Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

…příští vlna/next wave… se hlásí o slovo v Brně

Festival divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/next wave… se opět představí také v Brně. Od pátku 13. do neděle 15. října láká diváky do HaDivadla a zatím tajné kanceláře Centra experimentálního divadla na představení, performanci, koncerty, projekci i diskusi o směřování alternativního divadla. Všechny projekty spojuje jednoduché, avšak všeříkající motto, kterým je SLOVO (což se italsky řekne právě „motto“).

Dramaturgyně Lenka Dombrovská prozradila, že kladla při skladbě programu důraz na slovo. Mnoho inscenací uvedených v rámci pražské části festivalu vzniklo na základě dramatizací nebo koláží významných literárních děl. A v Brně tomu nebude jinak. Samozřejmě zde základ – tedy slovo – doprovází vizuální a zvuková složka, stále jsme v divadle, i když progresivním. Podstatné je ovšem to, co je vysloveno, říká Lenka Dombrovská.

Brněnský program zahájí soubor Masopust Deníkem zloděje, mysteriózní operou režiséra Jana Nebeského, jenž odvážně propojil deníky dramatika a spisovatele Jeana Geneta s významnou českou barokní básnickou skladbou Bedřicha Bridela Co Bůh? Člověk? Následovat bude site-specific performance Jany Orlové, která letos od festivalu obdržela Poctu jako Objev roku. Projekt To se mi líbí vytvořila přímo pro festival a prostor schodiště.

Miloslav König v mysteriózní opeře Deník zloděje FOTO JOSEFINA RAŠILOVOVÁ

V sobotu naváže soubor Kartel inscenací Ruské pole experimentů v režii Jana Kačeny. Vznikl pod vlivem četby „ruských duší“ a vzdává hold textům Jegora Letova. Lachende Bestien se budou zabývat odkazem Václava Havla. Režisér a interpret Michal Hába se při tvorbě  inscenace Ferdinande! inspiroval Havlovou Audiencí, esejem Moc bezmocných či Anatomií gagu.

V neděli se festival na okamžik přesune do Centra experimentálního divadla, kde bude uvedena divadelní přednáška, kterou vytvořili a hrají divadelní kritici – jmenovitě Vladimír Mikulka, Jakub Škorpil a Martin Švejda. Pod hlavičkou spolku Antonín Puchmajer D. S. uvedou svou „meandrující divadelní konferenci“ Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami, ve které se snaží „přijít na kloub“ mladým lidem.

Meandrující konference Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami FOTO ARCHIV FESTIVALU

Program v HaDivadle uzavře v neděli Divadlo X10 dramatickou prvotinou Mariuse von Mayenburga o vražedné a vraždící lásce. Hru Haarmann pro strašnický soubor z němčiny přeložil J. A. Haidler a v Česku je uváděna poprvé. Režisérka Ewa Zembok do titulní úlohy obsadila herce Jana Grundmana.

Nebudou chybět ani noční setkání s hudbou a především nedělní debata o alternativním divadle, kterou povedou Lenka Dombrovská a Matěj Nytra a zúčastní se jí někteří z hostujících tvůrců.

Více informací naleznete na stránkách: www.nextwave.cz.

Festival vznikl za podpory Ministerstva kultury a statutárního města Brna.

Program:

pátek 13. 10.

HaDivadlo – velký sál
19:30 Masopust: Deník zloděje

HaDivadlo – foyer/schody
21:00 Jana Orlová: To se mi líbí

HaDivadlo – foyer/tunel
22:00 Soft #3

sobota 14. října

HaDivadlo – studio
18:00 Kartel: Ruské pole experimentů

HaDivadlo – velký sál
19:30 LachendeBestien: Ferdinande!

HaDivadlo – studio
21:00  Projekce dokumentárního snímku Člověk si sám se sebou vystačí, respektive nevystačí

HaDivadlo – foyer/tunel
22:00 ok≈könig

neděle 15. října

HaDivadlo – velký sál
15:00 Diskuze A2: Krize a budoucnost alternativního divadla

Centrum experimentálního divadla
18:00 Antonín Puchmajer D.S.: Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami

HaDivadlo – velký sál
19:30 Divadlo X10 – Marius von Mayenburg: Haarmann

  • Autor: DN
  • Publikováno: 11. října 2017

Komentáře k článku: …příští vlna/next wave… se hlásí o slovo v Brně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,