Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ostrava, Ostrava, Ostrava

Festival Opera na začátku listopadu končí – a festival Ostrava v Praze začíná. Oba ukazují Ostravu jako významné kulturní centrum. V programu 13. ročníku operního festivalu jsou hned tři ostravské produkce. Národní divadlo moravskoslezské je jediné u nás, při němž existuje dětské Operní studio, které vytváří vlastní projekty. A před několika lety tu vznikl festival soudobé opery – Dny nové opery Ostrava, v jehož rámci také vznikají unikátní samostatné operní projekty. Jeden z nich bude nyní k vidění i v Praze.

HAMLET

Shakespearovská tragédie jako lyrické operní drama. Burcující romantické emoce v propojení s efektními tanečními plochami. Zrada a zavraždění otce, mysteriózní zjevení jeho ducha a tanec smrtihlava nad hrobem milenky… Šestatřicetiletý německý barytonista Thomas Weinhappel obdržel za roli dánského kralevice Hamleta Cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon, Jana Sibera za roli jeho lásky Ophélie užší nominaci. Oba budou ve festivalovém představení účinkovat.

 

ZOB, ZOB, ZOBAN

Speciální festivalový program pro děti! Hodinová operka, původně nazvaná Vrať nám ptáku, hastrmana, plná dětských říkanek, vznikla ve vězení na Borech, kam byli skladatel Edvard Schiffauer a někdejší redaktor rádia Svobodná Evropa Ivan Binar zavřeni kvůli „pobuřování republiky“- konkrétně za uvedení parodického muzikálu Syn pluku v ostravském divadelním klubu Waterloo. Pětačtyřicetiminutové představení doprovází třicetiminutový interaktivní / edukativní workshop – děti se mj. seznámí i s osudy obou autorů. Po druhém festivalovém představení (začátek 14:00) přímo v hledišti proběhne povídání s pány Schiffauerem a Binarem.

ORESTEIA

Xenakisova opera se vymyká jednoznačnému žánrovému zařazení: mnohem více než zhudebněním Aischylovy trilogie je skladatelovou re-imaginací řeckého dramatu a fantazií nad antickým textem. Od kusých zpráv a domněnek, které máme o tom, jak ve skutečnosti představení klasických řeckých her vypadalo, se Xenakis odrazil k vytvoření tvaru, který vedle sebe staví avantgardní a archaizující kompoziční techniky, časoměrnou deklamaci sboru a strhující rytmickou komplexnost, inspiraci japonským obřadním divadlem a virtuózní barytonové sólo i neméně náročný part bicích nástrojů, který je doprovází. Spojuje zpěv, tanec a instrumentální hudbu do temného spektáklu, plného syrové energie.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Ostrava, Ostrava, Ostrava

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,