Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Neklid v Huse

Situace v brněnském Divadle Husa na provázku se dle sdělení některých jeho členů neuklidnila ani poté, co umělecký šéf Vladimír Morávek, kritizovaný koncem sezony v otevřeném dopise většinou zaměstnanců, ohlásil odchod ke konci letošního roku. Divadelníci poukazují na trvající problémy v komunikaci i v každodenním provozu.

Vladimír Morácek v roce 2005. FOTO ONDŘEJ LITTERA

Snažíme se s ním spolupracovat, plánovat tak, aby byl schopen se ctí a důstojností zvládnout ten půlrok. Situace se ale ještě více vyhrocuje, řekla intendantka divadla Eva Yildizová. Na zbytek roku, kdy má ještě divadlo řídit Morávek, pohlíží s obavami.

Vladimír Morávek přesto věří, že končící sezona bude jednou při zpětném pohledu viděna jako klíčová. Až budeme staří, budeme na ni vzpomínat a budeme pyšní na Provázek L. P. 2017 – pevně v to věřím, uvedl. Moje potíž je, že vždycky do všech těch svých komunikací přidám nějaký ten odkaz z Bulgakova a nějaký z Havla, nějaký ze Stopparda, nějaký ze Shakespeara – a to všechny irituje. Pak jim řeknu, že je miluju – to už je vysloveně irituje, a nakonec se je pokusím obejmout – to se jim chce bít kolem sebe rukama. V rámci toho si nevšimnou, že zažíváme velké věci, napsal v reakci na tato sdělení.

Intendantka DHnP Eva Yildizová. FOTO archiv ČT

Členové DHnP zdůrazňují, že si Morávka váží jako režiséra, oceňují jeho zásluhy, ale současný způsob komunikace a řízení nechtějí dál snášet. Poukazují na nekoncepčnost, změny na poslední chvíli, psychický tlak, nerealizovatelná přání, autokratický přístup. Chce rozhodovat o všem, ale zodpovědnost za důsledky dává jiným, řekl vedoucí techniky Jiří Zeman. V technických profesích byla podle něj fluktuace jako důsledek způsobu vedení snad ještě větší než v hereckém souboru. Podle tajemnice divadla Soni Kalužové i dalších by bylo lepší, kdyby Morávek skončil dřív než k poslednímu prosinci.

Vladimír Morávek s Petrem Oslzlým. FOTO ONDŘEJ NĚMEC

Provázek spadá pod Centrum experimentálního divadla (CED), jehož řediteli Petru Oslzlému vyprší funkční období na konci roku 2018. Znovu kandidovat nebude, což ohlásil před rokem a teď potvrdil. Město by mělo vypsat konkurz. Podle Oslzlého bude jméno příštího ředitele CED známé do března 2018. Součástí koncepce kandidátů by podle něj mělo být také jméno nového uměleckého šéfa Provázku. Po Morávkově odchodu tak jeho pozice zůstane několik měsíců uprázdněná. Oslzlý počítá s tím, že bude po tu dobu Provázek řídit přímo on. Novinářům řekl, že nynější atmosféru v divadle pokládá za klidnou, teď navíc začínají divadelní prázdniny.

Vladimír Morávek, 2016. FOTO archiv DFHnP

Současní zaměstnanci doufají, že nové vedení soubor víc otevře vnějšímu světu. Za Vladimíra Morávka se divadlo stalo jeho teritoriem, pod heslem dostředivosti manipulativně prosazoval svoje vize, sny a zájmy. Sice tady inscenovali hostující režiséři, ale měli jiné podmínky než on. Například v možnosti hereckého obsazení či výběru titulů, uvedla mluvčí divadla Alžběta Nagyová. Ačkoliv lidé z Provázku opakují, že Morávkovu práci pro soubor za posledních dvanáct let oceňují, zdá se jim, že divadlo příliš splynulo s jedním umělcem. Ve starém Provázku bylo režisérských osobností více, každý měl svou specifickou poetiku. Éra Vladimíra Morávka je opravdu jenom jeho, uvedl vedoucí výroby Martin Ondruš.

Situace gradovala na jaře. Členové vedení chtěli dát výpověď. Soubor, administrativa i technika se ale semkli a adresovali Morávkovi dopis, který podepsala většina zaměstnanců. Nakonec dal výpověď umělecký šéf. Nemyslel jsem, že to nastane – no ale což. Alespoň zažiju nějaké jiné věci a budu šťastný někde jinde, uvedl Morávek. Z jeho vyjádření plyne, že svou budoucnost už nespojuje s Brnem, kde původně, jak říká, plánoval zestárnout.

/Z Divadlo.cz převzal a upravil hul/

///

Více na i-DN:

V poslední den letošního roku končím

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. července 2017

Komentáře k článku: Neklid v Huse

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,