8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Festivaly Kritika

Proti doprovodnému programu

Pravděpodobně nemá smysl (jako každý rok) psát, že inscenace zařazené do ne-hlavního programu většina festivalových diváků neměla možnost zhlédnout, jelikož se časově překrývaly s těmi z programu hlavního. A že je to škoda, protože například Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii. Divadla Letí považuji za nejprogresivnější a nejnápaditější projekt letošního ročníku.

Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii.

Rodinnou pohodu naruší páru (Dušan Sitek a Zuzana Kronerová) malý, snědý a nechtěný návštěvník FOTO ARCHIV DIVADLA

Původně byl uváděn v pražské galerii DOX, v Plzni ho přezkoušeli na míru Fakultě designu a umění. A už pouhá cesta za uměním byla dobrodružstvím (festivalový autobus samozřejmě do těchto končin nejel), krásná, nová a nyní ztemnělá budova, postavená mezi nákupními centry, předznamenávala apokalypsu. Nebo osvobození.

Během jedné návštěvy mohou diváci z trilogie katalánského dramatika Esteve Solera poznat pouhý zlomek jeho hororově laděných, mrazivě vtipných miniher. Společný je pouze absurdní začátek a brutální konec. Co uvidí v mezičase, si „demokraticky“ zvolí sami. Na základě svých výsledků v bizarně-humorných kvizech se vydávají za jedním z podivných průvodců, který je nazývá kuřátky a jeho sladkost nevěstí nic dobrého. V cíli je jim předveden několikaminutový činoherní, loutkový, výtvarný, filmový i rozhlasový výstup. Poté se zase vrací zpět do čekárny, aby měli možnost další volby.

Aby však tomuto stádu nenarostl hřebínek a nemyslelo si, že má osud ve svých rukou, jsou nachystány bonusy. Občas se losuje, občas jen náhodně vybírá, kdo se zúčastní speciální „atrakce“. Také jsem se na čas stala vyvolenou a v posteli si vyslechla rozhlasovou hru Martiny Schlegelové Pilulka lásky. Inspirace Orwellovým 1984 je nezpochybnitelná.

Proti… zpočátku ve spolubojovnících vyvolává pocity nadšení, vše vypadá jako dobře promyšlená „interaktivní (společenská) hra“, jak zní také podtitul inscenace. Diváci se uculují, opakují po svých průvodcích hesla jako skvělost a geniálnost, i během jednotlivých představení se spíš smějí, mrazivé a apelativní podtóny si hledají cestu k jejich mozku a srdci pomalu. Časem se však tato mozaika začne skládat a napadá vás jediné: manipulovatelnost a obludnost.

Divadlo Letí – Esteve Soler, Martina Schlegelová, Marie Špalová: Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii. Režie Martina Schlegelová, Marián Amsler, Ivan Buraj, Natália Deáková, Daniel Špinar, Sláva Daubnerová, Jana Špalová, JQr, dramaturgie Marie Špalová David Košťák, Renata Venclová, výtvarný koncept Jordi Queralt, Jana Špalová. (Psáno z reprízy 12. září 2015 na Fakultě designu a umění.)