletou podporu, která zajišťuje kontinuitu jako benefit, který nemají ani příspěvkové organizace. V roce 2017 bylo podáno 437 žádostí, 425 jich bylo hodnoceno, z toho 32 žádostí o čtyřleté dotace. Letos bylo podpořeno nejvíc projektů v celé porevoluční historii Brna.

Došlé přihlášky nejprve posoudí po formální stránce odbor kultury Magistrátu města Brna. Poté je v prvním kole hodnotí jednotlivé komise, které jsou jmenovány pro příslušný dotační program ve složení dva odborníci pro danou oblast a jeden člen Komise Rady města Brna pro kulturu, tedy politik (mezi nimi však jsou i profesionálové z různých oborů kultury, třeba brněnský knihkupec a nakladatel, výtvarnice, znalec folkloru a hudby, pedagog ekonomiky kultury, hudební a divadelní kritik a kulturolog). Tyto komise projekty hodnotí pomocí bodů přidělovaných podle detailních kritérií (přínos a invenčnost projektu, historie a úspěšnost žadatele apod.). V druhém kole projekty hodnotí celá Komise Rady města Brna pro kulturu, jedná především o ekonomice a navrhuje výši podpory. Návrh ve třetím kole posuzuje Rada města Brna, která do hodnocení spíše nevstupuje a postupuje materiál zastupitelstvu. Zastupitelé požadují vysvětlení případných pochybností, a pokud je odůvodnění přesvědčí, návrh na dotace schválí.

Každý systém má své slabiny a může dojít k nesrovnalostem. Poslední slovo patří politikům, což Brno kulturní, platforma hlídající spravedlivé a transparentní rozdělování veřejných peněz na kulturu, kritizuje. Ovšem jedině volení zastupitelé jsou ze zákona odpovědní za rozdělení veřejných prostředků. Proto vedení města zavedlo tzv. individuální dotace, jimiž zastupitelé mohou účelově podpořit některé aktivity. Jen namátkou uvedu provoz Českého filharmonického sboru Brno, o. p. s., který je profesionálním tělesem, ale není příspěvkovou organizací. Dále například Jazzfest, Mezinárodní soutěž L. Janáčka, Mezinárodní folklorní festival Brno, Moravia Music Fest, Měsíc autorského čtení a další. Patří sem i Majáles či Čarodějáles, což jsou akce pro široké spektrum návštěvníků a jde o marketingové aktivity města. Důležité je, že finance na tyto akce jdou mimo rozdělovaných 30 milionů na dotační systém.

Po schválení zastupitelstvem jsou s žadateli sepsány smlouvy a po ukončení projektu dodají žadatelé podklady pro vyhodnocení a vyúčtování dotace. Je to proces zdlouhavý, a proto nepříjemný, ale požadavek na transparentnost a zákonnost využití veřejných prostředků je neúprosný i v oblasti kultury.

Karla Hofmannová

Autorka je zastupitelkyní města Brna a předsedkyní Komise Rady města Brna pro kulturu

  • Autor: DN
  • Publikováno: 21. června 2017

Komentáře k článku: Rozdělování veřejných peněz v Brně

  1. Bohumil Nekolný

    A jsme stále stejní!
    Poslední slovo patří politikům, píše paní zastupitelkyně… Ten vtip spočívá v tom, že ve slušné Evropě, když už radnice či ministerstvo rozhodne jinak než expertní orgán, musí to veřejně zdůvodnit a obhájit. O „individuálních dotacích“ mimo grantové systémy se mi už nechce ani psát. Přesto přiznávám Brnu pokrok v Haškově duchu mezí zákona.

    16.06.2017 (9.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Martin Bernátek

    Pozor,
    Brno kulturní kritizuje neférovost a netransparentnost nedávného rozdělení dotací, konkrétně a) rozšíření individuálních dotací, b) veřejnosti a hodnotitelům neznámé II. kolo k rozdělení zbylých prostředků, c) protekcionismus vůči jednomu neúspěšnému žadateli, NE to, že o dotacích ve finále rozhodují politici. Ti v této aktuální kauze (viz odkaz níže) měli první, nikoliv poslední slovo.
    Slabiny navíc nemají jen systémy, ale i lidé. Z toho, že zastupitelé jsou zákonně odpovědní za rozdělování prostředků navíc logicky nevyplývají žádné důvody pro existenci individuálních „zastupitelských“ dotací, jak je sugerováno. Domnívám se, že smyslem článku je vytvořit jen „kouřovou clonu“.

    Podrobněji zde: http://www.brnokulturni.cz/netransparentnost-a-neferovost-dotaci-pro-kulturu-v-brne/

    19.06.2017 (22.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Josef Herman

    Článek
    nemá být kouřovou clonou, jen dává možnost zástupcům donátorů (MKČR, radnic) vyjádřit své stanovisko, a tedy také možnost na jejich tvrzení reagovat, jak jste učinil a jak učinil i pan Nekolný.
    Děkuji za ohlasy.

    19.06.2017 (22.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,