Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Petr Váša

Dívám se z okna a vidím, že podzim je už opravdu v plném proudu. Svědčí o tom i rýma, která mě vítá hned po probuzení a jejíž následky na sobě vidím při letmém pohledu do zrcadla. Podívám se tedy raději do jedné ze svých nejoblíbenějších knih z poslední doby, Atlasu lidského těla Pierluigiho Diana, kapitola o imunitě, aby bylo jasné, co se ve mně děje. Kniha je tvořena téměř pouze fotografiemi. Jenom si ji prolistovat je životní zážitek! Všechny ty ohromně zvětšené části těla, orgánů… Makrofág pohlcující bakterii vypadá jako z nějaké opravdu vzdálené planety, o bakterii ani nemluvě, celá scéna pak jako dílo vrcholného abstraktního expresionismu. Přitom se něco podobného odehrává jen kousek pod povrchem toho, co jsem zvyklý považovat za své „já“, a pokud řeknu, že jsem to tedy taky já, makrofág by mohl protestovat, jaképak taky, raději tu argumentaci nebudu domýšlet. A abstrakce? Těžko si představit něco konkrétnějšího než fotografii řekněme chuťových pohárků na jazyku, patřičně zvětšenou. A ty neurony! Mí nejoddanější přátelé, co se jen nadřou, abych dopsal tuhle větu, a jak noblesně to přecházejí mlčením a nechají mě žít v iluzi o „já“, kterou v mé hlavě tak obratně sestavují, abych mohl žít v relativním klidu, tedy dokud neotevřu Atlas lidského těla.

Což mi připomíná knihu Lidský mozek Rity Carterové, úžasnou, fantastickou. Mé dosavadní představy o mnoha věcech, mimo jiné také o kráse, rychle berou za své. Musím se nutit, abych četl něco jiného než pořád tohle.

V létě jsem se konečně přiměl k systematické četbě časopisu UNI. Dotáhl jsem to až na několik kompletně přečtených ročníků a musím říct, že mě kromě všech těch zajímavostí a překvapení z oblasti hudby, literatury, výtvarného umění a antropologie připadá skvělá sama existence takového měsíčníku a lidí, kteří ho drží při životě. Konečně vím, co je to ta Alternativa!

Taky jsem se po čase znova vypravil do hudebního oddělení brněnské Mahenovy knihovny a kromě pár desítek jiných lahůdek jsem zhltnul všechno, co tam mají od Jeanna-Philippa Rameaua, nejen opery, pročetl si všechny buklety, nadchnul se pro tenhle výkon francouzského ducha snad ještě víc, než jsem čekal. Nádhera. Hostina bohů. Nekonečný večírek.

Na různých letních festivalech jsem ocenil hodně dobré hudby, divadla i večírků, nejvíc mě možná nadchla skupina WWW v Boskovicích, konečně původní hiphop bez jakýchkoliv otravných klišé, a Geisslers Hofcomedianten v Hronově – tomu tedy říkám nadčasové baroko! A zcela okouzlený jsem už půl roku úspěchem Christophera Nolana, nejen filmu Počátek. Myslím, že toto je opravdu husarský kousek, proniknout do samého srdce Hollywoodu s takovou náloží nezávislého vidění a donutit davy lidí, aby chodily do kina přemýšlet – kdo by to čekal?

Nedávno jsem byl v Divadle Husa na provázku na premiéře Maestra a Markéty a kromě výhrady k řekl bych zbytečnému křiku některých herců ve druhé části jsem strávil celý následný večírek chválením všech myslitelných složek inscenace, až to některým přítomným začalo být podezřelé. Jistě, i chválit je třeba s mírou, zejména když to je jedna z věcí, které mluvčího baví ze všeho nejvíc. Vracím se tedy zpátky k oknu a stěžuji si na podzim a na rýmu, hlavně na to jejich otřepané spojení. Některé neuronové okruhy dávají vědět, že pokud toto má být konec článku, lze si stěžovat na opomenutí celé řady kulturních jevů, které také zaslouží hlasitou chválu. Výstava Básníci v ulicích! Poslední Hellboy!

Jiná veličenstva mě ale lákají k úvaze, kdo, co a hlavně čím vidí, když se řekne, jak já to vidím. Je o tom zajímavá pasáž v Thagardově Úvodu do kognitivní vědy, ještě si to jednou projdu, abych zjistil, zda aspoň trochu chápu, co se tady vůbec děje.

  • Autor: Petr Váša
  • Publikováno: 09. prosince 2010

Komentáře k článku: Petr Váša

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


29. 11.-12. 12. 2016

Číslo 20/2016 (29. 11.-12. 12. 2016)

Obsah čísla 20/2016

Sukces měsíce

Herman Broch, Ivan Buraj: ...

Trilogie rakouského modernisty Hermanna...

Dotazník

Lukáš Melník

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Koťátko přišel, viděl a...

Příběh „krachujícího“ Divadla...

Glosa

Hovory o hranicích

robíhá Pražský divadelní festival...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo kultury oznámilo, že by...

Kritika

Prodloužená ruka...

První premiérou Jihočeského divadla...

Příliš racionální...

Král Lear v Mladé Boleslavi...

Elegantní bulvár

Martin Čičvák, režisér a kmenový...

Těžká příležitost pro...

Odvážný je úmysl režiséra a šéfa...

Eklekticky zakletý vrch

Národní divadlo Brno uvedlo scénickou...

Levínského dramatické...

Běžný počítačový pokyn „Press...

Ovčáčkova hradní slavnost

To je lež jako věž, nebyla to vička...

Alžbětinec Pavel Kohout

Únorový puč 1948 je dodnes českým...

Apollinský choreograf Petr...

Brněnské Národní divadlo uvedlo v...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2016...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Pavlína Kafková: K roli...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Pálí mě...

Dramatik a režisér Miroslav Bambušek...

Burešová/Otčenášek:...

Rozhovor s uměleckým vedením Divadla...

Kontext

„České“ a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sláva a bída seriálů

Stručný obsah příspěvku zde není...

Těšínská jablůňka

Festival divadel Moravy a Slezska se v...

Loutky v hlubinách moře i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Nenechme kulturu umírat!

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak dál (k...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moving Station / Hemžící se...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Helena Albertová, Markéta...

Zahraničí

Nikolaj Chalezin: Politické...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filmy o německých traumatech

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Leonard Cohen (21. 9. 1934 Montreal,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Daňhelová Milada, tanečnice (3. 12....

Paměti, záznamy, deníky

Příběhy ze zámečku se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Komiks 20/2016

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2016



Obsah,