Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Revoluce k ničemu

    Na letošním ročníku festivalu nechyběla ani německojazyčná inscenace Dušana Davida Pařízka. A v inscenaci Moc a vzdor nechyběla typická pařízkovská režijní znamení – meotary a krychlová konstrukce, která vyděluje hlavní „hrací pole“.

    Inscenace Moc a vzdor se odehrává v typické pařízkovské kostce FOTO KIVA

    Rozsáhlý román Macht und Widerstand německého spisovatele bulharského původu Iliji Trojanowa (u nás vyjde v překladu Radky Denemarkové v září 2018) vypráví o životě v Bulharsku před rokem 1989 a hlavně po něm. A konstatuje, že se toho zase tolik nezměnilo. Disident Konstantin – anarchista, který vyhodil do povětří Stalinův pomník – se po revoluci snaží domoci spravedlnosti. V archivech je však téměř vše vygumováno (nic, co bychom neznali i z naší nedávné historie). Konstantinův osud se navíc neustále proplétá s cestami jeho trýznitele Metoděje (ano, opravdu se jmenují jako dva slovanští věrozvěstové).

    Inscenace ze Schauspiel Hannover je pozoruhodná tím, jak navazuje na předchozí Pařízkova díla Proces či Kauzu Schwejk (a jistě i mnohá další), a to nejen ve vizuální rovině, ale také tematicky a ve způsobu vyprávění – je to směs bolestného, mocensky absurdního a legračního. Vypráví se tu o mučení (o němž se však „pouze“ hovoří) a poté se odlehčuje třeba obludným večírkem fízlů (jenž je naopak pojat kostýmově i herecky bujaře a dekadentně).

    „Minimalistický“ Pařízek si vystačí se čtyřmi skvělými herci, jsou to Samuel Finzi, Sarah Franke, Henning Hartmann a Markus John. Především Samuel Finzi jako Konstantin dokáže svou postavu lidsky, nejednoznačně modelovat. Není to žádný kladný hrdina, naopak je to dosti podivný a často i protivný a směšný tatík. A tak působí i jeho trýznitel Metodi v podání Markuse Johna.

    Zásadním problémem českého uvedení na Nové scéně byly téměř nečitelné titulky umístěné po stranách scény. Inscenace je to hodně „upovídaná“, a bylo víc než náročné sledovat herce a zároveň vyvracet hlavu k českému textu (v tomto případě měl být zvolen spíše simultánní překlad).

    Ocenila jsem však politicky nekorektní vtipy. Například ten na téma rovnoprávnosti: ženy samozřejmě volit mohou, ale toto jejich právo se musí vázat na porodnost. (Jinak přece nejsou ženy, že.) Na český překlad románu se těším, touha přečíst si předlohu, kterou inscenace vzbuzují, je, myslím, tou nejlepší vizitkou.

    Schauspiel Hannover – Ilija Trojanow: Moc a vzdor. Režie a scéna Dušan David Pařízek, kostýmy Kamila Polívková, dramaturgie Judith Gerstenberg. Premiéra 15. prosince 2016.


    Komentáře k článku: Revoluce k ničemu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,