Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Otevřený dopis ministrovi kultury od Asociace nezávislých divadel

Vážený pan
Mgr. Daniel Herman,
ministr kultury České republiky
Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1

Na vědomí:
JUDr. Kateřina Kalistová
náměstkyně pro řízení sekce živého umění
tamtéž

Na vědomí:
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Sněmovní 4
118 26 Praha 1-Malá Strana

Věc: Otevřený dopis – snížení finančních prostředků do grantového systému pro oblast Divadlo na rok 2017

V Praze 14. 3. 2017

Vážený pane ministře,
obracíme se na Vás ve věci snížení finančních prostředků do grantového systému pro oblast Divadlo na rok 2017.

Asociace nezávislých divadel ČR od svého vzniku v květnu 2016 podporovala ve veřejném diskursu úsilí ministerstva o navýšení rozpočtu na kulturu. Zároveň jsme vstoupili do jednání se zástupci ministerstva, kteří vznik Asociace nezávislých divadel ČR přivítali jako pozitivní ve smyslu navázání komunikace s tímto sektorem živého umění.

Pro rok 2017 byl rozpočet MK ČR navýšen o částku 945 mil. Kč nad původní rámec. Ministr financí Ing. Andrej Babiš v dopise ze dne 4. října ujistil Asociaci nezávislých divadel ČR o tom, že “Ministerstvo kultury celou oblast živého umění v porovnání se schváleným střednědobým výhledem na rok 2017 významně posílilo, a to celkem o částku 254 mil. Kč, tj. o 52 %“.

Tuto obecnou informaci o zásadním navýšení prostředků na živou kulturu MK ČR aktivně komunikovalo prostřednictvím médií veřejnosti jako zásadní krok ke zlepšení situace kultury v České republice. Při rozboru konkrétních rozpočtových kapitol jsme byli opakovaně ústně i písemně ujišťováni, že oblast živého umění v rozpočtu MKČR bude posílena. Kulturní subjekty tak oprávněně očekávaly zlepšení svých současných podmínek, které jsou v mnoha ohledech až kritické. Rozdíl mezi očekáváním a skutečností je tak ještě o mnoho propastnější, než je skutečnost sama.

Faktem je, že komise pro oblast Divadlo disponovala pro rok 2017 částkou o 2 250 000 Kč nižší než v roce 2016. K dalšímu snížení došlo nesystémovým řešením financování divadelních festivalů. Pro rok 2017 se staly festivaly samostatnou oblastí Program státní podpory festivalů profesionálního umění, na nějž MK ČR získalo zvláštní finanční prostředky ve výši 100 000 000 Kč. Zástupci ministerstva ujišťovali, že oddělením festivalů z oblasti Divadlo, dojde k navýšení prostředků pro ostatní žadatele, neboť se jedná o nově získané prostředky do rozpočtu ministerstva.

Náměstkyně ministra kultury JUDr. Kateřina Kalistová v dopise ze 4. listopadu 2016 ujistila Táňu Fischerovou, prezidentku Českého národního centra ITI, sdružujícího profesní organizace včetně Asociace nezávislých divadel ČR, že Program státní podpory festivalů profesionálního umění bude otevřen „při zachování rozpočtu výběrových dotačních řízení oddělení umění na úrovni letošního roku.“

Nově vzniklý Program státní podpory festivalů profesionálního umění nemá na výši grantových prostředků deklarovaný pozitivní vliv, jelikož již v loňském roce byly festivaly zařazeny mezi tzv. prioritní akce a byl na ně vyčleněn zvláštní rozpočet. Naopak kritéria pro vstup do tohoto programu pro letošní rok neumožnila řadě festivalů čerpat z těchto vyčleněných prostředků. Festivaly, které tato kritéria nesplnily, tedy letos opět figurovaly ve standardním grantovém řízení.

V oblasti Divadlo tak došlo k závažnému propadu finančních prostředků na vlastní tvorbu nikoliv o 2 250 000 Kč, ale o celých 3 990 000 Kč při zvyšujícím se počtu žadatelů.

Ve chvíli, kdy se navyšují prostředky na organizaci festivalů a zároveň snižují prostředky na tvorbu, dochází k situaci, ve které nebudou mít festivaly možnost představit českou tvorbu. Ta bude nahrazena produkcí ze zahraničí.

Podpora tvorby je podle našeho názoru základním pilířem grantového systému. Upozorňujeme, že sektor nezávislého divadla je tímto krokem vážně ohrožen. Vyzýváme Vás k přehodnocení situace a k dodržení přislíbeného zajištění grantových zdrojů minimálně ve výši loňského roku.

Nerozumíme tomu, proč ve chvíli, kdy byl celkový rozpočet MK ČR zvýšen a blíží se k 1 % státního rozpočtu, není kladen důraz na podporu nové tvorby a činnost kulturních organizací.

Dovolte na tomto místě citaci ze Strategického rámce Česká republika 2030, který byl předložen Vládě České republiky: „Cílem kulturní politiky musí být podpora těch součástí živé i památkové kultury, které nemohou být úspěšné komerčně a přitom patří do sféry vysoce kvalitního umění. Umění je generátorem inovací, jež nacházejí uplatnění mimo vlastní kulturní oblast. Umění, kulturní dědictví a péče o ně představují také významné tvůrce pracovních míst.“

Rádi bychom Vás upozornili, že kultura je především neustálou komunikací tradice s novými podněty. Kultura, která je pouze udržována při životě, přestává být kulturou. Snížení prostředků pro inovativní projekty tak ohrožuje nejen tyto projekty, ale zároveň celý proces kulturního růstu. Nové se definuje v reakci vůči tomu, co je považováno za standard, a ten se zase musí zpětně rekonfigurovat v reakci na nové. Tímto vzájemným ovlivňováním vzniká budoucnost kultury.

Pevně doufáme, že nechcete být tím, kdo prosazuje kulturní nehybnost.

S pozdravem,

Rada Asociace nezávislých divadel ČR:

Štěpán Kubišta – předseda
Lenka Havlíková – 1. místopředsedkyně
Roman Černík – 2. místopředseda
Petr Prokop – člen Rady
Jan Žůrek – člen Rady

  • Autor: DN
  • Publikováno: 19. března 2017

Komentáře k článku: Otevřený dopis ministrovi kultury od Asociace nezávislých divadel

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,