Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Neklid v Huse

Situace v brněnském Divadle Husa na provázku se dle sdělení některých jeho členů neuklidnila ani poté, co umělecký šéf Vladimír Morávek, kritizovaný koncem sezony v otevřeném dopise většinou zaměstnanců, ohlásil odchod ke konci letošního roku. Divadelníci poukazují na trvající problémy v komunikaci i v každodenním provozu.

Vladimír Morácek v roce 2005. FOTO ONDŘEJ LITTERA

Snažíme se s ním spolupracovat, plánovat tak, aby byl schopen se ctí a důstojností zvládnout ten půlrok. Situace se ale ještě více vyhrocuje, řekla intendantka divadla Eva Yildizová. Na zbytek roku, kdy má ještě divadlo řídit Morávek, pohlíží s obavami.

Vladimír Morávek přesto věří, že končící sezona bude jednou při zpětném pohledu viděna jako klíčová. Až budeme staří, budeme na ni vzpomínat a budeme pyšní na Provázek L. P. 2017 – pevně v to věřím, uvedl. Moje potíž je, že vždycky do všech těch svých komunikací přidám nějaký ten odkaz z Bulgakova a nějaký z Havla, nějaký ze Stopparda, nějaký ze Shakespeara – a to všechny irituje. Pak jim řeknu, že je miluju – to už je vysloveně irituje, a nakonec se je pokusím obejmout – to se jim chce bít kolem sebe rukama. V rámci toho si nevšimnou, že zažíváme velké věci, napsal v reakci na tato sdělení.

Intendantka DHnP Eva Yildizová. FOTO archiv ČT

Členové DHnP zdůrazňují, že si Morávka váží jako režiséra, oceňují jeho zásluhy, ale současný způsob komunikace a řízení nechtějí dál snášet. Poukazují na nekoncepčnost, změny na poslední chvíli, psychický tlak, nerealizovatelná přání, autokratický přístup. Chce rozhodovat o všem, ale zodpovědnost za důsledky dává jiným, řekl vedoucí techniky Jiří Zeman. V technických profesích byla podle něj fluktuace jako důsledek způsobu vedení snad ještě větší než v hereckém souboru. Podle tajemnice divadla Soni Kalužové i dalších by bylo lepší, kdyby Morávek skončil dřív než k poslednímu prosinci.

Ředitel CEDu Petr Oslzlý (v pozadí Vladimír Morávek). FOTO ONDŘEJ NĚMEC

Provázek spadá pod Centrum experimentálního divadla (CED), jehož řediteli Petru Oslzlému vyprší funkční období na konci roku 2018. Znovu kandidovat nebude, což ohlásil před rokem a teď potvrdil. Město by mělo vypsat konkurz. Podle Oslzlého bude jméno příštího ředitele CED známé do března 2018. Součástí koncepce kandidátů by podle něj mělo být také jméno nového uměleckého šéfa Provázku. Po Morávkově odchodu tak jeho pozice zůstane několik měsíců uprázdněná. Oslzlý počítá s tím, že bude po tu dobu Provázek řídit přímo on. Novinářům řekl, že nynější atmosféru v divadle pokládá za klidnou, teď navíc začínají divadelní prázdniny.

Vladimír Morávek, 2016. FOTO archiv DFHnP

Současní zaměstnanci doufají, že nové vedení soubor víc otevře vnějšímu světu. Za Vladimíra Morávka se divadlo stalo jeho teritoriem, pod heslem dostředivosti manipulativně prosazoval svoje vize, sny a zájmy. Sice tady inscenovali hostující režiséři, ale měli jiné podmínky než on. Například v možnosti hereckého obsazení či výběru titulů, uvedla mluvčí divadla Alžběta Nagyová. Ačkoliv lidé z Provázku opakují, že Morávkovu práci pro soubor za posledních dvanáct let oceňují, zdá se jim, že divadlo příliš splynulo s jedním umělcem. Ve starém Provázku bylo režisérských osobností více, každý měl svou specifickou poetiku. Éra Vladimíra Morávka je opravdu jenom jeho, uvedl vedoucí výroby Martin Ondruš.

Situace gradovala na jaře. Členové vedení chtěli dát výpověď. Soubor, administrativa i technika se ale semkli a adresovali Morávkovi dopis, který podepsala většina zaměstnanců. Nakonec dal výpověď umělecký šéf. Nemyslel jsem, že to nastane – no ale což. Alespoň zažiju nějaké jiné věci a budu šťastný někde jinde, uvedl Morávek. Z jeho vyjádření plyne, že svou budoucnost už nespojuje s Brnem, kde původně, jak říká, plánoval zestárnout.

/Z Divadlo.cz převzal a upravil hul/

///

Více na i-DN:

V poslední den letošního roku končím

  • Autor: DN
  • Publikováno: 09. července 2017

Komentáře k článku: Neklid v Huse

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,