Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Ostrava, Ostrava, Ostrava

Festival Opera na začátku listopadu končí – a festival Ostrava v Praze začíná. Oba ukazují Ostravu jako významné kulturní centrum. V programu 13. ročníku operního festivalu jsou hned tři ostravské produkce. Národní divadlo moravskoslezské je jediné u nás, při němž existuje dětské Operní studio, které vytváří vlastní projekty. A před několika lety tu vznikl festival soudobé opery – Dny nové opery Ostrava, v jehož rámci také vznikají unikátní samostatné operní projekty. Jeden z nich bude nyní k vidění i v Praze.

HAMLET

Shakespearovská tragédie jako lyrické operní drama. Burcující romantické emoce v propojení s efektními tanečními plochami. Zrada a zavraždění otce, mysteriózní zjevení jeho ducha a tanec smrtihlava nad hrobem milenky… Šestatřicetiletý německý barytonista Thomas Weinhappel obdržel za roli dánského kralevice Hamleta Cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon, Jana Sibera za roli jeho lásky Ophélie užší nominaci. Oba budou ve festivalovém představení účinkovat.

 

ZOB, ZOB, ZOBAN

Speciální festivalový program pro děti! Hodinová operka, původně nazvaná Vrať nám ptáku, hastrmana, plná dětských říkanek, vznikla ve vězení na Borech, kam byli skladatel Edvard Schiffauer a někdejší redaktor rádia Svobodná Evropa Ivan Binar zavřeni kvůli „pobuřování republiky“- konkrétně za uvedení parodického muzikálu Syn pluku v ostravském divadelním klubu Waterloo. Pětačtyřicetiminutové představení doprovází třicetiminutový interaktivní / edukativní workshop – děti se mj. seznámí i s osudy obou autorů. Po druhém festivalovém představení (začátek 14:00) přímo v hledišti proběhne povídání s pány Schiffauerem a Binarem.

ORESTEIA

Xenakisova opera se vymyká jednoznačnému žánrovému zařazení: mnohem více než zhudebněním Aischylovy trilogie je skladatelovou re-imaginací řeckého dramatu a fantazií nad antickým textem. Od kusých zpráv a domněnek, které máme o tom, jak ve skutečnosti představení klasických řeckých her vypadalo, se Xenakis odrazil k vytvoření tvaru, který vedle sebe staví avantgardní a archaizující kompoziční techniky, časoměrnou deklamaci sboru a strhující rytmickou komplexnost, inspiraci japonským obřadním divadlem a virtuózní barytonové sólo i neméně náročný part bicích nástrojů, který je doprovází. Spojuje zpěv, tanec a instrumentální hudbu do temného spektáklu, plného syrové energie.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Ostrava, Ostrava, Ostrava

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Kritika

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,