Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v Evropě často uváděným dílem, a to nejen koncertně.

Opera pražského Národního divadla se rozhodla setrvat u koncertního provedení, na němž se podílel orchestr ND a oba sbory ND i Státní opery. Jejich početní redukce se podepsala zejména na ženském sboru, který zněl vůči mužskému sboru, jehož podíl je pro dílo zásadní, slabě, zvuk celého sboru pak, alespoň pro diváky v přízemí, zanikal za mohutným orchestrem. Ten přivedl Jaroslav Kyzlink k velmi dobrému výkonu, vychutnal si barevné detaily, dramatické kontrasty i kvalitně zahraná sóla, výkon orchestru byl ve srovnání s operními premiérami příjemným překvapením.

Pro Pavla Černocha není Faust novým úkolem. Lyrický part jeho hlasu sluší, Černoch jej zpíval téměř celý zpaměti, se zažitými intonačními i výrazovými jistotami. K dokonalosti scházelo jen větší dynamické propracování. Stanislava Jirků zpívala Markétku poprvé. Některé části, například píseň o králi z Thule, jí vyšly krásně, se znělými spodními polohami i v nižší dynamice, jinak ale její hlas výrazově postrádal Markétčinu prostotu a něhu. Suverénní výkon co do barevného a objemného hlasu, výslovnosti i prožitku podal v Mefistovi slovenský barytonista Daniel Čapkovič. Pochvalu zaslouží i z galerie čistě zpívající Kühnův dětský sbor. A také obsáhlá a fundovaná stať Ondřeje Hučína v programu.

V čem spočívala režijní spolupráce, těžko říct. Světelné proměny (maďarská trikolora při Rákoczyho pochodu, rudá pro „pekelné“výjevy, slunce při spasení Markétky) jen naivně ilustrovaly Berliozovu hudbu. Sečteno a podtrženo: Faustovo prokletí je příjemným oživením repertoáru ND s otazníkem, zda se objem vynaložené práce vyplatí při pouze dvojím koncertním provedení.

Opera Národního divadla Praha – Hector Berlioz: Faustovo prokletí. Hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, sbormistři Pavel Vaněk, Adolf Melichar a Jiří Chvála, režijní spolupráce Petr Jirsa, světelný design Jan Dörner. Koncertní provedení 9. a 12. března 2017 v Národním divadle.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Faustovo prokletí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,