Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Podezřelé a kontroverzní

    Tento dopis předkládáme bez konkrétních podpisů. Jedná se o postřehy některých herců Divadla Polárka, kteří z obav z následných perzekucí nechtějí svá jména zveřejnit.

    Divadlo Polárka. FOTO archiv

    Divadlo Polárka. FOTO archiv Mepass.cz

    Osoby a fakta:

    Mgr. Roman Burián – odvolaný ke dni 31. 5. 2016 z funkce ředitele Kulturního a vzdělávacího střediska „U Tří kohoutů“, příspěvkové organizace

    Tomáš Pavčíkjmenovaný ředitelem Kulturního a vzdělávacího střediska U Tří kohoutů, příspěvkové organizace s účinností od 1. 6. 2016

    Jan Cimr, Tereza Lexová, Alžběta Michalováproklamované nové umělecké vedení Divadla Polárka

    Bronislava Krchňáková, Michal Sopuchstávající vedení Divadla Polárka

    Martin Čičvák: Epištoly k nesmělým milencům (r. M. Čičvák, Divadlo Polárka, Brno, prem. 2. 9. 2002). FOTO JAROSLAV ŠVANDA

    Martin Čičvák: Epištoly k nesmělým milencům (r. M. Čičvák, Divadlo Polárka, Brno, prem. 2. 9. 2002). FOTO JAROSLAV ŠVANDA

    Vzhledem k tomu, že jsme jakožto spolupracovníci Divadla Polárka byli seznámeni s koncepcí nového ředitele KVS a v souvislosti s radikálními pohovory a plánovanými změnami, které byly společně s Janem Cimrem, jenž byl označen jako nový budoucí šéf Polárky, souboru prezentovány, rádi bychom uvedli své stanovisko.

    Koncepce Tomáše Pavčíka postrádá dobře zpracovaný manažerský projekt, kde by byly rozepsány cíle a nástroje, jak jich dosáhnout po stránce ekonomické a provozní. Toto vyvolává znepokojení nad pracovními jistotami herců a ostatních zaměstnanců. Ve většině profesionálně fungujících divadel při změně vedení dochází k pohovorům s uměleckými a technicko-provozními složkami v zimě, aby tito zaměstnanci měli možnost si najít práci v oboru, protože divadlo funguje podle sezon. Většinou se nové vedení seznámí cca půl roku s chodem atd. Dělat pohovory takto narychlo je neetické a neprofesionální.

    Tomáš Pavčík. FOTO archiv Malého divadla kjógenu

    Tomáš Pavčík. FOTO archiv Malého divadla kjógenu

    Hned dva dny po jmenování Tomáše Pavčíka byly vedeny s herci a zaměstnanci pohovory s „budoucím uměleckým šéfem“ Janem Cimrem, který ale není oprávněn takto jednat, jelikož nemá zatím žádnou smlouvu ani pověření. Několika lidem z tech. složek, kteří pracují dobře, bylo naznačeno, že by bylo lepší, kdyby odešli. Tři herci řekli, že odejdou sami, na což jim bylo sděleno, že se s nimi v příští sezóně stejně nepočítá, a čtvrtému herci bylo naznačeno, aby odešel.

    Jedná se tedy celkem o osm lidí z organizace, která čítá pouze dvě desítky pracovníků.

    Herci nemají žádný výhled, co s nimi od nové sezóny bude, protože na to nové budoucí vedení nebylo schopno odpovědět. Bylo jim řečeno, že budou různé formy spolupráce, ale nic konkrétního. Údajně se bude rušit minimálně polovina hracích titulů (některé, které byly premiérované i letos se skvělými recenzemi od kritiků i návštěvníků). U nových inscenací to považujeme za mrhání veřejnými zdroji, pokud to nemá opodstatnění dané hodnocením odborné komise, nikoli čerstvého absolventa JAMU.

    Jan Cimr. FOTO archiv HN

    Jan Cimr. FOTO archiv HN

    Jan Cimr jakožto ještě student dostal v Polárce příležitost jako šéf techniky a režisér. Víme, že svou práci nevykonával příliš dobře, a proto s ním současné vedení chtělo rozvázat pracovní poměr. Proto taky několik pohovorů bylo vnímáno jako jeho osobní msta (jsou to ti lidé, kteří jeho práci kritizovali). Proto považujeme za vrchol nemorálního jednání, že chce ze dne na den nechat odejít produkční a vedoucí divadla a současného uměleckého šéfa a není ochotný přijít s nějakým jiným profesionálním a hlavně připraveným modelem spolupráce.

    Změna v managementu, nebo na produkci se také realizuje postupně, protože se tím zamezí případným problémům. Do nového vedení mají nastoupit 3 čerství absolventi, kteří nemají téměř žádné zkušenosti (Jan Cimr, Alžběta Michalová, Tereza Lexová – herečka, která má ale zastávat funkci produkční a má minimální zkušenosti v produkci a managementu). To také v praxi není příliš běžné. Většinou se zaučují minimálně rok u předešlého vedení, nebo produkčních či manažerů. Budoucí šéfové většinou musí mít již nějakou praxi v oboru.

    Nehledě k personálním změnám je podivné, že se Tomáš Pavčík měl v loňském roce stát ředitelem dětského divadla Radost, k čemuž po výrazných protestech tamějších pracovníků nakonec nedošlo.

    Divadlo Polárka, Brno. FOTO archiv Informuji.cz

    Divadlo Polárka, Brno. FOTO archiv Informuji.cz

    Závěrem uveďme, nestandartní a minimálně neetický čas celého procesu (30. 5. 2016 podle zápisu Rady Městské části Brna střed došlo k odvolání ke dni 31 .5. 2016 ředitele Romana Buriána, z dodnes nezveřejněných důvodů, 1. 6. jmenování nového ředitele Tomáše Pavčíka a 3. 6. 2016 již byla téměř polovině pracovníkům Polárky naznačena výpověď, tedy vše se událo během čtyř dnů), zrušení celého dramaturgického plánu (na sezónu, která má začít za méně než tři měsíce), rušení již nasmlouvaných zájezdů a nakonec také podezřelé a kontroverzní paralely ve výběrových řízeních do dvou dětských divadel za poslední rok.

    Herci Divadla Polárka

    ///

    Více zde: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3657140

    Více na i-DN:

    Divadlo Polárka v ohrožení?

    Divadlo Polárka může po letech zvednout hlavu

    • Autor:
    • Publikováno: 29. června 2016

    Komentáře k článku: Podezřelé a kontroverzní

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,