Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

O nových možnostech vystavování

Ve středu 17. května se v pražské Betlémské kapli uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků jubilejního XV. ročníku soutěže Gloria Musealis. V konkurenci 37 výstav nominovaných v kategorii Muzejní výstava roku byl oceněn Cenou Českého výboru ICOM unikátní mezinárodní výstavní projekt  Památníku národního písemnictví Havel—Prigov a česká experimentální tvorba. Jde vůbec o první ocenění výstavní činnosti Památníku národního písemnictví v prestižní Národní soutěži muzeí Gloria Musealis.

Výstavní činnost patří k stěžejním aktivitám Památníku národního písemnictví. Ročně ve svých výstavních prostorech (letohrádek Hvězda, Malá výstavní síň na Strahovském nádvoří a Malá vila Památníku národního písemnictví) realizuje šest výstavních projektů. Výstavy pořádané ve spolupráci českých a zahraničních muzeí, galerií a výzkumných institucí propojují literaturu, literární osobnosti a literární historii s výtvarným uměním. Ocenění výstavy Havel—Prigov a česká experimentální tvorba je pro nás v rámci jubilejního 15. ročníku Gloria musealis velice důležité a významné, říká ředitel Památníku národního písemnictví Zdeněk Freisleben. Především vzhledem k tomu, že se jedná o mezinárodní projekt, a dále také vzhledem k obtížnému vystavování samotných rukopisů a jiných literárních forem navíc propojených s výtvarnými díly. Zvolený koncept nás i tímto přesvědčil o nových možnostech vystavování právě tímto způsobem.

Z expozice v letohrádku Hvězda. FOTO archiv PNP

Výstava Havel—Prigov a česká experimentální tvorba se konala v pražském letohrádku Hvězda od 17. června do 31. října 2016. Byla připravena ve spolupráci Památníku národního písemnictví s Knihovnou Václava Havla a Dmitri Prigov Foundation. Impulsem pro její vznik bylo připomenutí díla Václava Havla při příležitosti 80. výročí jeho narození a zároveň představení tvorby světového umělce, Havlova vrstevníka a významného představitele moskevského konceptualismu Dmitrije Prigova. Koncepce výstavy na pomezí literatury a výtvarného umění zasadila Havlovy Antikódy do překvapivé souvislosti s dílem Stichogrammy Dmitrije Prigova, který v sedmdesátých letech užíval podobných postupů jako Havel, ačkoliv se Prigovovo rozsáhlé dílo celkově ubíralo jiným směrem a mezi oběma autory a uměleckými kontexty neexistovaly přímé vazby.

Expozice zároveň uvedla tvorbu obou umělců do vztahu se silnou českou tradicí vizuální poezie a experimentálního umění. V novém světle se tak ocitla tvorba Zdeňka Barborky, Vladimíra Burdy, Dalibora Chatrného, Emila Juliše, Miloše Korečka, Karla Miloty a Ladislava Nebeského. Zatímco u každého z českých autorů byl vystaven některý z jeho charakteristických projektů, u Prigova byl kladen důraz na různé druhy zacházení se slovem: přemalované stránky sovětských novin, slovesné objekty, básnické performance, výzvy adresované občanům intervenující do veřejného prostranství a fantomní instalace.

Výstavu Havel—Prigov a česká experimentální tvorba připravil mezinárodní kurátorský tým – slavistka Sabine Haensgen, teoretik kultury a umění Tomáš Glanc a literární historik Petr Kotyk.

Památník národního písemnictví, Strahovské nádvoří 1/132, 118 38 Praha 1 / www.pamatniknarodnihopisemnictvi.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 19. května 2017

Komentáře k článku: O nových možnostech vystavování

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,