Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Oponenti k Návrhu systémové optimalizace pražské divadelní sítě – Petr Christov

Předkládáme k diskusi názory oponentů Návrhu optimalizace pražské divadelní sítě. Interní materiál pro potřeby expertního týmu nebyl určený k publikaci, obsahuje však závažné a podnětné úvahy, o nichž je třeba veřejně debatovat.

/V nejnutnější míře texty pro potřeby i-DN redigoval Josef Herman/

praha-labute-tancici-dum

Obecně řečeno

chápu předkládaný materiál jako „volné pokračování“ a rozšíření již existujících obecných, ačkoli v praxi nepříliš realizovaných dokumentů (zejm. tzv. kulturní politiky HMP, stanoviska Poradního sboru primátora pro divadlo a materiálů k transformaci z r. 2001) – jako takový rozumně sumarizuje, přináší a připomíná zásadní otázky týkající se aktuálního stavu pražské divadelní sítě, resp. divadel přímo zřizovaných HMP (tedy jeho PO), s příhlédnutím k dalším divadelním aktivitám na území HMP (ať už HMP podporovaných formou grantového řízení či ryze soukromým podnikatelským subjektům).

Předkládaný materiál

by bylo vhodné koncipovat a chápat – i s ohledem na vyjádření radního pro kulturu HMP p. Novotného na březnové veřejné diskusi – jako jednoznačné a nezpochybnitelné stanovisko (oslovené) odborné veřejnosti, jímž by se HMP (resp. jeho zasutpitelé) měli řídit při realizaci dalších kroků (viz prohlášení radního Novotného o tom, že (volně parafrázováno) „město Praha nic formulovat neumí, protože tomu nerozumí a proto potřebuje stanoviska odborníků na tu či onu oblast“. V tomto ohledu by ale předložený  materiál zároveň měl obsahovat i podrobnější analýzu možných variant řešení současného stavu a rozpracovat i další možné scénáře a v ideálním případě pak jasně deklarovat své stanovisko k jednotlivým variantám a jednoznačně radě města doporučit vybranou strategii budoucího rozvoje. Studii v této podobě považuji za velmi dobře zpracované východisko pro další kroky, které HMP ve spolupráci se svým odborným konzultantem v příštích měsících a letech dále rozpracuje a zrealizuje.

Jako pozitivní v tomto smyslu chápu začlenění kapitoly, jež rozpracovává možnosti „standardizace“ (či snad zkrátka jen zpřesnění) podmínek provozování PO v majetku HMP. Nicméně se nabízí otázka, zda by neměl materiál obsahovat i zpracování potenciálních výhod/nevýhod varianty případného zachování stávajícího modelu (tedy existence PO). Osobně sice nepovažuji tento subjekt za nijak extrémně výhodný ani pro jednu stranu provozu a budu velice rád, pokud se náš legislativní systém v budoucnu obejde i bez něj, nicméně s ohledem na to, že v každém případě bude přechodová fáze mezi stávající podobou a transformovanou budouností spíše delší než kratší, je na jednu stranu nezbytné jasně definovat zásady provozu PO, které by nenarušovaly dobré mravy a nevzbuzovaly tak výrazné pochybnosti provozní, ekonomické ani umělecké, jako tomu bývalo doposud (v tomto směru materiál informace obsahuje), na straně druhé by však bylo dobré přesněji pojmenovat výsledky, které by pro HMP pramenily ze zachování stávajícího statusu quo.

Podle takto definovaných kritérií a postupů by se následně HMP mohlo řídit (i pokud by se rozhodlo k transformaci nepřistoupit), a to i v případě potenciálního zachování PO.

Materiál by proto měl obsahovat jasná argumentačně podložená doporučení pro zastupitele HMP, jak se do budoucna zachovat.

Dále si dovolím několik dílčích poznámek k některým oblastem a tématům:

ad vnitřní/vnější hodnocení :

> je zjevné, že každá instituce musí (nějakou formou) pravidelně hodnotit své fungování; nastavení vnitřních hodnotících nástrojů by mělo zůstat v kompetenci dané instituce, výsledky takovéto interní evaluace (či vnitřního sebe/hodnocení) by však měly být (u veřejně subvencovaných institucí) veřejné; páteřní subvencované instituce by zároveň měly být pravidelně (min. jednou za 3-5 let) hodnoceny externími posuzovateli dle předem daných a průkazných kritérií (zadavatelem a vyhodnocovatelem takovéhoto hodnocení by měl být zřizovatel, tedy HMP – v ideálním případě by tento kontrolní/hodnotící orgán měl být společný pro všechny subjekty v oblasti subvencovaných divadel (námitky na neekonomičnost takového hodnocení jsou liché, takovýto komplexní, na subjektu/divadle nezávislý audit naopak dokáže na mnohé záležitosti včas upozornit)

> materiál výše uvedené principy sice rámcově obsahuje, nicméně z reakcí na veřejné diskusi je zjevné, že podrobnější argumentace není nikdy dost…

ad prostory/divadla:

> v materiálu by měly zřejmě být pregnantněji formulovány zásadní problémy některých stávajících nájemních smluv, které neumožňují přílišnou manipulaci s danými subjekty v nich sídlícími (tyto majetko-právní otázky jsou ostatně jedním z neopominutelných faktorů ovlivňujících možnou proměnu pražské divadelní sítě);

> vhodné proto bude doplnit dalším komentářem problematičnost (či dokonce i nemožnost) prodlužování některých nájemních smluv za stávajících (či jakkoli výhodných podmínek)

> v tomto ohledu se též jeví jako vhodné do materiálu doplnit konkrétní podněty na možné využití (konkrétních) prostor v majetku HMP, která by s menšími investicemi měla/mohla sloužit divadelnímu provozu a poskytnout další diverzitu pražskému uměleckému/divadelnímu provozu;

ad kategorizace divadel:

> nabízí se otázka, zda by neměl materiál konkrétně pojmenovávat ty instituce, které mají tvořit minimálně onu tzv. páteřní síť divadel a představit jasnou vizi o budoucí stratifikaci (zmíněny jsou pouze dílčí konkréta, viz HDK či studie operuje s termíny jako „většina stávajících PO“)

ad grantová podpora: (tato poznámka je spíše okrajová v rámci materiálu, nicméně poměrně zásadní v realizaci grantové podpory HMP)

> bylo by vhodné případně vydělit v kategorii grantové podpory u jednoletých grantů dvě kategorie projektů: jednoleté granty pro jednotlivé umělecké projekty + jednoleté granty pro amatérské, (resp. neprofesionální či nízkonákladové) produkce apod., u nichž by bylo vhodné hovořit např. o omezení výší požadované částky např. 50.000,- Kč > tento podnět vyšel mj. ze zkušeností letošní grantové komise, která se shodla na tom, že porovnávání jednorázových projektů s rozpočtem řádově stovek tisíc je zcela nesouměrné s projekty požadujícími podporu ve výši několika málo tisíc, resp. desítek tisíc korun…

Závěrečný komentář:

Předložená studie je velmi dobrým analytickým základem pro vytvoření dalšího materiálu, který by konkrétně syntetizoval doporučení a jasně definoval kroky, které by HMP mělo v otázce nové podoby pražské divadelní sítě podniknout > v následném materiálu by neměla chybět jasně podložená a uskutečnitelná představa o budoucím uspořádání a organizaci pražských divadel, včetně pregnantně formulovaných komentářů k tomu, proč a za jakým účelem by HMP k této podobě transformace/optimalizace mělo (nutně) přistoupit.

///

Plná znění Návrhů optimalizace pražské divadelní sítě najdete zde:

Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě (návrhový dokument)

Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě (podkladová studie)

///

Dostupné dokumenty a texty na i-DN:

Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě

Návrh systémové optimalizace Divadla na Vinohradech

Návrh systémové optimalizace Hudebního divadla v Karlíně

Návrh systémové optimalizace Městských divadel pražských

Návrh systémové optimalizace Divadla pod Palmovkou

Návrh systémové optimalizace Divadla v Dlouhé

Návrh systémové optimalizace Studia Ypsilon

Návrh systemové optimalizace Divadla Minor

Návrh systémové optimalizace Divadla Spejbla a Hurvínka

Návrh systémové optimalizace Švandova divadla

Návrh systémové optimalizace Divadla Na zábradlí

///

Helena Štáchová: Devadesátiletá kariéra Divadla S+H nebyla okomentována

  • Autor: DN
  • Publikováno: 13. května 2013

Komentáře k článku: Oponenti k Návrhu systémové optimalizace pražské divadelní sítě – Petr Christov

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,