Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ostrava, Ostrava, Ostrava

Festival Opera na začátku listopadu končí – a festival Ostrava v Praze začíná. Oba ukazují Ostravu jako významné kulturní centrum. V programu 13. ročníku operního festivalu jsou hned tři ostravské produkce. Národní divadlo moravskoslezské je jediné u nás, při němž existuje dětské Operní studio, které vytváří vlastní projekty. A před několika lety tu vznikl festival soudobé opery – Dny nové opery Ostrava, v jehož rámci také vznikají unikátní samostatné operní projekty. Jeden z nich bude nyní k vidění i v Praze.

HAMLET

Shakespearovská tragédie jako lyrické operní drama. Burcující romantické emoce v propojení s efektními tanečními plochami. Zrada a zavraždění otce, mysteriózní zjevení jeho ducha a tanec smrtihlava nad hrobem milenky… Šestatřicetiletý německý barytonista Thomas Weinhappel obdržel za roli dánského kralevice Hamleta Cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon, Jana Sibera za roli jeho lásky Ophélie užší nominaci. Oba budou ve festivalovém představení účinkovat.

 

ZOB, ZOB, ZOBAN

Speciální festivalový program pro děti! Hodinová operka, původně nazvaná Vrať nám ptáku, hastrmana, plná dětských říkanek, vznikla ve vězení na Borech, kam byli skladatel Edvard Schiffauer a někdejší redaktor rádia Svobodná Evropa Ivan Binar zavřeni kvůli „pobuřování republiky“- konkrétně za uvedení parodického muzikálu Syn pluku v ostravském divadelním klubu Waterloo. Pětačtyřicetiminutové představení doprovází třicetiminutový interaktivní / edukativní workshop – děti se mj. seznámí i s osudy obou autorů. Po druhém festivalovém představení (začátek 14:00) přímo v hledišti proběhne povídání s pány Schiffauerem a Binarem.

ORESTEIA

Xenakisova opera se vymyká jednoznačnému žánrovému zařazení: mnohem více než zhudebněním Aischylovy trilogie je skladatelovou re-imaginací řeckého dramatu a fantazií nad antickým textem. Od kusých zpráv a domněnek, které máme o tom, jak ve skutečnosti představení klasických řeckých her vypadalo, se Xenakis odrazil k vytvoření tvaru, který vedle sebe staví avantgardní a archaizující kompoziční techniky, časoměrnou deklamaci sboru a strhující rytmickou komplexnost, inspiraci japonským obřadním divadlem a virtuózní barytonové sólo i neméně náročný part bicích nástrojů, který je doprovází. Spojuje zpěv, tanec a instrumentální hudbu do temného spektáklu, plného syrové energie.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Ostrava, Ostrava, Ostrava

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,