Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v Evropě často uváděným dílem, a to nejen koncertně.

Opera pražského Národního divadla se rozhodla setrvat u koncertního provedení, na němž se podílel orchestr ND a oba sbory ND i Státní opery. Jejich početní redukce se podepsala zejména na ženském sboru, který zněl vůči mužskému sboru, jehož podíl je pro dílo zásadní, slabě, zvuk celého sboru pak, alespoň pro diváky v přízemí, zanikal za mohutným orchestrem. Ten přivedl Jaroslav Kyzlink k velmi dobrému výkonu, vychutnal si barevné detaily, dramatické kontrasty i kvalitně zahraná sóla, výkon orchestru byl ve srovnání s operními premiérami příjemným překvapením.

Pro Pavla Černocha není Faust novým úkolem. Lyrický part jeho hlasu sluší, Černoch jej zpíval téměř celý zpaměti, se zažitými intonačními i výrazovými jistotami. K dokonalosti scházelo jen větší dynamické propracování. Stanislava Jirků zpívala Markétku poprvé. Některé části, například píseň o králi z Thule, jí vyšly krásně, se znělými spodními polohami i v nižší dynamice, jinak ale její hlas výrazově postrádal Markétčinu prostotu a něhu. Suverénní výkon co do barevného a objemného hlasu, výslovnosti i prožitku podal v Mefistovi slovenský barytonista Daniel Čapkovič. Pochvalu zaslouží i z galerie čistě zpívající Kühnův dětský sbor. A také obsáhlá a fundovaná stať Ondřeje Hučína v programu.

V čem spočívala režijní spolupráce, těžko říct. Světelné proměny (maďarská trikolora při Rákoczyho pochodu, rudá pro „pekelné“výjevy, slunce při spasení Markétky) jen naivně ilustrovaly Berliozovu hudbu. Sečteno a podtrženo: Faustovo prokletí je příjemným oživením repertoáru ND s otazníkem, zda se objem vynaložené práce vyplatí při pouze dvojím koncertním provedení.

Opera Národního divadla Praha – Hector Berlioz: Faustovo prokletí. Hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, sbormistři Pavel Vaněk, Adolf Melichar a Jiří Chvála, režijní spolupráce Petr Jirsa, světelný design Jan Dörner. Koncertní provedení 9. a 12. března 2017 v Národním divadle.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Faustovo prokletí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,