8/2024

16. 4. 2024

A vás taky sním

Dramaturg libereckého Naivního divadla Vít Peřina invenčně zdramatizoval další známou pohádku, jeho Otesánek je starší než úspěšný Budulínek, jevištní verze se však dočkal až teď v plzeňské Alfě.

Základní situací hry je pobyt v Otesánkových útrobách, patrně dřevěných, genezi celé lapálie nám zprostředkovávají jeho „rodiče“, hajný Sekerka (Martin Bartůšek) se svou manželkou učitelkou (Marie Mrázková), které vydařený, z pařezu vysekaný homunkulus snědl. Snědl ovšem i hostinského (Petr Borovský) a diváci se záhy dočkají předvádění toho, jak to všechno bylo. Dalšími oběťmi se totiž stali i potulní komedianti (Milena Jelínková a Milan Hajn) s celým loutkovým arzenálem.

Pomocí loutkového divadla začínají stvořitel monstra Sekerka (ten s marionetami), pak i hostinský (ten pro změnu s prstovými maňásky) předvádět šílenou story o tom, co se může stát, když se přepjatým úsilím pokoušíme zvrátit přirozený běh věcí. Profesionálové Milena a Milan je zprvu lehce instruují, jak hrát (máme na to vysokou školu), ale amatérům to jde docela snadno, a tak se – přes tíživě hororovou atmosféru – vtipkuje na téma, jak odborně je potřeba být připraven pro komediantství. Uvěznění si začnou uvědomovat, že půjde do tuhého, když Otesánek pozře i divadlo Alfa s publikem a táhne dál na Plzeň. Provrtají si otvor v nenažrancově ústní dutině a za pomoci filmových dotáček s publikem sledují, jak monstrum nejprve v pivovaru do sebe hodí sud se zlatým mokem (dvanáctka – uznale konstatuje hostinský) a pak se vydá na stadion fotbalové Viktorie. Jeden z prvoligových borců se zachrání tím, že vhodí Otesánkovi do tlamy celou sadu značkových kopacích míčů. Vyústění do kýženého happy endu je pak prudké a překvapivé.

Inscenace s úspěchem sází na domácí reálie, počítá však i s nejmladšími diváky. Výtvarnice Renáta Vosecká si pohrála s figurou Otesánka (stále větší a větší exempláře dokazují, že překročení míry může z roztomilosti učinit obludnost). Nápadité finesy s divadlem na divadle ocení spíš dospělejší, spojení činoherního herectví s loutkářským, jemuž tentokrát vidíme opravdu hodně zblízka „do kuchyně“, se vcelku šťastně snoubí, herci jsou uvolnění a typově velmi vhodně obsazení. Zralejší divák asi atmosféru novinky Alfy přirovná k hodně bláznivému tripu, v němž katastrofu téměř globálních rozměrů zastaví bizarní neohroženost staré kořenářky (Blanka Josephová-Luňáková). Tvůrci zanechali příběhu jistou míru bodré české pozemskosti, když však domyslíme gradaci dílka do důsledků, jde vlastně o sci-fi či fantasy thriller.

Divadlo Alfa Plzeň – Vít Peřina: Otesánek. Režie Tomáš Dvořák, výprava Renáta Vosecká, hudba Vratislav Šrámek, dramaturgie Pavel Vašíček. Premiéra 5. října 2013.

• Publikováno: 31. října 2013