Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v Evropě často uváděným dílem, a to nejen koncertně.

Opera pražského Národního divadla se rozhodla setrvat u koncertního provedení, na němž se podílel orchestr ND a oba sbory ND i Státní opery. Jejich početní redukce se podepsala zejména na ženském sboru, který zněl vůči mužskému sboru, jehož podíl je pro dílo zásadní, slabě, zvuk celého sboru pak, alespoň pro diváky v přízemí, zanikal za mohutným orchestrem. Ten přivedl Jaroslav Kyzlink k velmi dobrému výkonu, vychutnal si barevné detaily, dramatické kontrasty i kvalitně zahraná sóla, výkon orchestru byl ve srovnání s operními premiérami příjemným překvapením.

Pro Pavla Černocha není Faust novým úkolem. Lyrický part jeho hlasu sluší, Černoch jej zpíval téměř celý zpaměti, se zažitými intonačními i výrazovými jistotami. K dokonalosti scházelo jen větší dynamické propracování. Stanislava Jirků zpívala Markétku poprvé. Některé části, například píseň o králi z Thule, jí vyšly krásně, se znělými spodními polohami i v nižší dynamice, jinak ale její hlas výrazově postrádal Markétčinu prostotu a něhu. Suverénní výkon co do barevného a objemného hlasu, výslovnosti i prožitku podal v Mefistovi slovenský barytonista Daniel Čapkovič. Pochvalu zaslouží i z galerie čistě zpívající Kühnův dětský sbor. A také obsáhlá a fundovaná stať Ondřeje Hučína v programu.

V čem spočívala režijní spolupráce, těžko říct. Světelné proměny (maďarská trikolora při Rákoczyho pochodu, rudá pro „pekelné“výjevy, slunce při spasení Markétky) jen naivně ilustrovaly Berliozovu hudbu. Sečteno a podtrženo: Faustovo prokletí je příjemným oživením repertoáru ND s otazníkem, zda se objem vynaložené práce vyplatí při pouze dvojím koncertním provedení.

Opera Národního divadla Praha – Hector Berlioz: Faustovo prokletí. Hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, sbormistři Pavel Vaněk, Adolf Melichar a Jiří Chvála, režijní spolupráce Petr Jirsa, světelný design Jan Dörner. Koncertní provedení 9. a 12. března 2017 v Národním divadle.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Faustovo prokletí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,