Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení festivalu

Henrik Ibsen Nora (Domeček pro panenky)

Divadlo pod Palmovkou, Praha, ČR

Režie: Jan Nebeský

Scéna: Jan Nebeský a Jana Preková

Kostýmy: Jana Preková

Dramaturgie: Daria Ullrichová

Hudba: Miroslav Hloucal

Choreografie: Nataša Novotná

Hrají: Jan Teplý, Tereza Dočkalová, Jan Hušek, Kateřina Holánová, Radek Valenta, Hana Seidlová, Emil Viklický a Jakub Tökely

Premiéra 16. 12. 2016

Manželství Nory a Torvalda Helmerových se zdá vzorově šťastné. On dělá kariéru a ona je tou nejroztomilejší oddanou manželkou, jakou si ctižádostivý muž může přát. Leč v nedávné minulosti se Nora v zájmu svého manžela dopustila drobného podvodu. A teď je v pasti vyděrače… Slavná Ibsenova hra, která byla ve své době naprosto skandální, je dnes kupodivu stále aktuální. Závěrečné rozhodnutí ženy Nory působilo tehdy nemravně emancipovaně a autorův ironický nadhled se v současnosti týká nejen tohoto rozhodnutí, ale už i samotné panenky Nory. Režisér Jan Nebeský se za předešlé ibsenovské inscenace dočkal mnoha uznání i na prestižních mezinárodních festivalech.

Dynastie FOTO JAKUB JÍRA

22. října v 19 hodin

na motivy hry Stanisława Wyspiańského Prokletí

na motivy hry Stanisława Wyspiańského

Teatr Powszechny Z. Hübnera, Varšava, Polsko

Režie: Oliver Frljić

Dramaturgie: Goran Injac, Joanna Wichowska a Agnieszka Jakimiak

Kostýmy: Sandra Dekanić

Světelný design: Jacqueline Sobiszewski

Spolupráce na scénografii: Małgorzata Dzik

Hrají: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Maria Robaszkiewicz, Barbara Wysocka, Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Arkadiusz Brykalski a Michał Czachor

Premiéra 18. 2. 2017

Známý a ceněný chorvatský režisér a dramatik využívá klasického textu polského modernisty k vytvoření vrstevnatého divadelního eseje, v němž zkoumá nejen vztah polské společnosti ke katolické církvi, ale klade si také otázku po smyslu a účelnosti kritického a politického divadla v dnešním světě.

24. října v 19 hodin

Stefano Massini Dynastie (Lehman Brothers)

Divadlo Husa na provázku, Brno, ČR

Režie a úprava: Michal Dočekal

Překlad: Irena Novotná

Dramaturgie: Helena Nebelová

Scéna: Dragan Stojčevski

Hudba: Ivan Acher

Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková

Asistent režie: Adam Steinbauer

Inspice: Hana Senková

Rekvizity: Kristýna Samková

Projekce: František Pecháček

Hrají: Adam Mašura, Jan Kolařík, Tomáš Milostný, Dalibor Buš, Milan Holenda, Martin Donutil a Tereza Marečková

Premiéra 3. 5. 2017

V roce 1844 přišel do New Yorku s jediným kufrem. Otevřel maličký obchod a po něm přišli do Spojených států ještě jeho dva bratři. Záhy vybudovali byznys, na jehož konci stála čtvrtá největší banka v USA. Její pád v roce 2008 a rekordní bankrot ve výši 200 miliard dolarů spustily celosvětovou hospodářskou krizi, jejíž důsledky na vlastní kůži dodnes cítí lidé po celém světě. Fascinující portrét židovské německé rodiny jako skalpel otevírá útroby historie USA a omračujícím způsobem zachycuje dějiny kapitalismu. Ve Francii inscenace této hry získala cenu divadelní kritiky a nominaci na prestižní cenu Molière. V Itálii uhranula kritiku i diváky – obdržela pět cen Ubu. Nyní je dílo poprvé inscenováno v České republice.

Nora FOTO MARTIN ŠPELDA

25. října v 19.30 hodin

Tomáš Baránek Jak sbalit ženu 2.0

Divadlo pod Palmovkou, Praha, ČR Režie: F. X. Kalba

Výprava: Lenka Odvárková

Hudba: Jakub Hlobil

Dramaturgie: Ladislav Stýblo

Hrají: Tereza Dočkalová, Šárka Opršálová, Jakub Albrecht a Tomáš Dianiška

Premiéra 10. 2. 2017

Divadelní verze českého bestselleru o technologii milostného lovu. Jste nešťastně zamilovaní? Chcete se konečně seznámit s dívkou? Chcete získat ženu, která vás ignoruje (anebo nazpět tu, která vás opustila)?

Nová inscenace Studia Palm Off se věnuje především milostným vztahům a stereotypům, které v nich panují. Autor knižní předlohy působil několik let jako vztahový poradce a posbíral řadu poznatků o mužských stereotypech a nejčastějších komunikačních chybách, které muži při navazování vztahů dělají. Jeho úspěšná knižní příručka je zároveň doplněna i řadou praktických cvičení, a tak si přímo říká o divadelní podobu…

26. října v 19 hodin

Šimon Spišák Anna Franková

Nové divadlo, Nitra, Slovensko

Koncept: Šimon Spišák a Veronika Gabčíková Dramatizace a režie: Šimon Spišák Dramaturgie: Veronika Gabčíková Scéna, kostýmy a loutky: Karel Czech Hrají: Lucia Korená a Ivan Martinka

Premiéra 19. 11. 2016

Dramatizace všeobecně známého Deníku Anny Frankové. V inscenačně nenápadné režii Šimona Spišáka vynikají především herecké výkony Lucii Korené a Ivana Martinky, díky nimž se divadelní vyprávění svědka evropského holocaustu stává aktuálně silnou výpovědí.

28. října v 19 hodin

Philipp Löhle Nejsme barbaři!

Katona József Színház, Budapešť, Maďarsko

Překlad: Gábor Kerényi

Adaptace: Krisztián Peer

Režie: Vilmos Vajdai

Dramaturgie: Tamara Török

Scéna a kostýmy: Nóra Juhász

Texty písně: Zsolt Máthé

Světelný design: Krisztián Balázs

Zvuk: Márk Balázs

Hrají: Andrea Fullajtár, István Dankó, Hanna Pálos, Zoltán Rajkai a Bálint Bagossy; László Czinke, Tibor Kardos, Janka Kertész, Kata Milla Kovács, Gitta Szendrey, Áron Tamaskó a Violetta Vigh (členové programu „Katona Behívó“)

Premiéra 7. 1. 2017

[Odehrává se] jakoby ve 21. století… jakoby ve 21. století… jakoby ve 20. století. Ne. Spíš dneska… Manželský pár, a vedle nich další… noví nájemníci… oba páry se navštěvují, přátelí, popíjejí, hádají, plochá televize, nějaké to zobání – až u nich jednou v noci za bouřky někdo zaklepe… Jeden pár ho vyhodí, druhý ho nevyhodí. Ale pozor, je to krimi? Nebo co vlastně, sakra… (režisér o hře)

Prudce aktuální, groteskní společenská satira na téma uprchlíků.

Tenkrát v Bratislavě Foto Braňo Konečný

29. října v 19 hodin

Žo Langerová Tenkrát v Bratislavě

Slovenské komorní divadlo, Martin, Slovensko

Dramatizace: Peter Pavlac

Režie: Patrik Lančarič

Dramaturgie: Monika Michnová

Scéna: Jozef Ciller

Kostýmy: Jana Kuttnerová

Hudba: Vladislav Šarišský

Hrají: Jana Oľhová, Lucia Jašková, Zuzana Rohoňová, Eva Gašparová, Ľubomíra Krkošková, Nadežda Vladařová, Michal Gazdík, František Výrostko a Jaroslav Kysel

Premiéra 6. 11. 2015

Inscenace je dramatizací autobiografického románu Žo Langerové Vtedy v Bratislave (Môj život s Oskarom L.), jenž na Slovensku vyšel v roce 2007, dvacet osm let po původním anglickém vydání, a v témže roce se stal knihou roku. Publikace přináší nezvykle působivé, nesentimentální upřímné vzpomínky na život se slovenským levicovým intelektuálem Oskarem Langerem, který se stal jedním z klíčových svědků ve vykonstruovaném politickém procesu se Slánským a za toto vynucené svědectví dostal 22 let vězení.

31. října v 19 hodin

Thomas Bernhard Divadelník

Teatr Stefana Jaracza, Lodž, Polsko

Režie: Agnieszka Olsten

Překlad: Jacek St. Buras

Scéna a kostýmy: Joanna Kaczyńska

Hudba: Kuba Suchar

Světelný design: Robert Mleczko

Hrají: Agnieszka Kwietniewska, Agnieszka Więdłocha, Seb Majewski, Dorota Kiełkowicz a Linda Rojewska

Premiéra 18. 12. 2015

Hořká groteska o slavném herci, režisérovi a dramatickém autorovi toužícím po velkém uměleckém výkonu, kterým by změnil svět. I v této hře se Thomas Bernhard věnuje svým hlavním tématům, jakými jsou pokřivený vztah poválečného Rakouska k vlastní historii a nabubřelost divadelníků i samotného divadla.

Inscenaci uznávané režisérky Agnieszky Olsten dominuje zejména herecký výkon Agnieszky Kwietniewské v titulní roli divadelníka Bruscona.

Inscenace lodžského divadla Teatr Stefana Jaracza získala řadu ocenění: Zlatou masku za nejlepší režii v sezoně 2015/2016 pro A. Olsten, Zlatou masku za nejlepší mužskou roli v sezoně 2015/2016 či Grand Prix festivalu Kaliskie Spotkania Teatralna pro A. Kwietniewskou, hlavní cenu za nejlepší ženský herecký výkon na mezinárodním divadelním festivalu Boska Komedia 2016 v Krakově.

Doprovodné akce

KineDok je nový druh mezinárodního společenství, unikátní filmový klub a alternativní distribuční platforma, spojující fanoušky a tvůrce autorského dokumentu. Ve třetím ročníku se promítá 16 dokumentů ze střední a východní Evropy na více než 180 netradičních místech v partnerských zemích: v Bulharsku, České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Chorvatsku, Polsku i v Norsku. KineDok překonává stěny tradičních kinosálů a přináší do vašeho místního klubu, kavárny či galerie sdílený zážitek – zve nejen na projekci filmu na velkém plátně, ale i na debatu s jeho tvůrci v neformálním prostředí. Bez vás, diváků se zájmem o dokumentární film a současné dění, by nemělo smysl točit dokumenty a bez dokumentárních tvůrců by chyběl prostor pro vaše silné příběhy – pojďme podpořit tuto symbiózu a snadnou dostupnost dokumentů, pojďme šířit základní poselství KineDoku: tyto osobnosti, tyto otázky, tento žánr, tato místa a tyto země bychom neměli přehlížet!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Palm Off Fest 2017 – program

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,