Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

René Tuček – pěvec se sexem v hlase

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017 Mariánské Lázně)

V sobotu 26. srpna, pět minut před půlnocí, se v jednaosmdesáti letech uzavřel život operního pěvce René Tučka. Odešel v něm jeden z představitelů velké české pěvecké generace, představované jmény jako Ivo Žídek, Miroslav Švejda, Jaroslav Horáček, Václav Zítek, Jindřich Jindrák či Antonín Švorc, spojené s nejlepšími lety opery Národního divadla.

Tučkova cesta k opeře nebyla snadná, zato vytrvalá. Vedla přes hornické učiliště, kam byl nucen nastoupit jako syn otce, jenž za podivných okolností zmizel ve Francii za druhé světové války. Byl prohlášen za padlého, ale rodina později zjistila, že svůj dobrodružný život skončil až ve venezuelském Caracasu. René se musel vyučit horníkem a pár let poctivě fáral v sokolovském dole Vilém. Zpěv studoval soukromě u Emila Polmana, Marie Gärtnerové, později u Jana Berlíka, Zdeňka Otavy a Přemysla Kočího.

Profesionální pěveckou kariéru začal jako sborista v plzeňské opeře, poté už jako sólista v Českých Budějovicích, kde si poprvé zazpíval i svou nejtypičtější roli, a sice Figara v Lazebníku sevillském. V roce 1960 se stal sólistou Janáčkovy opery v Brně, kde pod vedením šéfa opery a dirigenta Františka Jílka dozrál k stěžejním rolím klasického i moderního barytonového repertoáru. Nastudoval zde své pozdější slavné postavy Evžena Oněgina, Dona Giovanniho či Scarpiu v Tosce. Nejraději vzpomínal na Porgyho z Gershwinovy opery Porgy a Bess. Poprvé si v Brně zazpíval i Andreje Bolkonského v Prokofjevově opeře Vojna a mír, v níž v roce 1971 vstoupil slavně na prkna pražského Národního divadla po boku mladičké a půvabné Gabriely Beňačkové v roli Nataši a Ivo Žídka coby Pierra Bezuchova.

V silné konkurenci se v Národním divadle brzy prosadil mezi významné interprety barytonového oboru. Důvodem byl nejen jeho technicky dokonalý a barevný hlas, ale i schopnost hereckého prožitku, ostatně ne nadarmo se v mládí pokoušel na DAMU studovat činoherní herectví. A v neposlední řadě i jeho sportovní postava a vrozené mužné charisma, s nímž okouzloval zvláště ženské publikum. Při studiu každé postavy promýšlel její komplexní pěvecko-herecké pojetí. V televizních operních inscenacích nepotřeboval tehdy obvyklé činoherní alternace, dokonce sám hrál postavy, jež nazpívali jeho kolegové (například Přemysla zpívaného Václavem Bednářem nebo Lomikara se Zdeňkem Otavou).

Schopnost přemýšlet o zpěvu i dramatickém výrazu zúročil později jako pedagog na pražské HAMU, kde vychoval řadu pěvců. Mezi jeho žáky patří Richard Haan, Martin Bárta, Josef Moravec, Alžběta Poláčková, Eliška Weissová, ale i zpěváci mimo operní obor, jako je Radim Schwab nebo Tomáš Trapl.

Když za mnou René přišel s žádostí o spolupráci na vzpomínkové knize, bylo mi jasné, že to nebudou klasické operní memoáry. Dolovat z něho vzpomínky na operní kariéru nebylo snadné, zato byl neodolatelný vypravěč historek, někdy i velmi lechtivého založení. Vždyť vztah k ženám byl jeho celoživotní inspirací. A tak vznikla knížka nazvaná Sex v hlase, do níž na naši společnou prosbu přispěla úvahami na toto téma řada osobností, sexuologem Radimem Uzlem a psychiatrem Janem Cimickým počínaje, přes pěvce Štefana Margitu, herce Pavla Soukupa, dirigenty Libora Peška a Václava Hybše či semaforského principála Jiřího Suchého až po Karla Gotta. A René Tuček byl šťastný, protože přesně takové vzpomínky si přál. Jak také jinak u muže, který sexu v hlase i projevu měl na rozdávání…

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 23. září 2017

Komentáře k článku: René Tuček – pěvec se sexem v hlase

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,