Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Perikola aneb Klamavá reklama v Brně

Opera Národního divadla v Brně zve publikum všech věkových kategorií na Offenbachovu Perikolu: starší ocení operetní esprit a podívanou a mladší můžeme nalákat na exotickou atmosféru nabitou milostným vzrušením a rychlým dějovým spádem. Na premiéře jsem nezaznamenala nic z toho. Jana Wallingerová, Ondřej Koplík, Jan Šťáva i další sólisté své party solidně odzpívají, ale o operetní lehkosti a jiskřivosti hovořit těžko. Mluvené pasáže jsou upovídané a těžkopádně se vlečou, zvláště když interpreti nesnesitelně zpěvavě štěbetají, nepřirozeně deklamují. Režisér Tomáš Studený je tentokráte nedovedl k přesné herecké stylizaci, a tak přehrávají, upadají do šarží. V symbolickém prostoru členěném různě skládanými obřími písmeny se hraje hodně vousaté divadlo.

Jan Šťáva (Don Andrés) a Jana Wallingerová (Perikola) FOTO JANA HALLOVÁ

Dramaturg Jakub Kruliš ve spolupráci s režisérem sepsal nové libreto – „volně na motivy“ původního. V originále místokrál v převleku obhlíží, jak lid oslavuje jeho narozeniny, v Brně zajde do Národního kabaretu zkontrolovat, kam to vlastně míří štědrá státní dotace. Zpěváci Perikola a Piquillo si tu nezoufají hlady, ambiciózní Perikola od svého milého odchází prostě za kariérou. Perikola jako aktuální společenské divadlo? Proč ne, je to jedna z cest, kterou v poslední době při inscenování tohoto díla šli i v zahraničí. Jenže v Brně chybí odvaha k opravdu razantnímu autorskému gestu: zůstalo u jednotlivých (někdy poněkud nejapných) narážek na politikaření, korupci, úplatnost, nespolehlivost koaličních partnerů… K vytvoření výmluvného obrazu dnešní společnosti mají brněnští inscenátoři / autoři mentálně daleko. Hrdě hlásají, že nová inscenace nabídne divákům unikátní možnost, totiž rozhodnout o tom, jaký bude závěr příběhu! Ano, diváci skutečně o pauze hlasují, zda si má Perikola vybrat Piquilla či místokrále. Mohlo by to být inspirativní, kdyby skutečně existovala dvě zcela různá vyústění – a o osudu postav i celého království by rozhodli diváci. Jenže tady dva různé konce spočívají zřejmě jen v tom, že se Perikola na konci mechanicky přitočí k jednomu či druhému muži. Příznačné – v této pohříchu povrchní inscenaci je opravdu jedno, koho si vybere.

Národní divadlo Brno – Jacques Offenbach: Perikola. Hudební úprava a dirigent Caspar Richter, režie Tomáš Studený, scéna Eva Jiříkovská, kostýmy Kateřina Kerndlová, sbormistr Josef Pančík, choreografie Hana Košíková, dramaturg Jakub Kruliš. Premiéra 6. ledna 2012 v Janáčkově divadle.

  • Autor: Lenka Šaldová
  • Publikováno: 6. Únor, 2012

Komentáře k článku: Perikola aneb Klamavá reklama v Brně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 5.-25. 5. 2015

Číslo 10/2015 (12. 5.-25. 5. 2015)

Obsah čísla 10/2015

Komentář

Květen

Mistrovský lední hokej v Praze hráti...

Osobnost měsíce

Jiří Adámek

režisér a scenárista inscenace...

Dotazník

Lenka Kolihová Havlíková

Dramaturgyně (Činoherní studio v...

K věci

Divadelní svět Brno a Leoš...

Dnes už rozhodně nevybudujeme kolem...

Kronika

Bylo & bude 10/2015

Bylo HAVEL MUKLEM? JEHO CHYBA! Do...

Reportáž

Kritika

Kocovina ze včerejška

Loňští absolventi „alterny“ na...

Krize pravoslaví po česku

Ukrajinská dramatička Anna Jablonská...

Meskalinovské zvuky

Výlet do říše rytmů a zvuků,...

Sdílení lidskosti

Jako autora textu nové inscenace...

Marlowův Faust jako...

Život Shakespearova...

Forman konkuruje Troškovi?

Inscenací v německých zemích...

A ono… nic

Začíná se před oponou. Jakub (Jakub...

Šílená zpráva o šíleném...

O současném maďarském divadle víme...

Lidi patří k lidem?

Inscenace O slavnosti a hostech...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2015

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Karel Steigerwald: Je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Někdo to rád Hor(ác)ké

Když do českých vod šplouchla...

Unes svého kritika, bude tě...

Kritici nejezdí na oblast (samozřejmě...

Opery v Ypsilonu

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Žofie Trnková oslavila...

Zavedl jsem tradici: na každý měsíc...

3LO3

Právě skončily regionální...

Došlo do redakce

Vladimír Merta / Václav Veselý: Kecy...

Kultura / Culture 07–013

Česká účast v projektech spolupráce...

Ježkovy oči!

Nejvyšší stupeň oslavencova...

Zahraničí

Krystian Lupa a jeho děti

Stručný obsah příspěvku zde není...

DDP v cizích službách (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Judith Malina (4. 6. 1926 Kiel, Německo...

Výročí

Výročí 16.–31. května

Kaiser Oldřich, herec (16. 5. 1955) △...

Paměti, záznamy, deníky

Život sedmý aneb Dělat...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2015



Obsah,