Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Báseň monumentálního minimalisty

Jako základ pro další bizarní výpravu do obludně groteskních světů si Miroslav Bambušek vybral hru německého dramatika Rainalda Goetze Pevnost: Řeč o zničení. Autor nevybíravým, přesto mnohdy vtipným způsobem komentuje situaci v Německu 90. let, kde se diskuse nad holokaustem přenesla ze seriózní historicko-společenské roviny do rozjuchaného, banalizujícího rámce popkultury. V básnivých i naturalisticky detailních slovních obrazech tematizuje proměnu vnímání dějin. Jeho cynicky prorocké komentáře zosobňuje řada bizarních postav i osob s reálným předobrazem (např. spisovatel Peter Weiss nebo poválečná protinacistická aktivistka Beata Klarschveld). Bambušek inscenaci staví především na dekadentní show Německo hledá superoběť moderovanou dvojicí Hape (Petr Čtvrtníček) a Katja (Dora Bouzková). Bambušek podvratný a jízlivý obraz zlehčování závažných témat vnímá jako důvod, jak se „ubavit k smrti“.

Pevnost (Řeč o zničení)

Richard Němec, Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Jan Lepšík v dekadentní show Miroslava Bambuška FOTO JAN DVOŘÁK

Komplikovaný text zinscenoval jako obrazově agresivní mozaiku, ve které znepokojivý, i když vtipný obsah přehlušuje smrští barevných filtrů, stroboskopem i disharmonickou hudbou Petra Kofroně a Petra Krušelnického. Ve změti nesrozumitelných výkřiků, které lze přirovnat k bolestivému kvílení a bojovným povykům, se ovšem objevují i diametrálně odlišné pasáže.

Mezi ně patřily tiché, významově i formálně koncentrované výstupy, jejichž dominantou byl výkon Milana Stehlíka. Pomalu, soustředěně předříkával text, a paradoxně tím přehrával některé dynamičtější spoluhráče. Subtilní obrazy, které lze připodobnit k recitaci ponurého básníka, jsou výrazné nejen inscenačně, ale také obsahově. Metaforické promluvy postavy nazvané Mnemopat Stehlík zasazuje do ambientních, zvukově umírněnějších hudebních ploch a režisér tak nechává vyznít největší přednosti Goetzova textu. V úvodní sekvenci sedí Stehlík za stolem, skoro jako zakletý, a hovoří o mrtvých, kteří vystoupili ze zdí a obrazů na stěnách. Na snový začátek navazuje také obdobně melancholický závěr, ve kterém Mnemopat ozřejmí smysl textu promluvou: …kolem každého hluku; hluk mrtvého nehluku; sedíme v pevnosti ze slov; abychom nebyli v tichu; abychom neslyšeli mrtvé.

Bambuškova inscenace je surovou vizuální koláží. Na síle jí ubírají občas nepřehledné scény. Pevnost je naopak strhující v momentech, které jsou formálně úsporné a režisér v nich nechává plně zaznít kvality textu.

Hodnocení: 4

Viz také Freak Show od Vladimíra Hulce (hodnocení 2)

MeetFactory – Rainald Goetz: Pevnost (Řeč o zničení). Překlad Martina Černá. Režie Miroslav Bambušek, dramaturgie Matěj Samec, výprava Jana Preková, hudba Petr Krušelnický. Premiéra 20. prosince 2013. (Psáno z reprízy 8. ledna 2014.)

  • Autor: Martin Macháček
  • Publikováno: 03. února 2014

Komentáře k článku: Báseň monumentálního minimalisty

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 9.-26. 9. 2016

Číslo 15/2016 (13. 9.-26. 9. 2016)

Obsah čísla 15/2016

Sukces měsíce

Limbo (Austrálie): Limbo

sukces Letní Letné 2016

Dotazník

Petr Horníček

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kladenská fraška, díl...

S mírnou nadsázkou lze tvrdit, že...

Fejeton

České léto, horké září

Letošní léto bylo, jak má být. My...

Glosa

Vyhovuje Pan Nikdo

Byl bych velmi rád, kdyby se Proces...

Opera poprvé v Karlíně

V úterý 13. září zahájil soubor...

Tryzna za lepší včerejšky

Léto bylo opravdu vzrušující, plné...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Slovenské národné divadlo uvede 20. a...

Kritika

Na Smíchově hoří

Německá spisovatelka Sudabeh Mohafez...

Honba za snem ostravskou...

Režisérka Anna Klimešová uvedla se...

Hospodské theatrum mundi

Filosofu a básníku Ladislavu Klímovi...

Město na dně Venuše

Inscenace Zlaté město Chemického...

S tím Uhdem je ale legrace,...

V rámci volného cyklu Česká (a...

Čím větší, tím lepší?...

Letní Letná českým divákům...

Dürrenmatt baví Brno

Když Friedrich Dürrenmatt vyhověl...

Kritický žebříček 15/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

De facto zázrak

Skladatel, dirigent a flétnista Petr...

Čím větší, tím lepší?...

Letní Letná českým divákům...

Rozhovor

Ondřej Hýbl: Kjógen je jako...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Rosťa Novák: Vracím se na...

Rozhovor s principálem Cirku La Putyka

Kontext

Dobrat se pravdy poezií –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Nominace na Cenu Divadelních...

Ceny Divadelních novin budou letos...

Cesta k divadlu

Národní muzeum informuje

Evropské fórum hereckých...

Herecká asociace informuje

Podoby – Genetika

Stručný obsah příspěvku zde není...

DIOD – Divadlo otevřených...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Jan Vodňanský / Petr Skoumal &...

Snaživé obrázky z...

knihovnička

Autora, nebo život!

Autora, nebo život!

FRANK HOMEYER

Druhý ročník Festivalu nahých forem...

Zahraničí

Co prosťáčkovi peep show, ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Výročí

Výročí 16.−30. září

Muroň Eduard, herec (16. 9. 1931) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zahradní slavnosti...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2016



Obsah,