Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

O návštěvě ministra Zaorálka v Národním divadle

Ve čtvrtek 7. září přijel do Národního divadla ministr zahraničí a volební lídr sociálních demokratů Lubomír Zaorálek jednat s odboráři. Jejich předseda a hlavní organizátor akce Jakub Hrubý sdělil, že setkání iniciovali sami politikové. Nabídl mi zúčastnit se jejich jednání, což jsem přijal s cílem získat informace o dlouhodobém konfliktu uvnitř divadla. Až na místě jsem se dozvěděl, že se schůzky nezúčastní ředitel Jan Burian ani nikdo z vedení Národního divadla, ale že akci vzali na vědomí na jednání 6. září.

Odboráři nejprve ministra zavedli na dvě zkoušky, čemuž jsem přihlížel s nedobrým pocitem, neboť do zkoušek se podle mého vstupovat nikdy nemá, bylo však zřejmé, že umělci návštěvu očekávali. Na vlastní jednání odborářů s ministrem Zaorálkem a poslancem Adámkem dorazil i náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek.

Mezi odboráři přetrvávají obavy ze zrušení souboru Státní opery a jeho sloučení s Národním divadlem považují za zpolitizované. Hlavně však odmítají autoritativní způsob jednání ze strany vedení divadla a nevěří v odborné kompetence ředitelů – tvrdí, že ministr kultury nikdy neschválil projekt restrukturalizace Národního divadla ani řádnou uměleckou koncepci divadla. Podle Lenky Šmídové zvažují vstoupit do stávkové pohotovosti i sólisté opery kvůli nedořešeným smlouvám. Průměrná hrubá mzda (se započítanými manažerskými platy kolem sto tisíc měsíčně), oznámili odboráři, je v Národním divadle zhruba devětadvacet tisíc měsíčně.

Nejsem práv dělat arbitra. Své jsem vyjádřil na tomto místě v předchozím čísle Divadelních novin. Návštěvu budoucího lídra sociálních demokratů jsem při vlastním jednání chápal tak, že odboráři hledají politického ochránce, což se jim dlouhá léta vyplácí a v systému politického zřizování divadel se jim nelze divit. Předvolební agitaci, zřejmě připravenou, ze setkání udělalo video ministra Zaorálka. Otevřený dopis kritizující takové praktiky přetiskujeme na protější straně. Odmítám v něm formulaci, že jsem tvořil „doprovod“ ministra Zaorálka, a mrzí mě, že ji napsali a podepsali lidé, s nimiž dlouhodobě spolupracuji. Bylo užitečné nakouknout do reálné politiky, která našim divadlům vládne přes patetická a jistě bohumilá prohlášení o nezávislosti, reálný stav jim však obecně neodpovídá. Odpolitizování obsahoval vládou zamítnutý návrh zákona o veřejných kulturních institucích, ale k cíli vedou i jiné cesty – proč se nezvažují? Mimochodem – úmysl prosadit tento zákon se přemístil od sociálních demokratů do volebního programu hnutí ANO.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 18. září 2017

Komentáře k článku: O návštěvě ministra Zaorálka v Národním divadle

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,