Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin ráno. Belgické divadlo Theater De Spiegel cílí své Bubnuj! na děti od jednoho roku do čtyř let, a tak ve foyer Malého divadla šveholilo několik desítek dětí z mateřských škol. Pak se spořádaně vzaly za ruce a následovaly dva muzikanty do sálu, kde stála kostra obřího stanu z bubnů, bubínků, samotných blán či zas jen rámů. Tajuplný, magický prostor. V něm a kolem něj nás Joeri Wens a Nicolas Ankoudinoff usadili. A na pětačtyřicet minut ho rozžili hudbou (kromě bubnů ještě flétna a saxofon), stínohrou a dalšími kouzly, při nichž jako by v bubnu bublala voda a v prostoru tančily červené balonky. Bubínky se v rukou muzikantů proměnily v pálky – i ping-pong může být hudbou! Stejně jako kuličky, když utíkají v drážkách nad hlavami diváků. Na představení, které jsem spoluprožila, sledovaly děti dění s půvabným zaujetím a úžasem – a po jeho skončení samy zvědavě ovládly a rozezněly prostor.

Belgická inscenace Bubnuj! okouzlila děti i dospělé FOTO JOSEF PTÁČEK

Inscenace Bubnuj! získala dvě z osmi cen 24. ročníku festivalu Mateřinka – přehlídky loutkového divadla určeného nejmenším. Oceněni byli Karel Van Ransbeeck za koncept a režii, Wim Van de Vyver za výpravu, dvojice muzikantů obdržela ještě čestné uznání. Lépe dopadla jen domácí inscenace Čechy leží u moře s třemi cenami (Barbora Jakůbková za výpravu, Vít Peřina za dramaturgii a autorský podíl na scénáři a Michaela Homolová za režii a rovněž za autorský podíl na scénáři), k tomu dvě čestná uznání – za hudbu a za kolektivní herecké provedení. S belgickým projektem má liberecká poetická koláž to nejpodstatnější společné – slovy festivalové poroty: …svobodnou plavbu na vlnách fantazie. I v Naivním divadle se hraje se světlem a stíny, s výtvarnými objekty z papíru, dřeva a látky, které dostávají v rukou herců nové významy. Navíc tu odehrají i útržky konkrétních příběhů a netematizují jen lidskou hravost a fantazii, ale vypovídají o lidech, jejich setkáních a hledání. Skutečně výjimečná inscenace.

První klíčový poznatek z letošní Mateřinky: výtvarná a hudební imaginace, která zavede děti do zázračného světa snů a představ, zmůže mnohem víc než jakákoli slova. Dánský Teater Blik také na festivalu odehrál představení, které programově nestaví na slově, ale na objevování možností skrytých ve věcech kolem nás. V originále Wow!, v překladu Jejda!, si ale herečka Gertrud Exner oblíbila: Páni! a Co je to? – Z poskládaného papíru vzniknou sukénka, sluníčko, harmonika, vodopád, do velké papírové krabice je možné se schovat, nebo z ní vytáhnout menší, z té ještě menší atd. Hravé, leč oproti dvěma oceněným inscenacím je tu neočekávaných momentů a odvázané fantazie výrazně méně. Ale stejně je to zjevně účinnější cesta nežli vyprávět a vyprávět a vyprávět.

A že se na Mateřince tentokrát vyprávělo hodně. Především pohádky. V horším případě herci vyprávěli či hráli příběh a jen ilustrovali slova akcí loutek, či dokonce spíše hraček. Jana Vyšohlídová z královéhradeckého Divadla U staré herečky v Ošklivém káčátku nebo slovinské Lutkovno gledališče Ljubljana Houseti medvědem přitom nepředvedly žádnou zvláštní divadelní invenci, ani loutkářský um, ani schopnost navázat intenzivnější kontakt s publikem.

A to už je druhý klíčový poznatek z letošní Mateřinky: v případě malých dětí je – více nežli jindy – důležitý přímý kontakt. Ví to Tomáš Machek z Divadla ToTeM, který pohádku O Smolíčkovi alespoň pravidelně přerušoval otázkami typu: Copak zraje v lese v létě? Co všechno můžeme vyrobit ze švestek? Kontakt s dětmi byl bezpečně navázán a udržen, leč mám dojem, že v dětské paměti nakonec ulpí místo originálních loutek a příběhu právě tyto otázky, které s pohádkou nemají moc společného… V jihočeském Malém divadle zase do inscenace Radovanovy radovánky režisér a scenárista Jiří Jelínek zařadil žížalí závod, kterého se účastní celé hlediště. Inscenace je pozoruhodná tím, že na rozdíl od většiny ostatních rezignuje na vyprávění příběhu, jen se v ní kupí (rádoby) komické situace. Obávám se ale, že hlavní sdělení, že se máme všichni co možná nejvíce radovat, se v té změti scének poněkud ztratí. Stejně tak si nejsem jistá, jestli za vším tím urputným popisováním putování Malého pána v inscenaci pražského Divadla B nakonec nezanikne, že na konci najde, co mu chybělo, totiž kamaráda.

A ještě třetí klíčový poznatek z letošní Mateřinky: i tam, kde slova hrají důležitou roli, jim to bezpečně natře každá divadelní akce. A to i v inscenacích her tak důvtipné a vtipné autorky, jakou je Iva Peřinová. Během představení Kolíbá se velryba z plzeňské Alfy (režie Tomáš Dvořák) už bylo dětské publikum při dialozích loutek trochu netrpělivé, zato jednoznačně zabraly groteskní „předscény“ klaunské dvojice Josef Jelínek a Petr Vydarený. A jakkoli získal Filip Jevič cenu za dramatizaci pohádky Boženy Němcové Bajaja, v padesátiminutovém představení Studia Damúza stejně nejvíc působily dramatické souboje s drakem.

Ovšem ať mám k jednotlivým inscenacím jakékoli výhrady, i když jsem se někdy bavila více, někdy méně, stejně jako dětské publikum, které své pocity ostatně dává nekompromisně najevo, Mateřinka 2017 každopádně nabídla velmi inspirativní pohled na loutkové divadlo pro nejmenší. A minimálně tři představení, které patří k tomu nejlepšímu, co jsem v divadle, nejen tom loutkovém, kdy viděla – k dvěma výše zmíněným (Bubnuj! a Čechy leží u moře) ještě doplňuji nesoutěžní (určenou pro dospělé publikum) inscenaci Filipa Homoly, jež je uváděna v Naivním divadle: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých.

  • Autor: Lenka Šaldová
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Plavba na vlnách imaginace

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,