8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Blogy

Opera žije! (No. 3)

Mezzosopranistka Dana Šťastná nazvala svůj koncert s duem cimbalistů Nikol a Petrem Spěvákovými jistě právem experimentem.

Mezzosopranistka Dana Šťastná nazvala svůj koncert s duem cimbalistů Nikol a Petrem Spěvákovými experimentem. FOTO MARTIN ŠENFELDER

Manželé Spěvákovi mají za sebou zajímavé studium na Akademii Franze Liszta v Budapešti, kde dostali impuls k tomu, aby hráli vážnou hudbu, a také, aby se stali zcela výjimečným stálým cimbálovým duem. V budapešťské soutěži získali první místo a speciální ocenění poroty za nejlepší provedení soudobé hudby. Pěvkyně Dana Šťastná byla před necelými dvěma lety druhá na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, vzápětí nastudovala v Moravském divadle Olomouc roli Maddaleny v Rigolettovi a Rosiny v Lazebníkovi sevillském. A o dva roky dřív hostovala v Liberci. Mimo jiné jako Dulcinéa v Massenetovu Donu Quichottovi či Princ Orlofsky v Netopýrovi.

Spolupráce mladých umělců v neobvyklém seskupení je vítaná. FOTO MARTIN ŠENFELDER

Spolupráce mladých umělců v neobvyklém seskupení je vítaná. Její obtížnost spočívá i v tom, že pro cimbál je nutné klavírní doprovod přestylizovat. Už proto, že je cimbál nástrojem melodickým, a ne harmonickým, jak pěvkyně vtipně posluchačům připomenula. Podle jejích slov právě z těchto důvodů provedli Brahmsovy Die Zigeunerlieder pouze ve výběru (písně č. 3, 4 a 5). Kromě těchto písní byly v programu zastoupeny Dvořákovy Cikánské melodie, Raichlovo živelné Ore šohaj a zazněly i operní árie z Massenetova Dona Quichotta, Bizetovy Carmen, Chapiho zarzuely Las hijas del Zebedeo a na závěr i árie z Kálmánovy operery Čardášová princezna.

Program koncertu byl pestrý. FOTO MARTIN ŠENFELDER

Program koncertu byl pestrý. Nikol a Petr Spěvákovi jej zahájili temperamentním lidovým tancem geampara a v programu, který zazněl bez přestávky, později zahráli ještě Bartókovy Rumunské tance. Duo cimbálů zní zvláštně a zpočátku, při doprovodu k Dvořákovu písňovému cyklu Cikánské melodie, poněkud přehlušovalo zpěvní linku a bránilo i srozumitelnosti textu. Průběh večera měl však výrazně vzestupnou tendenci. Trojice se s postupujícím programem stále více sehrávala a došlo i na velmi jemnou a přesnou souhru.

Pěvecké kvality mezzosopranistky Dany Šťastné spočívají v mimořádně emotivním legatovém zpěvu. FOTO MARTIN ŠENFELDER

Pěvecké kvality mezzosopranistky Dany Šťastné spočívají v mimořádně emotivním legatovém zpěvu s možností obratné koloratury, který obsahuje záměrně stylizovaný náboj a jistou vypjatou noblesu, kterou pěvkyně ještě vystupňovala v operních ukázkách. Její Carmen není prvoplánově pudová žena, ale má v sobě i výraznou stopu tajemnosti. Je spíše typem Eliny Garanči než klasické ženy vamp. Šťastná užívá svých výrazových schopností s pečlivou rozvahou. Její temperament je jakoby tajený, kultivovaný, o to však působivější. Není pochyb, že nastala pro ni ta pravá chvíle pro plnohodnotné zpracování Carmen. Najde možnost, aby  ji ztvárnila?

Byl to velmi příjemný a zajímavý večer. FOTO MARTIN ŠENFELDER

Mám ke koncertu dvě připomínky: domnívám se, že by interpreti měli zvážit, zda chtějí posluchačům dovolit, aby při písňových cyklech tleskali po každé písni, a také by jistě bylo lépe, kdyby tištěný program koncertu obsahoval podrobnější informace k jednotlivým skladbám.

Přesto to byl velmi příjemný a zajímavý večer.

Dana Šťastná & Cimbalom Dualité, Lichtenštejnský palác – sál Martinů, HAMU // Hudební a taneční fakulta AMU, Praha. 5. června 2018.

///

FOTO MARTIN ŠENFELDER

Mezzosopranistka Dana Šťastná– vystudovala zpěv na pardubické konzervatoři a následně na Akademii múzických umění v Praze. Pod vedením Martina Bárty studia v roce 2016 ukončila. Je držitelkou 2. ceny Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii opera.
    V červnu r. 2016 se Dana Šťastná zúčastnila masterclass v Garmisch-Partenkirchenu u Edity Gruberové v rámci festivalu R. Strausse. Následně se podílela na masterclass u světoznámého tenoristy Josého Cury v Praze se kterým následně vystoupila na galakoncertu za doprovodu symfonického orchestru FOK ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Během své krátké kariéry hostovala ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Ve Státním divadle Košice se představila v roli Suzuki v Madama Butterfly, ve Slezském divadle Opava nastudovala roli Dorabelly v inscenaci Così fan tutte. V současné době je stálým hostem Moravského divadla v Olomouci.

Petr a Nikol Spěvákovi. FOTO NATÁLIE ŠEVČÍKOVÁ

Cimbalista Petr Spěvák – pochází z Velkých Bílovic a hře na cimbál se věnuje od sedmi let. Od r. 2001 byl posluchačem na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži u profesorky Růženy Děcké. V roce 2008 přijat na Hudební akademii Ference Liszta v Budapešti. Pod názvem Cimbalom Dualité koncertuje se svou ženou Nikol se zaměřením na hudbu uměleckou. Několikrát spolupracoval se Státní operou ve Stuttgartu a pravidelně navštěvuje mezinárodní cimbálové kongresy. Je členem cimbálové asociace České republiky.

Cimbalistka Nikol Spěváková – narodila se ve Valašském Meziříčí, kde v šesti letech začala věnovat hře na cimbál u profesorky Růženy Děcké, Ve svém studiu dále pokračovala na kroměřížské konzervatoři. V roce 2010 byla přijata na Hudební akademii Ference Liszta v Budapešti. V roce 2011 r na MFC získala společně s manželem Petrem Spěvákem 1. místo v kategorii duet a také zvláštní cenu poroty za dokonalou interpretaci soudobé hudby. Společně s Petrem podněcují vytváření nových skladeb pro cimbál a jejich následnou interpretaci. Vystupuje pravidelně na koncertech u nás i v zahraničí a to jak v sólové, tak i v komorní hře.