Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Perikola aneb Klamavá reklama v Brně

Opera Národního divadla v Brně zve publikum všech věkových kategorií na Offenbachovu Perikolu: starší ocení operetní esprit a podívanou a mladší můžeme nalákat na exotickou atmosféru nabitou milostným vzrušením a rychlým dějovým spádem. Na premiéře jsem nezaznamenala nic z toho. Jana Wallingerová, Ondřej Koplík, Jan Šťáva i další sólisté své party solidně odzpívají, ale o operetní lehkosti a jiskřivosti hovořit těžko. Mluvené pasáže jsou upovídané a těžkopádně se vlečou, zvláště když interpreti nesnesitelně zpěvavě štěbetají, nepřirozeně deklamují. Režisér Tomáš Studený je tentokráte nedovedl k přesné herecké stylizaci, a tak přehrávají, upadají do šarží. V symbolickém prostoru členěném různě skládanými obřími písmeny se hraje hodně vousaté divadlo.

Jan Šťáva (Don Andrés) a Jana Wallingerová (Perikola) FOTO JANA HALLOVÁ

Dramaturg Jakub Kruliš ve spolupráci s režisérem sepsal nové libreto – „volně na motivy“ původního. V originále místokrál v převleku obhlíží, jak lid oslavuje jeho narozeniny, v Brně zajde do Národního kabaretu zkontrolovat, kam to vlastně míří štědrá státní dotace. Zpěváci Perikola a Piquillo si tu nezoufají hlady, ambiciózní Perikola od svého milého odchází prostě za kariérou. Perikola jako aktuální společenské divadlo? Proč ne, je to jedna z cest, kterou v poslední době při inscenování tohoto díla šli i v zahraničí. Jenže v Brně chybí odvaha k opravdu razantnímu autorskému gestu: zůstalo u jednotlivých (někdy poněkud nejapných) narážek na politikaření, korupci, úplatnost, nespolehlivost koaličních partnerů… K vytvoření výmluvného obrazu dnešní společnosti mají brněnští inscenátoři / autoři mentálně daleko. Hrdě hlásají, že nová inscenace nabídne divákům unikátní možnost, totiž rozhodnout o tom, jaký bude závěr příběhu! Ano, diváci skutečně o pauze hlasují, zda si má Perikola vybrat Piquilla či místokrále. Mohlo by to být inspirativní, kdyby skutečně existovala dvě zcela různá vyústění – a o osudu postav i celého království by rozhodli diváci. Jenže tady dva různé konce spočívají zřejmě jen v tom, že se Perikola na konci mechanicky přitočí k jednomu či druhému muži. Příznačné – v této pohříchu povrchní inscenaci je opravdu jedno, koho si vybere.

Národní divadlo Brno – Jacques Offenbach: Perikola. Hudební úprava a dirigent Caspar Richter, režie Tomáš Studený, scéna Eva Jiříkovská, kostýmy Kateřina Kerndlová, sbormistr Josef Pančík, choreografie Hana Košíková, dramaturg Jakub Kruliš. Premiéra 6. ledna 2012 v Janáčkově divadle.

  • Autor: Lenka Šaldová
  • Publikováno: 6. Únor, 2012

Komentáře k článku: Perikola aneb Klamavá reklama v Brně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 6.-6. 7. 2015

Číslo 13/2015 (23. 6.-6. 7. 2015)

Obsah čísla 13/2015

Komentář

Po sjezdu spisovatelů

Ve dnech 5. a 6. června se v Praze...

Osobnost měsíce

Marek Cpin

autor výprav k inscenacím Viktor aneb...

Dotazník

Halka Třešňáková (1972)

Herečka, performerka, choreografka a...

K věci

Evaluovat?

Evaluace coby systémové hodnocení...

Kronika

Bylo & bude 13/2015

Bylo BRUNDIBÁR I DNES UŽITEČNÝ...

Reportáž

Kritika

Maňásci na útěku

Nejenom na prknech mladoboleslavského...

Faust a jeho sušenky

Zakladatel a spiritus agens Zetel se se...

Kafkův hovnivál zpívá a...

Adaptování Kafkových textů pro...

Návrat nacisty

Do Prahy se vrátil po třiasedmdesáti...

Mlhy nad Českým Krumlovem

I přes vstřícnost, jakou jen mohu...

Macbeth na čtvrt plynu

Lady Macbeth patří k tomu...

Kámen úrazu aneb Dům v...

Biblický kámen úrazu představuje...

Viktor a ti druzí za sklem

Básník, dramatik, surrealista,...

Misantrop na výstavě

Třetímu českému angažmá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2015...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lukáš Brutovský / Miro...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Sbohem, náčelníku

Náčelník Černý pardál se sehnul...

Divadlo jako záminka aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby: Čech se venku...

Český malíř S. navštívil v Kanadě...

3LO3

Loučíme se s touto rubrikou. Tedy na...

Ministerské povzbuzení

Herecká asociace informuje

Rejžek píše Justovi

Milý Vladimíre, tak jest nám zřejmě...

Divadlo Bez zábradlí

Divadla české Broadwaye

Zahraničí

Desatero a ďábel ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jo Strømgren: Nechte divadlo...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Iva Němcová (1980–5. 6. 2015 Praha)...

To je ten, co se nebojí...

Zemřel Josef Topol

Paměti, záznamy, deníky

Životy Ladislava Zemana –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Příloha

Hledání v paměti (Velký...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2015



Obsah,