8/2024

16. 4. 2024

Opera? Opera!

V Divadle F. X. Šaldy v Liberci myslí na divácký dorost. Volnou koláží Opera? Opera! chtějí v dopoledních představeních pro školy přesvědčovat žáky a studenty, že opery není třeba se bát, že není nesrozumitelná, natož nudná. Nabídnou ji však i ve večerním programu jednak pro pobavení těch zkušených, jednak i mezi dospěláky může být potenciální návštěvník opery.

Vrátný Marek Sýkora vyhlíží ze své kukaně FOTO JAKUB VOLNÝ

Zrovna končí představení a Vrátný (Marek Sýkora) se těší, až zamkne a pustí si televizi. Jenže do jeho kukaně vtrhne Múzák v provedení Petra Jeništy, za ním podobní exaltovaní pomatenci a začnou se předvádět. Byla by to až příliš prostá záminka k řadě operních výstupů, pohříchu těch nejotřepanějších, nebýt zábavných gagů báječně sehrané herecké dvojice. Ale přece bezmála dvouhodinové představení potřebovalo čtyři operní pěvce, kteří dokázali s vtipem a šarmem naplnit klidnější i divočejší nápady režisérky Lindy Keprtové: Lívia Obručník Vénosová, Petra Vondrová, Sergej Kostov a Csaba Kotlár. Tak silná sestava může přesvědčit nepřesvědčené!

V Liberci se správně pokusili vystoupit ze stínu školních koncertů, ale ne úplně důsledně. Nemyslím, že je nutné řadit výstupy podle světových a českých skladatelů a už vůbec ne probírat jejich životopisy. Spíš to chtělo lépe uvést některá čísla, neznalého je třeba navést. A ještě víc se některé „klipy“mohly vzdálit původnímu kontextu. Dobré je, když aktéři o přestávce zajdou v kostýmech do divadelní kavárny prohodit pár neformálních slov s diváky.

O nové diváky je třeba se starat, sami nepřijdou. Tohle je dobrá cesta, ale má-li být účinná, nemůže zůstat u jednoho představení. A různých cest se nabízí víc! Jsem však moc rád, že v Liberci s takovým projektem přišli, patří k nejpotřebnějším, pokud chce opera zůstat naživu a stále mladá a krásná.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec: Opera? Opera! Scénář Markéta Sýkorová, režie Linda Keprtová, dirigent Martin Doubravský, sbormistr Anna Novotná Pešková. Premiéra 22. června 2018.