Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Outsider

    Inscenace Seznamte se, Fred si získá náklonnost kohokoli, kdo rozumí anglicky alespoň na úrovni B1–B2. Fred je hadrová loutka, nemá obličej, avšak z pohybů lze jasně poznat všechny vnitřní pochody jeho neforemného tělíčka. Prožívá neskutečný zmatek, už když ho vybalí z krabice a on se rozdýchá a ožije. Musí nejprve zjistit, co to znamená být loutkou, jaké výhody a nevýhody přináší být jiný než ostatní a závislý na nich. Chce žít šťastně a najít lásku, dělat v životě to, co ho baví, ale vždy tomu něco brání. Místo astronautem musí být bavičem dětí, i když děti nesnáší. Na prvním rande si na něj slečna omylem sedne, a dokonce se nemůže hýbat, protože přijde o loutkovodiče svých nohou. Přesto statečně komunikuje s diváky i s herci a dalšími postavami a získává si přízeň všech, kteří mu na jeho cestě fandí.

    Cardiffská akademie Hijinx vyučuje studenty s různými poruchami učení nebo Downovým syndromem a snaží se je začlenit do uměleckých aktivit. Tentokrát se spojila s londýnským loutkovým divadlem Blind Summit ve snaze seznamovat studenty s technikami loutkoherectví – inscenace Meet Fred vznikla až jako výsledek improvizací.

    Hadrovou loutku Freda vodí trojice loutkovodičů technikou tradičního japonského divadla bunraku, kterou skupina Blind Summit nyní používá. Koordinace loutkovodičů je nesmírně precizní, aby loutku Freda, která nemá žádné pevné části, přesně tvarovali.

    V inscenaci vystupují tři studenti Cardiffské akademie Lindsay Foster, Richard Newnham a Gareth John – ten nyní nahrazuje před půl rokem zemřelého spolužáka Martina Vicka, jemuž je celá tour s inscenací Meet Fred věnována a po němž je jedna postava také pojmenována. Tvůrčí tým tematizuje práci s lidmi s různými poruchami a zábranami, například tím, že Johna stylizují do role „neschopného“ stage managera Martina, jemuž Pettitt-Wade několikrát za představení otevřeně vynadá.

    S Fredem se lze snadno ztotožnit, protože prožívá stejná trápení jako člověk. Jako jsme my svazováni povinnostmi, jeho život určuje režie inscenace. Řešením není alkohol, nadávky ani pokusy o sebevraždu. Hlavně ve Fredově případě náraz na tvrdou zem neznamená konec, ale jen několik odrazů hadrového tělíčka. Osvobodit se znamená opustit narežírované divadlo a vyrazit vstříc skutečnému světu – to dokáže Martin. Už se zdá, že Fred skončí nešťastný zase v krabici, ale vzápětí Martin spiklenecky mrká do hlediště s krabicí v rukou – i Fred dostává šanci! Dává tím radost a naději všem, kteří se mohou rozhodnout něco změnit. A to všechno inteligentně, s ironií a vtipem.

    Hijinx (Velká Británie)Seznamte se, Fred. Režie Ben Pettitt-Wade, dramaturgie Tom Espina a Giulia Innocenti, asistent režie Gareth John, hudba Jonathan Dunn. Premiéra neuvedena, poprvé 2014. Divadlo U stolu 17. května 2017.


    Komentáře k článku: Outsider

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,