Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Rotrekl / Františák / Maška: Podezřelá krajina s anděly

Režie Martin Františák, ND Brno, Reduta

02 Sukces_fmt

„Spílání Brnu“ nepředstavuje novou instituci tamní komunální politiky, ale přichází s ním Národní divadlo Brno, přesněji jeho scéna Reduta, a autoři se zjevně inspirovali názvem Handkeho hry Spílání publiku. Cyklus chce městu a jeho lidem připomenout ty, kdo tvořili a vytvářejí především jeho nadčasovou a duchovní „vizáž“.

Inscenace vychází z Rotreklova autobiografického románu Světlo přichází potmě, zaznívají zde básníkovy verše, vidíme jej i v projekci na plátně a slyšíme jeho skutečný hlas. V prostoru básníkova románového díla se prolínají velké dějiny s malými; co je nad hladinou dění, se střídá s tím, co se odehrává pod ní, přítomný čas se křižuje s vhledy do minulosti. Harmonicky, ale stále víc disharmonicky v něm mezi sebou rezonují sféry veřejného, soukromého a intimního života mimořádného lidského údělu ve zlomech a propadech historie. Intimním se dnes často míní pouze milostná dimenze, ale u muže zbožného jako Zdeněk Rotrekl je to také a především řeč od srdce víry: reflektuje v ní neuvěřitelnost vlastního života vepsaného v duši a v hmotných kostech a vyznává se z odpovědnosti před Bohem za svou svobodnou nepodplatitelnou a skrznaskrz nekonformní vůli.

To všechno se v rukou režiséra Martina Františáka nescvrklo v životopisné literární pásmo – divákům se odvíjí před očima plastický obraz děsivého trojdobí s mezníky 1939–1945–1948. Michal Bumbálek v hlavní roli, který nedávno ztvárnil postavu faráře Toufara, přesvědčil i zde, že umí „mluvit z duše“ historické postavy, přímočaře, s váháním, ironicky, ale pokaždé přesně.D

  • Autor: DN
  • Publikováno: 15. března 2016

Komentáře k článku: Rotrekl / Františák / Maška: Podezřelá krajina s anděly

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,