Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ocenění tří sborů

Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor zvítězily v kategorii Vokální výkon. Ceny Classic Prague Awards byly v sobotu 20. ledna předány v přímém přenosu České televize v pražském Obecním domě. Večer moderoval ředitel České filharmonie David Mareček. Křišťálové trofeje určené předním českým hudebníkům a hudebním tělesům se udělovaly celkem v deseti kategoriích.

Křišťálovou trofej CPA s grafikou jedné z Janáčkových partitur vyrobila nižborská sklárna Rückl Crystal, návrh vytvořil malíř a grafik Jiří Voves. FOTO archiv CPA

Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Dětský Kühnův sbor získaly společným výkonem ocenění za koncertní provedení opery Hectora Berlioze Faustovo prokletí 9. a 12. března 2017 v Národním divadle. Hudebně operu nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. Jako Faust se představil renomovaný tenorista Pavel Černoch, v dalších rolích vystoupili slovenský barytonista Daniel Čapkovič jako Mefisto, Markétou byla Stanislava Jirků a Branderem Pavel Švingr.

Podle Pavla Vaňka, šéfsbormistra Sboru Národního divadla byl projekt Faust velmi náročný: Vzhledem k tomu, že se provedení zúčastnily oba sbory působící v Národním divadle, tedy Sbor Národního divadla i Státní opery, bylo velkou výzvou koordinovat ve společných zkouškách početné těleso přibližně sta zpěváků. Šlo totiž o spolupráci hned tří velkých sborových těles: kromě Sboru Národního divadla a Sboru Státní opery pod vedením šéfsbormistra Adolfa Melichara to byl i Kühnův dětský sbor pod vedením Jiřího Chvály.

Z premiéry koncertního provedení Faustova prokletí 9. března 2017. FOTO HANA SMEJKALOVÁ

Během minulé sezony se Sbor Národního divadla a Sbor Stání opery spojily při dvou zcela výjimečných a velice náročných projektech. Jedním bylo provedení Faustova prokletí, druhým provedení opery Lohengrin, uvádí ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvie Hroncová. Obojí mělo vynikající úroveň a tento výkon posunul obě tělesa ještě o stupínek výše. I proto si ocenění Classic Prague Awards nesmírně vážíme a máme z něj velkou radost.

Faustovo prokletí patří pochopitelně vzhledem k objemu sborového partu a jeho náročnosti k tzv. vrcholným sborovým operám, zdůrazňuje Vaněk. Obzvláště pak pro velmi exponovanou mužskou část sboru, takzvaná dvousborová technika, střídání výrazových ploch od lyrických až po velmi dramatické a jiná specifika, například vypjaté vysoké i extrémně nízké polohy jednotlivých mužských hlasů.

Kühnův dětský sbor patří od roku 1936 mezi stálé spolupracovníky Opery Národního divadla. V současné době zpívají „Kühňata“ v Národním divadle například v inscenacích Carmen či Příhody lišky Bystroušky. Rozhodnutí zařadit tuto dramatickou legendu na náš repertoár bylo výsledkem relativně dlouhých rozhovorů a zvažování, řekl dirigent Jaroslav Kyzlink a dodal: Vzhledem k mé obecné náklonnosti k vokálně instrumentálním opusům a faktu, že toto dílo ještě nebylo na jevišti Zlaté kapličky uvedeno, jsme se rozhodli právě pro tento klenot klasického romantismu.

Classic Prague Awards vznikly z iniciativy společnosti Voice of Prague a bývalého ministra kultury Jiřího Bessera. Křišťálovou trofej s grafikou jedné z Janáčkových partitur vyrobila nižborská sklárna Rückl Crystal, návrh vytvořil malíř a grafik Jiří Voves.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 23. ledna 2018

Komentáře k článku: Ocenění tří sborů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,