Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2018

ročník 25
12. 6.–25. 6. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ostrava, Ostrava, Ostrava

    Festival Opera na začátku listopadu končí – a festival Ostrava v Praze začíná. Oba ukazují Ostravu jako významné kulturní centrum. V programu 13. ročníku operního festivalu jsou hned tři ostravské produkce. Národní divadlo moravskoslezské je jediné u nás, při němž existuje dětské Operní studio, které vytváří vlastní projekty. A před několika lety tu vznikl festival soudobé opery – Dny nové opery Ostrava, v jehož rámci také vznikají unikátní samostatné operní projekty. Jeden z nich bude nyní k vidění i v Praze.

    HAMLET

    Shakespearovská tragédie jako lyrické operní drama. Burcující romantické emoce v propojení s efektními tanečními plochami. Zrada a zavraždění otce, mysteriózní zjevení jeho ducha a tanec smrtihlava nad hrobem milenky… Šestatřicetiletý německý barytonista Thomas Weinhappel obdržel za roli dánského kralevice Hamleta Cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon, Jana Sibera za roli jeho lásky Ophélie užší nominaci. Oba budou ve festivalovém představení účinkovat.

     

    ZOB, ZOB, ZOBAN

    Speciální festivalový program pro děti! Hodinová operka, původně nazvaná Vrať nám ptáku, hastrmana, plná dětských říkanek, vznikla ve vězení na Borech, kam byli skladatel Edvard Schiffauer a někdejší redaktor rádia Svobodná Evropa Ivan Binar zavřeni kvůli „pobuřování republiky“- konkrétně za uvedení parodického muzikálu Syn pluku v ostravském divadelním klubu Waterloo. Pětačtyřicetiminutové představení doprovází třicetiminutový interaktivní / edukativní workshop – děti se mj. seznámí i s osudy obou autorů. Po druhém festivalovém představení (začátek 14:00) přímo v hledišti proběhne povídání s pány Schiffauerem a Binarem.

    ORESTEIA

    Xenakisova opera se vymyká jednoznačnému žánrovému zařazení: mnohem více než zhudebněním Aischylovy trilogie je skladatelovou re-imaginací řeckého dramatu a fantazií nad antickým textem. Od kusých zpráv a domněnek, které máme o tom, jak ve skutečnosti představení klasických řeckých her vypadalo, se Xenakis odrazil k vytvoření tvaru, který vedle sebe staví avantgardní a archaizující kompoziční techniky, časoměrnou deklamaci sboru a strhující rytmickou komplexnost, inspiraci japonským obřadním divadlem a virtuózní barytonové sólo i neméně náročný part bicích nástrojů, který je doprovází. Spojuje zpěv, tanec a instrumentální hudbu do temného spektáklu, plného syrové energie.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. září 2017

    Komentáře k článku: Ostrava, Ostrava, Ostrava

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,