Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

…příští vlna/next wave… se hlásí o slovo v Brně

Festival divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/next wave… se opět představí také v Brně. Od pátku 13. do neděle 15. října láká diváky do HaDivadla a zatím tajné kanceláře Centra experimentálního divadla na představení, performanci, koncerty, projekci i diskusi o směřování alternativního divadla. Všechny projekty spojuje jednoduché, avšak všeříkající motto, kterým je SLOVO (což se italsky řekne právě „motto“).

Dramaturgyně Lenka Dombrovská prozradila, že kladla při skladbě programu důraz na slovo. Mnoho inscenací uvedených v rámci pražské části festivalu vzniklo na základě dramatizací nebo koláží významných literárních děl. A v Brně tomu nebude jinak. Samozřejmě zde základ – tedy slovo – doprovází vizuální a zvuková složka, stále jsme v divadle, i když progresivním. Podstatné je ovšem to, co je vysloveno, říká Lenka Dombrovská.

Brněnský program zahájí soubor Masopust Deníkem zloděje, mysteriózní operou režiséra Jana Nebeského, jenž odvážně propojil deníky dramatika a spisovatele Jeana Geneta s významnou českou barokní básnickou skladbou Bedřicha Bridela Co Bůh? Člověk? Následovat bude site-specific performance Jany Orlové, která letos od festivalu obdržela Poctu jako Objev roku. Projekt To se mi líbí vytvořila přímo pro festival a prostor schodiště.

Miloslav König v mysteriózní opeře Deník zloděje FOTO JOSEFINA RAŠILOVOVÁ

V sobotu naváže soubor Kartel inscenací Ruské pole experimentů v režii Jana Kačeny. Vznikl pod vlivem četby „ruských duší“ a vzdává hold textům Jegora Letova. Lachende Bestien se budou zabývat odkazem Václava Havla. Režisér a interpret Michal Hába se při tvorbě  inscenace Ferdinande! inspiroval Havlovou Audiencí, esejem Moc bezmocných či Anatomií gagu.

V neděli se festival na okamžik přesune do Centra experimentálního divadla, kde bude uvedena divadelní přednáška, kterou vytvořili a hrají divadelní kritici – jmenovitě Vladimír Mikulka, Jakub Škorpil a Martin Švejda. Pod hlavičkou spolku Antonín Puchmajer D. S. uvedou svou „meandrující divadelní konferenci“ Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami, ve které se snaží „přijít na kloub“ mladým lidem.

Meandrující konference Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami FOTO ARCHIV FESTIVALU

Program v HaDivadle uzavře v neděli Divadlo X10 dramatickou prvotinou Mariuse von Mayenburga o vražedné a vraždící lásce. Hru Haarmann pro strašnický soubor z němčiny přeložil J. A. Haidler a v Česku je uváděna poprvé. Režisérka Ewa Zembok do titulní úlohy obsadila herce Jana Grundmana.

Nebudou chybět ani noční setkání s hudbou a především nedělní debata o alternativním divadle, kterou povedou Lenka Dombrovská a Matěj Nytra a zúčastní se jí někteří z hostujících tvůrců.

Více informací naleznete na stránkách: www.nextwave.cz.

Festival vznikl za podpory Ministerstva kultury a statutárního města Brna.

Program:

pátek 13. 10.

HaDivadlo – velký sál
19:30 Masopust: Deník zloděje

HaDivadlo – foyer/schody
21:00 Jana Orlová: To se mi líbí

HaDivadlo – foyer/tunel
22:00 Soft #3

sobota 14. října

HaDivadlo – studio
18:00 Kartel: Ruské pole experimentů

HaDivadlo – velký sál
19:30 LachendeBestien: Ferdinande!

HaDivadlo – studio
21:00  Projekce dokumentárního snímku Člověk si sám se sebou vystačí, respektive nevystačí

HaDivadlo – foyer/tunel
22:00 ok≈könig

neděle 15. října

HaDivadlo – velký sál
15:00 Diskuze A2: Krize a budoucnost alternativního divadla

Centrum experimentálního divadla
18:00 Antonín Puchmajer D.S.: Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami

HaDivadlo – velký sál
19:30 Divadlo X10 – Marius von Mayenburg: Haarmann

  • Autor: DN
  • Publikováno: 11. října 2017

Komentáře k článku: …příští vlna/next wave… se hlásí o slovo v Brně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,