Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Podraz z čistírny

    Na vánoce do Keni, to je dneska moderní! S tímto výkřikem vyrazí na zájezd do Afriky Mrs. Turtle (Ludmila Mecerodová), majitelka londýnské čistírny. Netuší přitom, že ti dva hodní pánové, kteří jí předali cenu Zlatá valcha a zaplatili exotickou dovolenou, se víc než o čisté prádlo zajímají o trezor ukrytý v podzemí. Tak začíná hra Wolfganga Spiera a Pita Fischera Čistírna – groteska s kriminální zápletkou, kterou režisérka Hana Mikolášková uvedla v české premiéře na scéně Východočeského divadla v Pardubicích.

    John (Josef Pejchal) a Peter (Jan Musil), dvojice lupičů, kteří si v čase mezi Vánocemi a Silvestrem razí z čistírny cestu podzemím k trezoru se zlatým pokladem lorda Melbournea, ovšem nejsou žádní tarantinovští drsňáci. Oba se chovají v duchu komediálního žánru s patřičnou dávkou nadsázky a ztřeštěnosti, kterou samozřejmě akcelerují také další postavy. Neodbytná Zákaznice (Lída Vlášková), jež se dožaduje vypraného svetru, a zvědavý, ale zoufale nedovtipný policista Mr. Dobb (Alexandr Postler). A také půvabná Evelyn (Martina Sikorová), prodavačka ze sousedního zverimexu, k jejíž postavě se váže i klasický milostný motiv, neboť John a Peter, jak také jinak, začnou mezi sebou soupeřit o její přízeň…

    Jistě, některé gagy (kladivo či had v pračce) nebo situace (opakované vpády Zákaznice a Mr. Dobba) jsou dobře předvídatelné, neboť mnohokrát viděné v různých obměnách v jiných komediích. Přesto však i Čistírna disponuje solidním smíchotvorným arsenálem. Hana Mikolášková ji totiž nastudovala s citem pro lehkost a přesnost žánru a sexteto účinkujících se drží dle typů přesně rozdělené a odstupňované – a proto působivé – groteskní stylizace svých postav. A co víc – byť jde o hru s německým rodokmenem, inscenace jí vtiskla noblesu anglického humoru. Režisérka navíc nahradila společně s autorem hudby Davidem Smečkou některé dialogy hudbou a akcí. Výsledkem jsou výrazná pohybová intermezza, v nichž se spojila atmosféra němé filmové grotesky i akčních filmů. Do pardubické verze Čistírny vložili inscenátoři také dva písňové bonusy. Jednak The Girl is mine od Michaela Jacksona, kterou John a Peter zpívají pro Evelyn se simultánním tlumočením. Pěkný žertík ovšem ztratí kouzlo, pokud diváci nebudou rozumět českému překladu; což je nicméně záležitost čistě technická. Druhé pěvecké číslo je pro změnu čistý crazy úlet, který si ale komediální tvůrci mohou dovolit. Mr. Dobb vystřihne v kostýmu Santa Clause vypalovačku AC/DC HighwayTo Hell s vánočním textem: Miluju, miluju, Vánoce ty já prostě miluju! Zatančím, zazpívám, dobrý lidi dobře obdaruju…

    Možná, že v rukou jiného režiséra by Čistírna více šlapala jako konverzační komedie a někdo jiný by zase třeba dal větší důraz na rozvíjení situační komiky. Hana Mikolášková však dokázala text posunout trošku dál, když bláznivý svět kriminální grotesky obohatila o některé lehce fantaskní scény vznášející se nad realitou příběhu. A fajnšmekrům pardubická Čistírna připomene i klasický Podraz, neboť ani tady není vše takové, jak se to na první pohled zdá.


    Komentáře k článku: Podraz z čistírny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,